دکتر متخصص ناباروری در مردان

دکتر متخصص ناباروری در مردان

ناباروری که شرایطی کاملا رایج و استرس زاست به معنای ناتوانی مردان در بارور کردن شریک خود است و به مراقبت های پزشکی مناسب نیاز دارد.

تقریبا 7 درصد از مردان دچار ‌مشکل ناباروری هستند و دلایل متعددی همچون کیفیت پایین مایع منی، تولید کم اسپرم، اختلال نعوظ و غیره در بروز این مشکل نقش دارند.

با این حال لازم نیست نگران باشید، زیرا امروزه درمان های موثر به راحتی در دسترس هستند و متخصصان بهترین روش های درمانی برای ناباروری مردان را ارائه می دهند.

علت ناباروری مردان

برای مردم (از جمله بسیاری از پزشکان) طبیعی است که باروری را یک مشکل زنانه بدانند، اما در حقیقت ناباروری مردان مانع اصلی برای بچه دار شدن زوجین است.

ناباروری مردان دلایل مختلف و قابل درمانی دارد. دکتر متخصص اورولوژی باتجربه ناباروری مردان را به طور کامل و دقیق تر از یک پزشک عمومی مورد ارزیابی قرار می دهد.

موارد زیر از جمله دلایل ناباروری مردان هستند:

  • مشکلات تولید اسپرم
  • انسداد که در حرکت اسپرم اختلال ایجاد می کند
  • مشکلات آناتومیک
  • مشکلات هورمونی
  • مشکلات ژنتیکی

علاوه بر موارد فوق، سبک زندگی، عوامل محیطی و سلامت عمومی نیز در بروز مشکلات ناباروری نقش دارند.

ناباروری تنها زنان را تحت تأثیر قرار نمی دهد. در بسیاری از زوج هایی که در تلاش برای بچه دار شدن هستند، مرد یک عامل موثر و گاهی تنها مانع برای باردار شدن است.

اگر در تلاش برای بچه دار شدن هستید، می توانید برای رفع مشکلات ناباروری و پروستاتیت از یک جراح اورولوژی ماهر کمک بگیرید.

به طور کلی برخی از دلایل ناباروری مردان در ادامه آورده شده است:

  • بیماری هایی مانند مشکلات اسپرم یا مایع منی، تورم رگ های بیضه، عفونت ها و آسیب های لگنی، تومورها، عدم تعادل هورمونی، نقص کروموزومی، بیماری سلیاک یا مصرف برخی داروها.
  • عوامل محیطی همچون قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی صنعتی، فلزات سنگین، قرار گرفتن در معرض تابش یا اشعه ایکس و یا گرم شدن بیش از حد بیضه ها (معمولا به دلیل استفاده مکرر از جکوزی).
  • عوامل سبک زندگی از جمله مصرف مواد مخدر یا الکل، سیگار کشیدن، چاقی یا استرس که همگی با کاهش تعداد اسپرم یا سطح تستوسترون منجر به ناباروری می شوند.

گاهی نتایج آزمایشات طبیعی است و پزشک نمی تواند علت دقیق ناباروری را مشخص کند. این وضعیت ناباروری غیرقابل توضیح نامیده می شود و تا 30 درصد از زوج های نابارور با این مشکل مواجه هستند.

ناباروری غیرقابل توضیح ناشی از مشکلات لقاح، ژنتیک، کیفیت تخمک و عملکرد لوله‌ ها یا اسپرم بوده و تشخیص و درمان آن ها دشوار است.

پزشکان از آزمایشات مختلف همچون موارد زیر برای ارزیابی باروری مردان استفاده می کنند:

  • تجزیه و تحلیل مایع منی
  • آزمایش هورمون
  • آزمایش ژنتیک
درمان ناباروری مردان در تهران

متخصص آندرولوژی کیست

دکتر متخصص آندرولوژی در زمینه ناباروری مردان تخصص دارد و همانند متخصصان تولید مثل و باروری که با متخصصان زنان همکاری می کنند، این متخصصان نیز با دکتر اورولوژیست کار کرده و سال ها در زمینه سلامت باروری مردان تخصص بیشتری کسب می کنند.

متخصص تولید مثل و باروری مسئول معاینه اولیه از جمله آزمایش فیزیکی کامل، آزمایش DNA، تجزیه و تحلیل اولیه مایع منی و سلامت اسپرم بوده و متخصص آندرولوژی بررسی مشکلات تولید مثل با جزئیات بیشتر را بر عهده دارد.

متخصصان آندرولوژی همراه با متخصصان تولید مثل و باروری در جستجوی راه حل هایی برای مشکلات باروری و مواردی همچون عفونت ها و اختلال نعوظ هستند و در انجام تکنیک های پیشرفته مانند استخراج اسپرم از بیضه نیز تخصص دارند.

سایر متخصصان باروری

دکتر متخصص ناباروری در مردان با سایر متخصصان از جمله افراد زیر همکاری می کنند:

جنین شناسان همراه با متخصصان تولید مثل و باروری برای حل مشکلات در سطح جنینی و انجام تکنیک های کمک باروری مانند لقاح آزمایشگاهی با یکدیگر همکاری می کنند.

