درمان برفک تناسلی در مردان و علائم آن

برفک تناسلی عفونتی قارچی است که توسط مخمر کاندیدایی ایجاد می شود، مخصوصاً کاندیدا آلبیکنس. اغلب این قارچ روی دستگاه تناسلی زن ها تاثیر می گذارد اما گاهی مردان را هم درگیر می کند. سایر اسامی برفک تناسلی عبارتند از عفونت مخمری، کاندیدا، کاندیدیازیس، کاندیدال بلانیتیس و مونیلیاسیس. وقتی برفک تناسلی در مردان رخ دهد، سر آلت تناسلی و پوست اطراف آن را درگیر می ‌کند. همچنین منجر به التهاب سر آلت تناسلی شده که به آن بلانیتیس می گویند.

برفک دهان هم به غشای مخاطی دهان حمله می ‌کند.

حقایقی درباره برفک تناسلی در مردان

• کاندیدا معمولاً در روی پوست و غشاهای مخاطی زندگی می ‌کند اما اگر تعداد آن بیش از حد باشد علائم ایجاد خواهند شد
  • علائم شامل خارش، ضایعات پوستی، پوست قرمز و ورم و خارش نوک آلت تناسلی، برآمدگی های زیر پوست، درد حین دفع ادرار و حین رابطه جنسی می شود
  • عوامل پرخطر شامل استفاده از آنتی بیوتیک ها یا کورتیکواستروئیدها، سرکوب کنندگان سیستم ایمنی، دیابت، بهداشت ضعیف و استفاده بیش از حد از مواد پاک کننده است
  • کاندیدیازیس تناسلی بیماری آمیزشی تلقی نمی شود اما انتقال آن در زمان رابطه جنسی واژینال محتمل است
  • درمان های موضعی یا خوراکی برای کاندیدیازیس به کار می روند.
  • عادات صحیح بهداشتی به پیشگیری از بروز آن کمک می کنند.

علائم برفک تناسلی در مردان

برفک تناسلی در مردان در نوک آلت و پوست ختنه گاه دیده می شود. همچنین سایر نقاط پوست یا غشای مخاطی راهم درگیر خواهد کرد مثل غشای مخاط دهان که به آن برفک دهان می گویند.

اغلب هیچ علامتی وجود ندارد اما اگر التهاب ایجاد شد علائم زیر در اطراف سر آلت تناسلی پدیدار می‌ شوند:

• خارش و سوزش
  • کهیر لک دار با جوش های ریز یا زخم های سفید
  • پوست قرمز با ظاهر براق
  • ورم و خارش

گاهی اوقات هم موارد زیر ایجاد می شوند:

• چرکی سفید و برآمده زیر پوست ختنه گاه یا در چین های پوستی همراه با بوی نامطبوع
  • مشکل در عقب کشیدن پوست ختنه گاه

درد حین رابطه جنسی و دفع ادرار هم ممکن است.

درمان برفک تناسلی

درمان برفک تناسلی در مردان

بسیاری از عفونت های خفیف درمان نیازی ندارند. داروهایی در دسترس بوده و همچنین درمان های خانگی هم انجام می شوند.

دارو ها

کرم های ضد قارچ موضعی یا داروهای خوراکی به کاهش علائم کمک می‌ کنند. هر دو با همدیگر موثر هستند. هم داروهای موضعی و هم خوراکی به صورت بدون نسخه و یا با نسخه هم حضوری و هم آنلاین قابل تهیه خواهند بود.

طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، پزشک احتمالاً داروهای زیر را تجویز می ‌کند:

• کلوتریمازول (لوتریمین)
  • اکونازول نیترات (اسپکازول)
  • میکونازول نیترات (مونیستات)

کرم های موضعی مستقیماً روی ناحیه درگیر شده و روزی یک بار و برای ۷ تا ۲۱ روز استفاده می شود. نیستاتین یکی دیگر از پماد های ضد قارچ است. تاثیر آن نسبت به ایمیدازول کمتر گزارش شده است.

کلوتریمازول، میکونازول و کرم های موضعی متعدد دیگری برای پیشگیری و درمان عفونت های قارچی جهت خرید در دسترس اند.

فردی که قبلاً به علت برفک تناسلی تحت درمان نبوده باید حتماً به پزشک مراجعه کند.

درمان های خانگی

رعایت بهداشت از بروز برفک تناسلی پیشگیری کرده و به درمان آن کمک می ‌کند.

نکته های مخصوص رعایت بهداشت این ها هستند:

• شستشوی با دقت آلت تناسلی با آب گرم
  • عدم استفاده از ژل دوش های عطری یا صابون روی ناحیه تناسلی چون سبب تحریک آن قسمت می شوند
  • خشک کردن کامل آلت تناسلی
  • پوشیدن زیرپوش های نخی گشاد برای خشک و خنک نگه داشتن ناحیه تناسلی
  • در مردانی که ختنه نشده اند عدم رعایت بهداشت پوست نوک آلت تناسلی منجر به جمع شدن ماده پنیری شکلی به نام اسمگما (پنیرک) می شود که بسیار خارش ایجاد می کند.

آیا پروبیوتیک ها موثراند؟

افرادی که مرتب عفونت های مخمری می گیرند اغلب از پروبیوتیک ها و سایر درمان های جایگزین حاوی باکتری لاکتوباسیل استفاده می کنند.

مدارک ضد و نقیضی درباره تاثیر پروبیوتیک ها وجود دارد اما یافته های آزمایشگاهی منتشر شده در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که برخی گونه های لاکتوباسیل ممکن است تعداد سلول های کاندیدا را در برخی از عفونت های کاندیدایی کاهش دهند.

