سوزاندن زگیل تناسلی با الکتروکوتر

درمان زگیل تناسلی با الکتروکوتر

در روش الکتروکوتر زگیل های روی آلت تناسلی، فرج یا اطراف مقعد با استفاده از یک پروب برق دار با ولتاژ پایین سوزانده می شوند.

این روش درمانی معمولا در مطب پزشک یا کلینیک انجام شده و برای تسکین درد یک داروی بی حس کننده موضعی به بیمار تزریق می شود.

بسته به تعداد زگیل هایی که باید از بین بروند، گاهی از داروهای بیهوشی عمومی نیز استفاده خواهد شد.

الکتروکوتر معمولا زگیل ها را از بین می برد، اما احتمال عود کردن آن ها وجود دارد.

ویروس پاپیلومای انسانی (اچ پی وی) رایج ترین بیماری مقاربتی است، اما این میان سوء تفاهمی نیز وجود دارد و دلیل آن این است که اچ پی وی انواع مختلفی دارد و بسیاری از آن ها هیچ علائمی ایجاد نمی کنند.

اچ پی وی چیست

اچ پی وی نوعی عفونت مقاربتی است که از طریق تماس پوستی منتقل می شود. بر اساس تخمین ها بیش از 100 نوع مختلف اچ پی وی وجود دارد.

ویروس اچ پی وی یکی از رایج ترین عفونت های مقاربتی است که باعث ایجاد زگیل های تناسلی و سرطان های مقعد، دهانه رحم، دهان و گلو، آلت تناسلی، واژن و فرج می شود.

واکسن های اچ پی وی از عفونت ناشی از انواع خاصی از ویروس محافظت می کنند. اما لازم است بدانید که این واکسن ها پس از آلوده شدن به ویروس آن را از بین نمی برند.

برخی از انواع این ویروس باعث ایجاد زگیل تناسلی و سرطان های مختلف مانند سرطان دهانه رحم می شوند و بسیاری دیگر هیچ علائمی ایجاد نمی کنند، بنابراین شاید فرد نداند که به ویروس آلوده است، اما همچنان آن را به شرکای جنسی خود منتقل می کند.

بیشتر بخوانید : هزینه و درمان زگیل تناسلی + عکس

زگیل تناسلی چیست

زگیل های تناسلی زائده هایی هستند که در زنان روی واژن، مقعد یا دهانه رحم تشکیل می شوند.

این زگیل ها معمولا به شکل برآمدگی های شبیه به گل کلم هستند که در عرض چند هفته یا احتمالا ماه‌ ها پس از قرار گرفتن در معرض نوع ویروسی که منجر به ایجاد زگیل می شود ظاهر خواهند شد.

در محل زگیل ها احساس درد و خارش مداوم خواهید داشت. در صورت وجود زگیل توصیه می شود هیچ گونه تماس جنسی نداشته باشید، زیرا در این زمان خطر انتقال اچ پی وی به شریک زندگی بیشتر است.

پزشک در افراد مبتلا به زگیل ناحیه آسیب دیده را معاینه کرده و برای بررسی اینکه زگیل ناشی از ویروس اچ پی وی است یا خیر و همچنین انتخاب درمان مناسب از زگیل نمونه برداری می کند.

استفاده از الکتروکوتر برای برداشتن زگیل تناسلی

اچ پی وی چگونه با استفاده از الکتروکوتر درمان می شود

الکتروکوتر نوعی روش جراحی است که زائده های غیرطبیعی بافتی مانند زگیل های تناسلی را از بین می برد. این روش معمولا برای برداشتن زگیل هایی که ناحیه کوچکی را پوشانده اند توصیه می شود.

پزشک در طول عمل برای کاهش ناراحتی بیمار ناحیه مورد نظر را با استفاده از یک بی حس کننده موضعی بی حس می کند. سپس از یک پروب کوچک برای انتقال جریان الکتریکی به زگیل ها استفاده شده و بافت ها سوزانده می شوند.

پس از درمان در محل جراحی کمی احساس درد، تورم و حساسیت خواهید داشت. این علائم چند هفته پس از عمل از بین رفته و پوست بهبود می یابد.

الکتروکوتر زگیل ‌ها را از بین می‌ برد، اما احتمالا هنوز به عفونت اچ پی وی مبتلا هستید و باید مراقبت باشید و هنگام برقراری رابطه جنسی برای جلوگیری از سرایت ویروس به شریک جنسی از محافظ استفاده کنید.

