درمان التهاب پروستات مزمن

پروستاتیت مزمن چیست

پروستات غده ای به اندازه گردو در زیر مثانه مردان است و مایعی تولید می کند که با اسپرم مخلوط شده و مایع منی را تشکیل می دهد.

پروستاتیت به معنای التهاب یا تورم غده پروستات است و زمانی که علائم به تدریج شروع شوند و بیش از دو هفته طول بکشند، پروستاتیت مزمن نامیده می شود.

پروستاتیت عفونی (یا بهتر است بگوییم، باکتریایی) کم و بیش به آسانی تشخیص داده می شود، اما پروستاتیت مزمن باکتریایی همچنان یک مشکل اورولوژی جدی با بسیاری علائم غیر قابل توضیح است.

در زیر نقاب این بیماری که پروستاتیت مزمن نامیده می شود، بیماری ها و شرایط پاتولوژیک متعددی که با انواع تغییرات ارگانیک بافت و اختلالات عملکردی پروستات، دستگاه تناسلی و دستگاه ادراری تحتانی و سایر اندام ها مشخص می شوند پنهان شده اند.

عدم وجود یک تعریف واحد برای التهاب پروستات مزمن، بر تشخیص و درمان این بیماری تأثیر نامطلوبی گذاشته است.

طبق تعریف موسسه ملی بهداشت ایالات متحده، پروستاتیت مزمن به معنای وجود درد (ناراحتی) در ناحیه لگن، پرینه و اندام های دستگاه ادراری تناسلی به مدت حداقل 3 ماه است.

در صورت ابتلا به این بیماری سوزش ادرار و همچنین فلور باکتریایی در پروستات وجود ندارد.

علامت اصلی پروستاتیت مزمن وجود یک فرآیند التهابی در پروستات است که با بررسی بافت پروستات (به دست آمده در نتیجه بیوپسی یا جراحی)، بررسی میکروبیولوژیکی ترشحات پروستات، تغییرات مشخصه در پروستات که در سونوگرافی نشان داده می شود و همچنین علائم ادرار تایید می شود.

کدهای ICD-10 التهاب پروستاتیت مزمن

• N41.1 پروستاتیت مزمن
  • N41.8 سایر بیماری های التهابی غده پروستات
  • N41.9 بیماری التهابی غده پروستات، موارد نامشخص

انواع التهاب پروستاتیت مزمن

سه نوع اصلی پروستاتیت مزمن عبارتند از:

پروستاتیت باکتریایی مزمن

در پروستاتیت باکتریایی، عفونت باکتریایی باعث تورم و التهاب پروستات می شود. اگر باکتری ها و گلبول های سفید در ادرار یافت شوند، پزشکان به طور قطع این وضعیت را پروستاتیت باکتریایی مزمن می نامند.

گلبول های سفید در صورت وجود یا عدم وجود التهاب ناشی از عفونت واقعی حضور خواهند داشت. عفونت باکتریایی مزمن واقعی درصد کمی از موارد پروستاتیت مزمن را تشکیل می دهد.

گاهی اوقات پزشکان حتی اگر هیچ باکتری شناخته شده ای وجود نداشته باشد به عفونت باکتریایی طولانی مدت مشکوک می شوند.

التهاب پروستات مزمن و درمان

پروستاتیت مزمن غیرباکتریایی (سندرم درد مزمن لگنی التهابی)

پروستاتیت لگنی زمانی تشخیص داده می شود که بیماران علائم معمول پروستاتیت مزمن را داشته باشند، اما در نمونه ادرار باکتری یافت نشود.

علت اکثر موارد پروستاتیت غیرباکتریایی به طور کامل شناخته نشده است. ادرار معمولا حاوی گلبول های سفید است و برخی از بیماران یک عفونت ثابت با شدت پایین دارند که در نمونه ادرار معمولی نشان داده نمی شود.

با این حال در اکثر بیماران مبتلا به پروستاتیت غیرباکتریایی، حتی در صورت انجام آزمایش ‌های پیچیده هیچ شواهدی از وجود عفونت دیده نمی شود.

پروستادینیا (سندرم درد مزمن لگنی غیر التهابی)

از این اصطلاح در صورت وجود علائم پروستاتیت استفاده می شود، اما هیچ مدرکی مبنی بر وجود عفونت یا التهاب پروستات دیده نخواهد شد.

