عمل هیدروسلکتومی چیست؟ قبل، بعد و هنگام عمل

عمل هیدروسلکتومی

هیدروسلکتومی جراحی ای است که در آن هیدروسل برداشته می‌ شود. هیدروسل کیسه پر از مایع در اطراف بیضه ها است. این پروسه معمولاً کمتر از یک ساعت طول می کشد. خطرات این عمل عبارت است از عفونت، بهبود با تأخیر، ورم، کبودی و اِسکار. دوران نقاهت دو تا چند هفته طول می کشد.

هیدروسلکتومی چیست؟

هیدروسلکتومی جراحی ای است که در آن هیدروسل ترمیم و برداشته می‌ شود. هیدروسل کیسه پر از مایع در اطراف بیضه ها است.

این کیسه باعث ورم کیسه بیضه می شود. در صورتی که هیدروسل اطراف هر دو بیضه باشد به هیدروسلکتومی دو طرفه (Bilateral) احتیاج خواهد شد. هیدروسل قدری ترسناک است چرا که می توانید آن را ببینید و در عضو حساس بدن قرار دارد.

این کیسه ها معمولاً بدون درد هستند و گاهی اوقات بدون درمان هم از بین می روند. در هر صورت باید هرگونه شرایط غیر طبیعی کیسه بیضه را با پزشک مطرح کنید.

هیدروسل

چرا هیدروسلکتومی انجام می شود؟

در نوزادان، تمرکز هیدروسلکتومی روی بستن پروسسوس واژینالیس است. پروسسوس واژینالیس معمولاً خود به خود قبل از تولد بسته می شود. در جوانان و نوجوانان جراحی برای هیدروسلِ متورم، دردناک، خجالت آور و بزرگ لازم است.

در غیر این صورت عملکرد سایر بافت ‌های تناسلی تهدید می ‌شوند.

هیدروسلکتومی چقدر رایج است؟

هیدروسلکتومی عملی رایج است. حدود ۱۰ درصد از تمامی نوزادان پسر با هیدروسل به دنیا می آیند.

معمولاً هیدروسل ها خود به خود از بین می ‌روند. اگر هیدروسل بعد از دوازده ماهگی هنوز پابرجا بود هیدروسلکتومی لازم خواهد شد. حدود یک درصد از مردان هم دچار هیدروسل می شوند.

قبل از هیدروسلکتومی چه می شود؟

قبل از عمل با پزشک ملاقات می کنید و او سلامت کلی بیمار را مورد ارزیابی قرار می دهد.

همچنین دمای بدن، ضربان قلب و فشار خون هم اندازه گیری می شود. درباره هرگونه آسیب، عفونت و جراحی ای که در گذشته در ناحیه تناسلی تجربه کردید به دکتر بگویید.

همچنین هر داروی بدون نسخه و مکمل گیاهی مصرفی را به پزشک اطلاع دهید. آسپرین، داروهای ضد التهاب و برخی مکمل های گیاهی خاص خطر خونریزی را افزایش می دهند.

در بزرگسالان و نوجوانان نزدیک بلوغ پزشک درخواست اصلاح موهای زهار، ران و کشاله ران را در شب قبل از عمل می کند.

از ریش تراش برقی برای اصلاح کیسه بیضه استفاده نکنید. جهت کاهش خطر عفونت کامل، بیضه و نواحی اطراف آن را روز عمل کامل بشویید.

هیدروسلکتومی

در زمان عمل هیدروسلکتومی چه می شود؟

پزشک فرد را تحت بیهوشی عمومی قرار می دهد. سپس برشی کوچک روی کیسه بیضه یا کشاله ران نزدیک کیسه بیضه می زند.

اگر هیدروسل ارتباطی (communicating) باشد پزشک مجرای بین پروسسوس واژینالیس و کیسه بیضه را می بندد.

سپس کیسه هیدروسل را برمی دارد. در بعضی موارد کودک ممکن است فتق و هیدروسل را با هم داشته باشد.

در این صورت فتق هم برداشته می ‌شود. پزشک لوله سیلیکونی کوچکی در نقطه عمل شده می ‌گذارد تا خون و مایعات اضافه تخلیه شود سپس برای بستن شکاف بخیه زده خواهد شد.

هیدروسلکتومی چقدر طول می کشد؟

این عمل در اکثر موارد کمتر از یک ساعت طول می کشد.

بعد از عمل چه می شود؟

بعد از اتمام کار، پزشک بخیه ها را با باند می پوشاند. تزریق داروی بیهوشی هم متوقف خواهد شد. کودک به اتاق ریکاوری برده می ‌شود تا تیم پزشکی وضعیت او را تحت نظارت داشته باشند.

