علت ورم رگ های بیضه و درمان آن

ورم در هر قسمتی از بدن باعث ایجاد احساسی ناخوشایند می شود. اما زمانی که صحبت از سیستم تناسلی مردان باشد این موضوع به طور ویژه ای نگران کننده است. ورم یا بزرگ شدن یک یا هر دو بیضه به دلایل مختلفی ایجاد می شود.

ورم بیضه چیست

ورم بیضه وضعیتی است که اندازه یک یا هر دو بیضه به دلیل تجمع مایعات، التهاب یا دلایل دیگر افزایش می یابد. این بیماری دلایل مختلفی داشته و در برخی موارد نیاز به مراقبت های پزشکی دارد.

ورم بیضه بدون درد گاهی نشانه سرطان بیضه است که بیشتر در مردان 15 تا 40 ساله و گاهی نیز در سنین بالاتر یا پایین تر رخ می دهد.

تورم بیضه به بزرگ شدن یا ایجاد زائده غیر طبیعی روی بیضه اشاره دارد. وجود توده یا تورم در بیضه معمولا در اثر پیچ خوردگی بیضه، ارکیت، آسیب دیدگی یا سرطان بیضه ایجاد می شود.

تورم اطراف بیضه در برخی موارد نشان دهنده هیدروسل، اپیدیدیمیت، فتق مغبنی یا واریکوسل است.

فردی دارای تورم بیضه احتمالا علائمی همچون تورم کیسه بیضه، درد بیضه، حساسیت بیضه، احساس توده در کیسه بیضه یا غدد متورم در کشاله ران را نیز تجربه خواهد کرد.

درمان ورم رگ های بیضه به علت و شدت آن بستگی داشته و به طور کلی شامل استراحت، کمپرس سرد یا گرم، حمایت از کیسه بیضه، مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای درد، استفاده از آنتی بیوتیک و جراحی است.

علت ورم و بزرگ شدن رگ های بیضه

تورم بیضه ها دلایل زیادی داشته و آسیب دیدگی در صدر لیست قرار دارد. عفونت همچون مواردی مانند اوریون (نسبتا نادر) یا عفونت کیسه بیضه (رایج تر) سایر علل احتمالی تورم بیضه ها هستند.

رگ های واریسی در کیسه بیضه باعث بزرگ شدن بیضه میشده و گاهی نیز فتق با تورم اشتباه گرفته می شود.

همچنین التهاب، پیچ خوردگی بیضه ها و سرطان بیضه از جمله دلایل تورم بیضه ها هستند. در ادامه نگاهی عمیق به احتمالات خواهیم انداخت:

• اسپرماتوسل : هر بیضه یک لوله کوچک به نام اپیدیدیم دارد که اسپرم را بالغ را در خود نگه می دارد. گاهی در این لوله کیست تشکیل شده و انسداد به وجود می آید. این وضعیت منجر به تورم می شود، اما لزوما دردی به همراه نخواهد داشت.
  • هیدروسل : هیدروسل وضعیتی نسبتا رایج و به معنای تجمع مایع در بیضه است. در واقع تا ده درصد از مردان با این مشکل متولد شده و معمولا بدون کمک های پزشکی به خودی خود بهبود می یابند.
  • تروما یا آسیب : حتی آسیب دیدگی جزئی بیضه ها منجر به تورم و درد می شود. در بیشتر موارد آسیب مشخص بوده و ناشی از ورزش شدید یا ضربه فیزیکی خواهد بود. در صورت آسیب دیدگی بیضه ها لازم است توسط پزشک معاینه شوید.
  • اپیدیدیمیت : این وضعیت به التهاب اپیدیدیم اشاره داشته و ناشی از عفونت باکتریایی یا بیماری های مقاربتی است. درد، تورم، مقاربت دردناک، لرز، تب، ترشحات غیر معمول و تورم غدد لنفاوی از جمله علائم این بیماری هستند.
  • واریکوسل : این بیماری بسیار رایج به معنای انسداد رگ های تخلیه کننده بیضه هاست. بازگشت خون در این رگ ها باعث تورم و ایجاد توده در بیضه ها و در نهایت منجر به ناباروری خواهد شد.
  • فتق اینگوینال : این نوع فتق زمانی رخ می دهد که بخشی از بافت نرم روده یا پوشش دیواره شکم به قسمت ضعیف دیواره شکم فشار می‌ آورد. برآمدگی ایجاد شده دردناک بوده و به نظر می رسد بیضه ها متورم شده اند. به طور معمول برای درمان فتق عمل جراحی انجام شده و مشکل حل خواهد شد.
  • اورکیت : این مورد التهاب و تورم یک یا هر دو بیضه است که معمولا به دلیل عفونت یا ویروسی مانند اوریون ایجاد می شود. عفونت های پروستات یا اپیدیدیم یا برخی از بیماری های مقاربتی نیز در بروز این مشکل نقش دارند. تورم معمولا با درد همراه بوده و به خودی خود برطرف نمی شود.
  • پیچ خوردگی بیضه : در این وضعیت بسیار دردناک که گاهی پس از آسیب یا ورزش شدید و گاهی خود به خود اتفاق میافتد، بیضه ها در داخل کیسه بیضه پیچ می خورند و دردی قابل توجه ایجاد می کنند. در صورت پیچ خوردگی بیضه باید فورا تحت درمان قرار بگیرید.
  • بیماری های مقاربتی : بیماری های مقاربتی مانند سوزاک یا کلامیدیا باعث تورم و درد بیضه ها شده و علائم دیگری مانند سوزش هنگام ادرار، ترشحات غیر معمول و نیاز به دفع مکرر ادرار به همراه خواهند داشت.
  • اورتریت : عفونت در دستگاه ادراری منجر به تورم آلت تناسلی و بیضه ها و همچنین وجود خون در ادرار، ادرار دردناک، نیاز مداوم به ادرار و ترشح از آلت تناسلی می شود.
  • سرطان بیضه : تورم بیضه ها رایج ترین علامت سرطان بیضه است. به همین دلیل لازم است هرگونه تورم مداوم توسط پزشک بررسی شود. اما به خاطر داشته باشید تمام موارد تورم به معنای ابتلا به سرطان نیستند.

از آنجایی که تورم بیضه ها به دلایل مختلف ایجاد شده و به خودی خود بهبود نمی یابد، مراجعه به پزشک از اهمیت زیادی برخوردار است.

پزشک برای انتخاب درمان در بیمارستان یا کلینیک و یا ادامه درمان در خانه چندین آزمایش انجام خواهد داد.

علت تورم رگ ها در بیضه

نحوه درمان تورم بیضه ها

درمان ورم رگ های بیضه ها تا حد زیادی به علت بروز مشکل بستگی دارد. اگر درد بیش از حد ناراحت کننده باشد لازم است سریعا به پزشک مراجعه کنید.

حتی اگر دردی وجود نداشته باشد، در صورت مشاهده تغییرات چشمگیر باید با پزشک صحبت کنید.

تورم بیضه پس از معاینه فیزیکی بیضه و کیسه بیضه تشخیص داده می شود. صحبت درباره سابقه پزشکی نیز از اهمیت برخوردار است، زیرا تورم گاهی نتیجه یک عارضه یا بیماری است.

علت ورم رگ های بیضه ها از طریق سونوگرافی بیضه و سایر آزمایشات تصویربرداری تعیین شده و در صورتی که پزشک مشکوک به تومور باشد، بیوپسی انجام می شود.

اگر تورم بیضه به دلیل آسیب، تجمع مایعات یا واریکوسل باشد، می‌ توان مشکل را با مصرف مسکن‌ و داروهای ضد التهابی درمان کرد.

در صورتی که تورم بیضه ناشی از عفونت باشد، پزشک برای از بین بردن باکتری ها آنتی بیوتیک تجویز می کند.

چنانچه آنتی بیوتیک های خوراکی کارساز نباشند احتمالا لازم است برای دریافت آنتی بیوتیک از طریق سرم بستری شوید یا داروهای عضلانی دریافت کنید.