پزشکان در مورد اینکه چرا برخی افراد و معمولا مردان جوان و سالم به این بیماری مبتلا می شوند، اطلاعات بسیار کمی دارند.

افزایش غیرطبیعی فشار در دستگاه ادراری، تحریک ناشی از یک فرآیند خودایمنی یا شیمیایی و درد اعصاب و عضلات داخل لگن تئوری هایی برای توضیح پروستادینیا هستند.

پروستاتیت مزمن وضعیتی رایج بوده و مردان بالغ را در هر سن و با هر زمینه ای تحت تاثیر قرار می دهد. حدود پنج درصد از مردان در مقطعی از زندگی علائم این بیماری را تجربه می کنند.

پروستاتیت مزمن دلیل 25 درصد مراجعات بیماران به مطب متخصص اورولوژی است. متخصصان اورولوژی پزشکانی هستند که در زمینه تشخیص و درمان بیماری های مجاری ادراری تخصص دارند.

برخی از مردان به عفونت مزمن پروستات مبتلا می شوند که هیچ علائمی ندارد و بیماری آن ها در طی ارزیابی سایر بیماری‌ های اورولوژیکی مانند بزرگی پروستات یا ناباروری تشخیص داده می شود.

پزشکان عفونت را با آنتی بیوتیک هایی که معمولا برای پروستاتیت باکتریایی مزمن تجویز می شوند درمان خواهند کرد.

عفونت باکتریایی غده پروستات نیز به طور ناگهانی باعث پروستاتیت حاد شده و معمولا تب و علائم جدی تری ایجاد خواهد کرد. پروستاتیت حاد نسبت به پروستاتیت مزمن کمتر رایج است.

التهاب پروستات مزمن درمان

علائم پروستاتیت مزمن

علائم بالینی پروستاتیت مزمن عبارتند از:

• درد : علائم عمدتا در پروستات از قسمت میانی به بافت اطراف گسترش یافته و فرد در کیسه بیضه، بیضه، شکم، پرینه، لومبوساکرال، استخوان ران داخلی و سایر بخش ‌ها نیز احساس ناراحتی یا تحریک خواهد داشت.
  • ادرار نامنظم : این وضعیت در واقع به صورت مشکلات معمول ادراری همچون فوریت ادرار، درد، سوزش مجاری ادراری، نشت ادرار مکرر یا ترشحات سفید روشن از مجرای ادرار در صبح دیده می شود.
  • علائم روانی و عصبی : این مشکلات به صورت غش کردن، وزوز گوش، مشکلات خواب، رویا دیدن، اضطراب و افسردگی شدید یا ناتوانی جنسی، انزال سریع، اسپرماتوره و غیره ظاهر می شوند.

بیشتر بخوانید : بهبودی پس از جراحی بزرگی پروستات

تشخیص التهاب پروستات مزمن

اسکن اولتراسوند ترانس رکتال در موارد پروستاتیت مزمن دارای حساسیت بالا اما ویژگی های کم است.

سونوگرافی فرصتی برای ارزیابی اندازه و حجم پروستات، ساختار (کیست ها، سنگ ها، تغییرات فیبرو اسکلروتیک در اندام، آبسه، نواحی هیپواکویی در پروستات)، اندازه، درجه انبساط و تراکم و یکنواختی محتویات وزیکول های منی فراهم می کند.

سونوگرافی ( تست UFM، تعیین فشار مجرای ادرار، مطالعه فشار یا جریان، سیستومتری) و میوگرافی عضله لگن اطلاعات بیشتری را در مورد اختلالات ادراری نوروژنیک و عملکرد عضلات کف لگن در اختیار پزشک قرار می دهند.

در بیماران مبتلا به IVO برای تعیین علت وقوع مشکل و انتخاب تکنیک های درمانی مناسب تصویربرداری اشعه ایکس توصیه می شود.

سی تی اسکن و ام آر آی اندام های لگن برای تشخیص افتراقی با سرطان پروستات و اشکال غیر التهابی پروستاتیت باکتریایی و همچنین رد تغییرات پاتولوژیک ستون فقرات و اندام های لگن انجام می شود.

