بیضه نزول نکرده

بیضه نزول نکرده

.

بیضه ها اندام های جنسی مردانه هستند که وظیفه تولید اسپرم و هورمون ها را بر عهده دارند. بیضه ها به طور معمول در شکم مردان شکل گرفته و طی رشد جنین وارد کیسه بیضه می شوند. شرایطی که یک یا هر دو بیضه کودک در شکم او باقی بماند تحت عنوان بیضه نزول نکرده شناخته می شود.

این وضعیت رایج معمولاً در چند ماه اول پس از تولد به خودی خود برطرف خواهد شد اما در برخی موارد این احتمال وجود دارد که به عمل جراحی احتیاج باشد.

اصطلاح پزشکی برای بیضه نزول نکرده کریپتورکیدیسم است.

چه عاملی منجر به نزول نکردن بیضه می شود؟

علت دقیق نزول نکردن بیضه مشخص نیست اما محققان معتقدند که ترکیبی از عوامل خاص احتمالاً در بروز این مشکل نقش دارد.

این عوامل شامل ژنتیک، سلامت مادر و عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض آفت کش ها یا دود سیگار است.

پزشکان زایمان زودرس را عامل اصلی نزول نکردن بیضه می دانند. بر اساس گزارش بیمارستان کودکان Lucile Packard تقریباً یک سوم نوزادان نارس به این بیماری مبتلا هستند.

تخمین زده می شود که 3 تا 5 درصد نوزادان پسر به این بیماری مبتلا باشند.

کشیده نشدن بافت یا عضلات فیبری در کشاله ران نیز می تواند منجر به نزول نکردن بیضه شود. یک جراح می تواند این مشکلات را اصلاح کند.

عوارض بیضه نزول نکرده چیست؟

بیضه نزول نکرده در صورت عدم درمان می تواند بر قدرت باروری مردان تأثیر بگذارد. دمای بالاتر بدن نیز بر رشد بیضه و تولید اسپرم تأثیر خواهد گذاشت.

مردانی که دو بیضه نزول نکرده دارند نسبت به مردانی که تنها یک بیضه نزول نکرده دارند مشکلات مربوط به باروری را بیشتر تجربه خواهند کرد.

مردان مبتلا به این مشکل بیشتر در معرض ابتلا به فتق اینگوینال هستند و این مشکل باعث خارج شدن روده از یک ناحیه ضعیف شده از دیواره شکم می شود.

این وضعیت دردناک تنها از طریق عمل جراحی قابل اصلاح است.

بیضه های نزول نکرده نیز حتی در صورت درمان یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان بیضه هستند. این سرطان هر دو بیضه نزول نکرده و بیضه سالم را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید: قرمزی پوست کیسه بیضه

تشخیص بیضه نزول نکرده

بیضه نزول نکرده چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک احتمالاً بیضه فرو رفته در شکم کودک را لمس می کند. در موارد دیگر بیضه قابل لمس نبوده و در برخی موارد نیز بیضه اصلاً مشخص نیست.

آزمایش تصویربرداری با اشعه ایکس یا سونوگرافی می تواند به پزشک در تشخیص بیضه نزول نکرده کمک کند.

از طریق اسکن های تصویربرداری از جمله MRI با رنگ کنتراست نیز می توان وجود یا عدم وجود بیضه را تأیید کرد.

دو وضعیت مشابه بیضه نزول نکرده وجود دارد. بیضه رترکتایل نوعی بیضه است که میان کشاله ران و کیسه بیضه به جلو و عقب حرکت می کند.

این وضعیت معمولاً با افزایش سن کودک از بین خواهد رفت. بیضه بالا رونده نیز شرایطی است که بیضه به سمت کشاله ران حرکت کرده و نمی تواند به راحتی به عقب بازگردد.

بیضه نزول نکرده

بیشتر بخوانید: اندازه متوسط بیضه چقدر است؟

بیضه نزول نکرده چگونه درمان می شود؟

در کودکی

چشم انداز کودکان با بیضه های نزول نکرده بسیار خوب است. این شرایط معمولاً تا رسیدن به 6 ماهگی به خودی خود از بین خواهد رفت.

پزشک احتمالاً در این زمان معاینه بدنی انجام داده و در صورتی که بیضه همچنان نزول نکرده باشد آزمایش انجام خواهد داد.

احتمالاً برای پایین آوردن بیضه از هورمون هایی که تولید تستوسترون را تحریک می کنند استفاده می شود. این روش شامل تزریق هورمونی به نام گنادوتروپین کوریونیک انسانی است.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله پزشک خانواده آمریکایی این روش درمانی حدود 20 درصد موفقیت آمیز است اما به اندازه عمل جراحی مؤثر نیست. این روش به طور بالقوه به بلوغ زودرس منجر خواهد شد.

اگر بیضه در سن 1 سالگی همچنان نزول نکرده باشد احتمالاً کودک به جراحی نیاز خواهد داشت. این جراحی ارکیوپکسی نامیده شده و معمولاً بصورت سرپایی انجام می شود.

جراح برای پایین آمدن بیضه و قرار گرفتن در یک موقعیت مناسب در کشاله ران یک برش کوچک ایجاد می کند. بهبودی معمولاً حدود یک هفته طول خواهد کشید.

در برخی موارد وجود بافت اضافی باعث نزول نکردن بیضه می شود. در این صورت جراح می تواند بافت اضافی را بردارد.

در موارد دیگر برای کشش رباطی که بیضه را نگه داشته است به عمل جراحی نیاز خواهد بود. این جراحی به بازگشت بیضه به حالت طبیعی کمک می کند.

در برخی موارد بیضه رشد کمی داشته و یا بافتی غیرطبیعی و غیر قابل استفاده دارد. در چنین وضعیتی جراح این بافت را به طور کامل برمی دارد.

در بزرگسالی

در صورتی که کودک بدون درمان بیماری به بزرگسالی رسیده و سپس به جراح مراجعه کند احتمالاً جراح برداشتن بیضه را توصیه می کند.

در این وضعیت بیضه دیگر اسپرم تولید نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید : دلیل کوچکی بیضه و تاثیر آن بر سلامت

برای تشخیص و درمان انواع بیماری های اورولوژی از جمله بیماری های مردان به کلینیک الهام مراجعه کنید. کادر مجرب و متخصص اورولوژی کلینیک شما را با حفظ حریم خصوصی در این زمینه راهنمایی و درمان خواهند کرد.

برای دریافت نوبت ملاقات با دکتر علی حاجب متخصص اورولوژی با کلینیک الهام تماس بگیرید.

تلفن ثابت

۰۲۱۸۸۵۹۱۵۲۳

۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶

۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸

تلفن همراه

۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰

آدرس:

تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، دویست متر بالاتر از بلوار دادمان، کوچه ناخدا محتاج، انتهای بن بست، پلاک یک، طبقه یک

کلینیک اورولوژی شهرک غرب

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "بیضه نزول نکرده" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