در صورتی که تورم بیضه ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد، نحوه درمان مشکل به علائم بستگی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید : مشکلات و آسیب های رایج بیضه ها در مردان

پزشک داروهایی نیز برای کنترل درد و همچنین لباس های محافظ تجویز می کند. در برخی موارد برای درمان فتق و هیدروسل لازم است عمل جراحی انجام شود.

اگر تومور مشاهده شود، گزینه های درمانی بسته به شدت وضعیت متفاوت و معمولا شامل موارد زیر خواهد بود:

• برداشتن تومور از طریق جراحی
  • شیمی درمانی
  • پرتو درمانی

پزشک در بسیاری از موارد برای کاهش تورم و ناراحتی در ناحیه کیسه بیضه، مسکن‌ یا داروهای ضد التهابی تجویز می ‌کند.

درمان های دیگر برای ورم کیسه بیضه به علت دقیق بروز مشکل بستگی دارد. در ادامه برخی از گزینه‌ های درمانی بالقوه آورده شده است.

واریکوسل

واریکوسل معمولا تنها در صورتی که باعث ایجاد علائم شود یا بر باروری تاثیر بگذارد نیاز به درمان دارد. پزشک چندین گزینه جراحی مختلف برای ترمیم رگ ها توصیه واهد کرد.

مهم است که قبل از تصمیم گیری درباره این گزینه ها با پزشک صحبت کنید.

علت ورم و بزرگ شدن رگ ها در بیضه ها

هیدروسل

هیدروسل همیشه و به خصوص در نوزادان تازه متولد شده یا خردسالان نیاز به درمان ندارد و معمولا به خودی خود برطرف می شود.

پزشک در برخی موارد روشی را برای مکش مایع از هیدروسل توصیه می کند. با این حال، گاهی مشکل مجددا عود کرده و نیاز به درمان بیشتر خواهد بود.

هیدروسل دردناک به درمان جراحی نیاز خواهد داشت. برخی از جراحی های ترمیمی به صورت سرپایی و با استفاده از بی حس کننده های موضعی انجام می شوند.

بیشتر بخوانید : علت آتروفی بیضه + تشخیص و درمان

فتق

فتق به خودی خود از بین نمی رود. بنابراین به خصوص اگر فتق بزرگ باشد یا باعث ایجاد علائم شود، اکثر پزشکان برای ترمیم ناحیه روش های جراحی را توصیه می کنند.

کیست

برخی از کیست ها نیازی به درمان ندارند، اما کیست هایی که بزرگ یا دردناک هستند تخلیه می شوند.

تومورها

درمان تومورهای بیضه به نوع سرطان و مرحله آن بستگی دارد. برخی از مردان به جراحی نیاز دارند و برخی دیگر به کمک شیمی درمانی، پرتودرمانی یا سایر درمان های سرطان بهبود می یابند.

دلایل ورم رگ های بیضه چیست

ورم رگ های بیضه در نوزادان

نوزادان معمولا بیضه های متورم دارند. اگر این مشکل در عرض چند روز پس از تولد اتفاق بیفتد جای نگرانی نیست و این مایع اضافی به زودی از بدن خارج می شود.

اگر تنها یک بیضه متورم باشد، احتمالا کودک از هیدروسل رنج می برد و مشکل تا اولین سالگرد تولد کودک از بین می رود.

به احتمال زیاد نوزاد هیچ دردی نخواهد داشت، اما برای اطمینان از سلامت کودک بهتر است با پزشک مشورت کنید.

وجود یک توده سفت در کیسه بیضه کودک که هنگام گریه بزرگتر می شود احتمالا نشانه فتق است.

حدود 4 درصد از پسران با تورم رگ های بیضه متولد می شوند و حل مشکل نیازمند یک جراحی جزئی است. هر زمان متوجه این نوع ورم در بیضه ها شدید، سریعا به کلینیک اورولوژی الهام در تهران مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "علت ورم رگ های بیضه و درمان آن" ثبت شده