روش درمان التهاب پروستات مزمن

تشخیص افتراقی پروستاتیت مزمن

تعیین عملکرد پاتولوژیک پروستات از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا نقض های مختلفی همچون تروفیسم، مشکلات عصب، انقباض، ترشح و اختلال در سایر عملکردهای این اندام به اشتباه پروستاتیت مزمن تشخیص داده می شوند.

برخی از این مشکلات از جمله موارد خفیف را می توان به پروستاتیت باکتریایی نسبت داد. تشخیص های افتراقی مرتبط با پروستاتیت باکتریایی مزمن عبارتند از:

• اختلالات عصبی، روانپزشکی، افسردگی، اختلال عملکرد مثانه نوروژنیک (از جمله دیس سینرژی دترسور اسفنکتر)، شبه دیس سینرژی، دیستروفی سمپاتیک رفلکس
  • بیماری های التهابی سایر اندام ها، سیستیت بینابینی، استئیت سمفیز شرمگاهی
  • اختلال عملکرد جنسی
  • سایر علل همچون سوزش ادرار، هیپرتروفی گردن مثانه، آدنوم علامت دار پروستات، تنگی مجاری ادراری
  • بیماری های رکتوم

بیشتر بخوانید : پروستاتیت چیست ، علائم ، تشخیص و درمان

درمان التهاب پروستات مزمن

بدیهی است که درمان مناسب مهم ترین و همچنین سخت ترین بخش روند بهبودی التهاب مزمن پروستات است.

مسئولیت مهم انجام این کار بر عهده متخصص اورولوژی است، اما بسیاری از آن ها به دلیل عدم تشخیص صحیح یا اطلاع نداشتن از روش درمان موثر تلاش می کنند بیماری را کم اهمیت جلوه دهند.

اهداف درمان نباید چیزی کمتر از بهبودی کامل و رفع مشکلات زیر باشد:

• از بین بردن کامل میکروارگانیسم های ایجاد کننده التهاب
  • رفع گرفتگی رگ های غده پروستات، وزیکول های منی و اپیدیدیم
  • خارج کردن ترشحات چرکی و سنگ های ریز از وزیکول های انسدادی پروستات که باعث التهاب می شوند.
  • بازیابی ساختار، اندازه و عملکرد طبیعی غده پروستات
  • از بین بردن کامل علائم پروستاتیت مزمن
  • بهبود و حفظ قوای جسمانی، عملکرد جنسی و باروری
  • بازیابی و حفظ تعادل روانی و ایجاد احساس خوب

در درمان پروستاتیت مزمن به دلیل ساختار آناتومیک خاص پروستات، انتشار آنتی بیوتیک های عمومی در لیپید پروستات و رسیدن به غلظت موثر دشوار است و اثر درمانی کافی ندارد.

همچنین با توجه به اینکه پروستاتیت یک بیماری مزمن و بدون دلیل مشخص است، انتخاب یک درمان خوش بینانه و طولانی مدت دشوار خواهد بود.

برای درمان محافظه کارانه پروستاتیت مزمن می توان داروهای ضد التهابی مصرف کرد و یا در حمام آب گرم (نشستن در دو تا سه اینچ آب گرم) نشست.

درمان ‌های دارویی طبیعی و مفیدی همچون مصرف قرص ادرارآور و ضد التهاب نیز برای پروستاتیت مزمن وجود دارد که کارکرد اصلی آن ها پاکسازی و سم زدایی، تقویت گردش خون و انرژی چی و تسکین درد، ضد تکثیر، ضد فیبروز، ضد کلسیفیکاسیون و ضد التهاب است.

قرص های دیورتیک و ضد التهاب با کنترل شدید رژیم غذایی انواع باکتری ها و ویروس های عامل بیماری های دستگاه ادراری تناسلی مردان و همچنین مایکوپلاسما و کلامیدیا را با توجه به خواص ضد میکروبی خود در طول سه ماه از بین می برند.

به زبان ساده، پروستاتیت مزمن به دلایل مختلف زیادی رخ می دهد. بیماران تنها با پیگیری درمان می توانند به سرعت بهبود یابند و لازم است به خاطر داشته باشند که درمان را در نیمه راه متوقف نکنند. برای درمان التهاب پروستات مزمن می توانید به کلینیک اورولوژی الهام در تهران مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "درمان التهاب پروستات مزمن" ثبت شده