اگر برای درمان اچ پی وی یا سایر مشکلات زنان به کمک نیاز دارید، برای رزرو نوبت با کلینیک ما تماس بگیرید یا از سیستم رزرو آنلاین استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : علائم تشخیص زگیل تناسلی در مردان

انتظارات از الکتروکوتر زگیل تناسلی

زمان بهبودی به محل و تعداد زگیل های برداشته شده بستگی دارد.

• پس از جراحی احتمالا کمی درد، تورم و قرمزی خواهید داشت.
  • بهبودی معمولا 2 تا 4 هفته طول می کشد.
  • اگر ناحیه زیادی از بافت سوخته شده باشد، بهبودی مدت زمان بیشتر طول خواهد کشید.
  • پس از درمان احتمالا جای زخم باقی می ماند.
درمان زگیل تناسلی با الکتروکوتر

خطرات الکتروکوتر

موارد زیر از جمله خطرات الکتروکوتر هستند:

• خون ریزی : معمولا بیمار خون بسیار کمی از دست می دهد، زیرا الکتروکوتر رگ‌ های خونی را هنگام از بین بردن زگیل ها می ‌بندد.
  • عفونت : گاهی در زمان انجام عمل برای کاهش خطر عفونت آنتی بیوتیک تجویز می شود.
  • درد : شاید تا چند روز پس از انجام الکتروکوتر لازم باشد دارو مصرف کنید.

کرایوتراپی روشی است که توسط پزشک انجام شده و زگیل ها از طریق سیتولیز ناشی از حرارت از بین برده می شوند. پزشک باید در انجام صحیح این درمان آموزش دیده باشد زیرا حرارت بیش از حد یا کم منجر به بروز عوارض یا کاهش اثربخشی می شود.

در این روش درمانی احساس درد در حین و پس از استفاده از نیتروژن مایع و سپس نکروز و در برخی موارد نیز تاول رایج است.

اگر زگیل در نواحی زیادی وجود داشته باشد یا بزرگ باشد، برای راحتی بیمار بی حسی موضعی (محلی یا تزریقی) در نظر گرفته می شود.

مزیت جراحی این است که اکثر زگیل‌ ها در یک مرتبه از بین برده می شوند، اما گاهی احتمال عود زگیل ها نیز وجود دارد. برداشتن زگیل ها از طریق جراحی نیاز به آموزش بالینی قابل توجه، تجهیزات کافی و مراجعات طولانی تری دارد.

زگیل های آنوژنیتال پس از اعمال بی حسی موضعی به صورت فیزیکی با الکتروکوتر از بین برده می شوند و در این صورت نیازی به هموستاز نخواهد بود.

برای جلوگیری از ایجاد اسکار باید مراقب عمق الکتروکوتر باشید. در تکنیکی دیگر می توان زگیل ها را پس از ایجاد برش مماسی با یک قیچی ظریف یا چاقوی جراحی، با لیزر 2CO یا کورتاژ برداشت.

از آنجایی که اکثر زگیل‌ ها اگزوفیتیک هستند، این روش را تنها می‌ توان بر روی زخم هایی که بر روی قسمت فوقانی دِرم گسترش یافته اند انجام داد.

در موارد خونریزی جزئی می توان با یک واحد الکتروکوتر یا یک استیپتیک شیمیایی (برای مثال محلول کلرید آلومینیوم) جریان خون را متوقف کرد. در اکثر موارد نیازی به بخیه زدن و اندیکاسیون نیست.

از بین بردن زگیل های بزرگ یا گسترده از طریق درمان جراحی از جمله لیزر 2CO بیشترین اثر را خواهد داشت. چنین درمانی برای زگیل های داخل مجاری ادراری و به ویژه زگیل هایی که به درمان های دیگر پاسخ نداده اند نیز مفید است.

لازم است درمان زگیل های تناسلی و دهانی در یک اتاق تهویه شده با استفاده از اقدامات ایمن و استاندارد انجام شود.

الکتروکوتر معمولا برای نواحی کوچک استفاده شده و زگیل ها را با از دست دادن مقدار کمی خون از بین می برد. برای درمان انوع زگیل های تناسلی می توانید به کلینیک اورولوژی الهام مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "سوزاندن زگیل تناسلی با الکتروکوتر" ثبت شده