اکثر عمل های هیدروسلکتومی سرپایی هستند یعنی همان روز فرد مرخص شده به منزل می رود.

باید طی ۲۴ ساعت بعد از عمل کیسه یخ روی موضع بگذارید. داروهای مسکن ضد التهابی غیر استروئیدی به کاهش درد کمک می کنند از جمله آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن. این داروها را همه نمی توانند مصرف کنند. بنابراین قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید : درمان اپیدیدیمیت و ارکیت (التهاب بیضه)

مزایای هیدروسلکتومی

هیدروسلکتومی مزایای بسیاری دارد از جمله:

• پیشگیری از بروز فتق اینگوینال در نوزادان : فتق اینگوینال در نوزاد فتقی است که در کشاله ران رخ می دهد. در این صورت بخشی از روده کوچک به دیواره شکمی فشار وارد می ‌کند. با هیدروسلکتومی از بروز فتق اینگوینال پیشگیری خواهد شد.
  • راحتی بیشتر : هیدروسل سبب مشکل در نشستن، دراز کشیدن، راه رفتن یا دویدن می شود.
  • افزایش حرمت نفس : اکثر افراد از نتیجه هیدروسلکتومی و شکل کیسه بیضه بعد از عمل راضی هستند.
  • ایمنی : هیدروسلکتومی عملی امن با پایین ‌ترین خطرات و عوارض است. اکثر افراد همان روز عمل به منزل بر می گردند.

خطرات و عوارض هیدروسلکتومی

همه عمل ها با خود عوارض و خطراتی به همراه دارند. خطرات هیدروسلکتومی عبارتند از:

• خطرات مرتبط با بیهوشی
  • مشکلات در روند بهبودی
  • لختگی خون (هماتوم)
  • کبودی
  • اسکار بد شکل
  • عود مجدد بیماری

دوران نقاهت بعد از عمل به چه صورت است؟

اکثر افراد تا دو روز بعد از هیدروسلکتومی فعالیت ‌های عادی خود را ادامه می ‌دهند. پزشک دِرِن را یک تا دو روز بعد از جراحی بر می دارد (اگر کار گذاشته باشد).

اگر هیدروسل بزرگی دارید پوست کیسه بیضه احتمالاً بخیه بخورد و پوست شل شود. کیسه بیضه بعد از مدتی کوچک شده و به شکل نرمال برمی ‌گردد که چند هفته تا یک ماه طول می کشد.

باید از انجام فعالیت های کششی و جنسی برای حداقل دو هفته اجتناب کنید. دوش گرفتن مانعی ندارد اما تا بهبودی کامل نقطه مورد نظر حمام نکنید.

در نوزادان تا جایی که می توانید نقطه عمل شده را تمیز و خشک نگه دارید تا عفونت ایجاد نشود. فراموش نکنید که بدن هر کس منحصر به فرد است بنابراین نقاهت در افراد مختلف متفاوت خواهد بود.

زمان بازگشت به مدرسه یا محل کار

نقطه عمل شده به قدری زمان جهت بهبودی نیاز دارد. بهتر است ۵ تا ۷ روز مرخصی از مدرسه یا محل کار بگیرید. اگر کار فیزیکی دارید احتمالاً به دو هفته زمان جهت بهبودی کامل احتیاج خواهد شد.

بیشتر بخوانید : آب آوردن بیضه ، علائم ، تشخیص و درمان

زمان ملاقات با پزشک

وقتی را جهت ملاقات مجدد با پزشک بعد از عمل تعیین کنید تا روند بهبودی و بخیه ها بررسی شود. اگر لوله درن دارید باید توسط پزشک برداشته شود. در صورتی که کودک علائم غیر طبیعی بعد از هیدروسلکتومی داشت با پزشک مطرح کنید.

علائمی مثل خونریزی شدید، تب ۳۸ درجه یا بیشتر، عفونت یا درد و ورم محل عمل.

هیدروسلکتومی چقدر درد دارد؟

احتمالا دردی اندک و ناراحتی بعد از عمل داشته باشید. می توانید برای رفع درد، مسکن های ضد التهابی غیر استروئیدی یا مُسکن با تجویز پزشک مصرف کنید.

در کل هیدروسلکتومی جراحی ای جزئی است و همان روز به منزل بر می گردید.

در صورت بزرگ شدگی کیسه بیضه و عدم بهبود، باید این عمل انجام شود. پزشک هیدروسلکتومی را برای هر کسی که هیدروسل دارد تجویز می کند. در صورت بزرگ شدن کیسه بیضه برای رد هر گونه شرایط غیر طبیعی کیسه بیضه به پزشک مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "عمل هیدروسلکتومی چیست؟ قبل، بعد و هنگام عمل" ثبت شده