متخصصان ایمونولوژی در ترکیب منحصر به فرد تولید مثل و ایمونولوژی تخصص دارند. این متخصصان موقعیت های سقط مکرر را بررسی کرده یا افرادی که بیماری های خودایمنی مانند لوپوس دارند را درمان می کنند.

جراحان در صورت نیاز در کنار متخصصان تولید مثل و باروری جراحی های تخصصی مانند وازکتومی یا برداشتن فیبروم انجام می دهند.

در اکثر کلینیک های باروری مشاورانی برای کمک به رفع مشکلات عاطفی که منجر به ناباروری می شوند حضور دارند.

لازم است بدانید برخی از عوامل سبک زندگی مانند سن، وزن، سیگار کشیدن و عادات نوشیدن باروری مردان را تحت تأثیر قرار داده و همگی بر سلامت اسپرم تاثیر منفی می گذارند.

متخصص ناباروری در مردان تهران

درمان ناباروری در مردان

درمان ناباروری مردان به علت بروز مشکل بستگی داشته و به طور کلی به 3 نوع طبقه بندی می شود:

  • درمان غیر جراحی
  • درمان جراحی
  • درمان علل ناشناخته

در صورت تجربه هر یک از شرایط زیر درمان غیر جراحی برای ناباروری مردان پیشنهاد می شود.

بی انزالی

این وضعیت غیر معمول به معنای وجود نداشتن انزال و ناشی از موارد زیر است:

  • آسیب نخاعی
  • جراحی قبلی
  • دیابت
  • مالتیپل اسکلروزیس
  • ناهنجاری های موجود در بدو تولد
  • سایر مشکلات ذهنی، عاطفی یا ناشناخته

برای درمان این عوارض معمولا در مرحله اول دارو تجویز می شود.

بیشتر بخوانید : علائم ناباروری ، دلایل و تشخیص آن

هیپرپلازی مادرزادی آدرنال

هیپرپلازی مادرزادی آدرنالیکی از علل نادر ناباروری مردان و به معنای مشکلات مادرزادی در آنزیم های خاص است.

این بیماری باعث تولید غیر طبیعی هورمون ها شده و معمولا با ارزیابی سطح استروئید در خون و ادرار تشخیص داده می شود. هیپرپلازی مادرزادی آدرنالرا می توان با روش جایگزینی هورمون درمان کرد.

انزال رتروگراد

انزال رتروگراد وضعیتی است که مایع منی به جای خارج شدن از آلت تناسلی به عقب بازمی گردد. این مشکل در نتیجه موارد زیر رخ می دهد:

  • جراحی های پروستات یا مثانه
  • دیابت
  • آسیب نخاعی
  • مصرف داروهای ضد افسردگی
  • مصرف داروهای ضد فشار خون خاص
  • مصرف دارو برای درمان بزرگی پروستات

انزال رتروگراد را می توان با مصرف دارو درمان کرد.

درمان ناباروری مردان

عمل جراحی ناباروری در مردان

در صورتی که ناباروری ناشی از شرایط زیر باشد عمل جراحی توصیه می شود:

  • درمان واریکوسل : واریکوسل وضعیتی است که رگ های کیسه بیضه بزرگ می شوند. این عارضه را می توان با جراحی سرپایی جزئی به نام واریکوسلکتومی برطرف کرد. از بین بردن رگ های متورم به حرکت، تعداد و ساختار اسپرم کمک می کند. اگر به دلیل واریکوسل از مشکلات ناباروری رنج می برید، می توانید به متخصص عروق مراجعه کنید.
  • درمان آزواسپرمی : اگر مایع منی به دلیل انسداد فاقد اسپرم باشد (آزواسپرمی)، گزینه های جراحی زیادی همچون استخراج اسپرم از بیضه، استخراج یا آسپيراسيون اسپرم از اپیدیدم برای بازیابی اسپرم وجود دارد.
  • وازواستومی میکروسرجیکال : از این روش برای بازگشت وازکتومی و اتصال 2 قسمت بریده شده مجرای وازدفران در هر بیضه استفاده می شود.
  • برداشتن مجرای انزال از طریق پیشابراه : انسداد مجرای انزال را می توان با جراحی درمان کرد.

در حین جراحی سیستوسکوپ وارد مجرای ادرار شده و برش کوچکی در مجرای انزال ایجاد می شود. سپس پزشک با موفقیت انسداد مجرای انزال را باز می کند.

بیشتر بخوانید : درمان ناباروری در مردان + انواع روش های قطعی

درمان علل ناشناخته ناباروری مردان

اکثر موارد ناباروری مردان قابل تشخیص و درمان هستند، اما شرایطی تحت عنوان ناباروری “ایدیوپاتیک” یا “غیر اختصاصی” نیز وجود دارد که تشخیص علت دقیق ناباروری دشوار است.