با این وجود هیچ مدرکی دال بر توصیه به استفاده از پروبیوتیک ها جهت پیشگیری از بروز عفونت های کاندیدایی و درمان آن در مردان وجود ندارد.

مکمل ها و سایر محصولاتی که به کاهش برفک تناسلی کمک می‌کنند به صورت آنلاین در دسترس هستند.

بیماری های ثانویه

در موارد نادر، مردی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد و دچار برفک تناسلی شده احتمالاً به کاندیدیازیس مهاجم مبتلا شود. کاندیدیازیس مهاجم عفونت قارچی خون بوده و سبب انتشار قارچ در کل بدن منتشر شود. در این صورت تمامی اعضای بدن درگیر می شوند از جمله مغز، کبد و قلب.

عفونتی که روی کل بدن تاثیر بگذارد سیستمیک است. عفونت قارچی سیستمیک می تواند کشنده باشد.

درمان های اورژانسی در بیمارستان، اعضای بدن را در برابر عفونت محافظت می کنند. داروهای ضد قارچ هم تجویز خواهند شد.

گاهی اوقات اگر فرد با سیستم ایمنی ضعیف دچار برفک تناسلی شد بهتر است هرچه سریع تر به بیمارستان مراجعه کند. فاکتورهای افزایش دهنده ریسک عبارتند از:

• داشتن ویروس HIV
  • مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی
  • شیمی‌ درمانی یا پرتو درمانی با دوز بالا
  • داشتن کاتتر برای مصرف دارو
  • درمان با دیالیز
علل برفک تناسلی در مردان

علل بروز برفک تناسلی در مردان

کاندیدیازیس به علت قارچ مخمری به نام کاندیدا به وجود می آید. کاندیدا به شکل طبیعی داخل بدن و روی پوست قرار دارد و مشکلی ایجاد نمی کند. سیستم ایمنی مدام آنها را چک می کند. اگر بیماری خاصی این توازن را به هم بزند قارچ ها تکثیر شده و کاندیدیازیس ایجاد می‌ شود.

سلول‌های قارچ، ریسه های قارچی تولید می کنند یعنی ساختار هایی که به بافت نفوذ خواهند کرد.

فاکتورهای پرخطری که احتمال ابتلا به کاندیدیازیس را بیشتر می‌ کنند عبارتند از:

• استفاده از آنتی بیوتیک های طیف گسترده که توازن باکتری های میکروبی را برهم می ‌زند و کاندیدا رشد و تکثیر پیدا می کند
  • مصرف داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند مثل شیمی ‌درمانی یا کورتیکواستروئیدها
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف به علت مثلاً ایدز یا دیالیز
  • دیابت کنترل نشده نوع ۱ و ۲ چون در سطوح بالای قند خون، مخمرها سریع تر و آسان تر تقسیم می شوند
  • اضافه وزن، مخصوصا اگر توده های متعدد چربی وجود داشته باشد و مخمرها در آنجا رشد کنند
  • بهداشت ضعیف مخصوصاً اگر فرد ختنه نشده باشد
  • فوم های حمام، صابون، ژل دوش، لوبریکانت ها و سایر محصولاتی که پوست آلت را تحریک کرده و آسیب می رسانند سبب مستعد تر شدن آنها جهت دریافت عفونت می شوند
  • خشک نکردن بعد از شستشو چون قارچ در محیط های گرم و مرطوب بهتر رشد می کنند
  • تغذیه ضعیف

تحقیقات نشان داده اند مردانی که ختنه نشده اند بیشتر در معرض ابتلا به کاندیدا بالینتیس هستند.

آیا برفک تناسلی مردان با رابطه جنسی منتقل می شود؟

پزشکان، کاندیدیازیس تناسلی را بیماری آمیزشی تلقی نمی کنند. افراد معمولاً آن را از طریق رابطه جنسی می گیرند اما بدون رابطه جنسی هم امکان انتقال آن وجود دارد.

فردی که دچار عفونت قارچی شده است همیشه ناقل نیست. به هر حال فرد باید از رابطه جنسی محافظت نشده با شریک جنسی ای که برفک تناسلی دارد، تا زمان درمان کامل عفونت اجتناب کند.

بیشتر بخوانید : انواع عفونت های مقاربتی + تشخیص و درمان

تشخیص برفک تناسلی در مردان

گاهی اوقات برفک تناسلی بدون درمان از بین می رود. در غیر این صورت و اگر درمان موثر نبود باید با پزشک مشورت کرد تا از وجود مشکلاتی همچون دیابت باخبر شد.

غربالگری بیماری های آمیزشی هم مفید خواهد بود. اگر راش پوستی شدید بوده یا اگر پزشک از تشخیص خود مطمئن نیست از تست سواب استفاده می شود.

در این تست سواب به زیر پوست ختنه گاه و اطراف آن فرستاده می شود. اگر زخم هایی به وجود آمدن که بهبود نمی‌ یابند بیوپسی انجام خواهد شد.

کاندیدیازیس علاوه بر زنان مرد ها را هم درگیر می کند. در مردان منجر به بیماری ای به نام بلا نیتیس می ‌شود. اغلب هیچ علامتی وجود نداشته و یا اینکه خفیف هستند. داروهای بدون نسخه این علائم را از بین می ‌برند.

در صورت باقی ماندن علائم و تاثیر نداشتن درمان های خانگی به پزشک مراجعه کنید. برای تشخیص و درمان انواع مشکلات تناسلی و مجاری اداراری به کلینیک اورولوژی الهام در غرب تهران مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "درمان برفک تناسلی در مردان و علائم آن" ثبت شده