در مواردی که علت بروز مشکل به طور واضح مشخص نیست یا هیچ درمانی دیگری نتیجه بخش نباشد، دکتر متخصص ناباروری به بیمار روش ‌های درمان ناباروری در مردان زیر را توصیه می ‌کنند.

تکنیک های کمک باروری

اگر سایر درمان‌ های ناباروری نتایج دلخواه نداشته باشند، تکنیک های دیگری برای باردار شدن بدون برقراری رابطه جنسی وجود دارد.

این روش ها تکنیک های کمک باروری نامیده شده و هر کدام بر اساس علت خاص ناباروری پیشنهاد می شوند.

لقاح آزمایشگاهی

لقاح آزمایشگاهی رایج ترین و قابل اعتمادترین تکنیک کمک باروری است که تخمک شریک یا اهداکننده زن با اسپرم مرد یا اهداکننده اسپرم در پتری دیش آزمایشگاهی بارور می شود.

در این روش به عنوان اولین مرحله تخمدان ها به طور موثر و معمولا به کمک داروها تحریک شده و چندین تخمک بالغ بازیابی می شوند.

تخمک بارور شده (جنین) پس از 3 تا 5 روز رشد در رحم کاشته می شود. لقاح آزمایشگاهی بیشتر برای زنانی که لوله های فالوپ مسدود دارند استفاده می شود.

در مواردی که مرد مبتلا به الیگواسپرمی بسیار شدید و غیرقابل درمان (تعداد کم اسپرم) باشد نیز می توان از این تکنیک کمک گرفت.

تلقیح داخل رحمی

تلقیح داخل رحمی نوعی درمان کمک باروری است که اسپرم مستقیما در رحم قرار داده می شود.

احتمال بارداری در این روش بیشتر است زیرا طی این فرآیند غلظت بالاتری از اسپرم سالم به تخمک نزدیک می شود.

تلقیح داخل رحمی معمولا برای زوج‌ هایی که مردان از کم بودن تعداد و حرکت اسپرم، انزال رتروگراد و دیگر مشکلات مرتبط با ناباروری رنج می‌ برند پیشنهاد می شود.

دکتر متخصص ناباروری در مردان در تهران

تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم

این تکنیک نوعی لقاح آزمایشگاهی است که تاثیر زیادی در درمان ناباروری شدید مردان دارد. اسپرم با استفاده از یک سوزن کوچک به تخمک تزریق شده و تخمک پس از بارور شدن در رحم زن کاشته می شود.

در صورتی که کیفیت مایع منی شریک مرد بسیار پایین باشد، دکتر متخصص ناباروری در مردان احتمالا تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم را توصیه خواهد کرد.

همچنین این روش در موارد عدم وجود اسپرم در مایع منی، انسداد یا نارسایی بیضه که قابل درمان نیست کاربرد دارد. در تکنیک تزریق داخل سیتوپلاسمی، اسپرم از بیضه ها یا اپیدیدیم گرفته می شود.

بازیابی اسپرم برای کمک به باروری

از طریق بسیاری از روش های میکروسرجری می توان اسپرم مسدود شده توسط آزواسپرمی انسدادی (بدون اسپرم) را بازیابی کرد.

هدف از انجام این عمل به دست آوردن سلول هایی با بهترین کیفیت و تعداد است و به دستگاه تناسلی نیز آسیبی وارد نمی شود. تکنیک های بازیابی اسپرم عبارتند از:

آسپیراسیون اسپرم از اپیدیدیم از راه پوست

این روش کم هزینه توسط اکثر متخصصان باتجربه اورولوژی تحت بیهوشی موضعی یا عمومی انجام می شود.

متخصص اورولوژی یک سوزن که به سرنگ متصل است را به اپیدیدیم چسبانده و سپس به آرامی مایع را از مجاری بیضه خارج می کند.

آسپیراسیون اسپرم از اپیدیدیم از راه پوست یک درمان موفق است، اما در صورتی که نتوان از این طریق اسپرم را بازیابی کرد، عمل جراحی باز توصیه می شود.

جراحی استخراج اسپرم از اپیدیدیم

در این روش که به کمک میکروسکوپ جراحی انجام می شود اسپرم از لوله های اپیدیدیم بازیابی خواهد شد.

از طریق این تکنیک مقدار زیادی اسپرم متحرک تولید می شود که می توان آن ها را برای لقاح آزمایشگاهی منجمد و یا ذوب کرد. این روش خون را از مایع خارج کرده و آسیبی به اپیدیدیم وارد نمی کند.

با این حال که جراحی استخراج اسپرم از اپیدیدیم نیاز به بیهوشی عمومی و مهارت جراحی بالایی دارد، می توان انتظار عوارض کمتری داشت و تعداد اسپرم متحرک بیشتری برای نگهداری فراهم می شود.

برای تشخیص و درمان ناباروری در مردان توسط بهترین دکتر متخصص اورولوژی در تهران می توانید به کلینیک الهام مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "دکتر متخصص ناباروری در مردان" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