علت سفت شدن آلت تناسلی در مردان (نعوظ)

علت سفت شدن آلت تناسلی در مردان

هنگامی که قلب پمپاژ می کند، خون در داخل رگ ها جریان یافته و به قسمت های مختلف بدن حرکت می کند. خون برای رسیدن به آلت تناسلی ابتدا از رگ های شکم گذشته و سپس از آنجا منشعب می شود.

وقتی زمان نعوظ فرا رسید، این رگ ها گشاد یا منبسط شده و ورود خون بیشتر به آلت تناسلی باعث تورم آن ها می شود.

اختلال نعوظ به این معناست که حداقل برخی از رگ های خونی در این مسیر از سلامت کامل برخوردار نیستند. حتی اگر هنوز رگ ها مسدود نشده باشند، این احتمال وجود دارد که پوشش رگ های خونی عملکرد صحیح نداشته باشند.

درجات نعوظ در مردان

سفتی درجه 1 نشان می دهد که آلت تناسلی بزرگتر از حد طبیعی است، اما سفت نیست و سفتی درجه 2 به این معناست که آلت تناسلی سفت است، اما این میزان برای دخول کافی نیست.

در مرحله 3 آلت تناسلی به اندازه کافی برای دخول سفت است و درجه 4 نشان می دهد که آلت تناسلی کاملا سفت شده است.

سفت شدن آلت تناسلی به چه معناست

رگ های خونی آلت تناسلی با تحریک شدن مرد از نظر جنسی شل و باز می شوند و اجازه می دهند این عضو با خون پر شود. خونی که تحت فشار بالا به دام افتاده است باعث ایجاد نعوظ می شود.

انزال نیز یک عمل بازتابی است که توسط سیستم عصبی مرکزی کنترل می شود.

بیشتر بخوانید : علت نعوظ صبحگاهی مردان چیست – نعوظ صبح در مردان

علت سفت شدن آلت تناسلی در مردان

در داخل آلت تناسلی دو حفره وجود دارد که به جسم غاری نامیده می شوند. این حفره ها از سر آلت تناسلی تا عمق لگن امتداد یافته و داخل آن ها از بافت اسفنجی ساخته شده است که قابلیت افزایش حجم خون و بزرگ شدن را دارد.

هنگام فعالیت در محل کار، باشگاه یا در حال دویدن، رگ هایی که به آلت تناسلی خون می رسانند تا حدودی باز هستند و جریان خون مورد نیاز برای سالم نگه داشتن بافت ها را فراهم می کنند. (شکل 1)

تغییر زمانی اتفاق می افتد که تحریک می شوید. مغز در پاسخ به تحریک فیزیکی یا ذهنی سیگنال هایی را برای تحریک یک پاسخ هورمونی ارسال کرده و به رگ ها اجازه می دهد تا به طور کامل باز شوند. (شکل 2)

رگ های باز شده اجازه می ‌دهند خون بیشتری وارد اجسام غاری شود و خون سریع تر از چیزی که از رگ ها خارج شده است وارد آلت تناسلی می شود.

رگ ها فشرده شده و خون در آلت تناسلی به دام می افتد. این واکنش زنجیره ای منجر به رسیدن به نعوظ و حفظ آن می شود. (شکل 3)

زمانی که مغز ارسال سیگنال هایی که نشان دهنده تحریک جنسی هستند را متوقف کند، پاسخ هورمونی به پایان می رسد. رگ ها به حالت طبیعی بازگشته و آلت تناسلی نیز به حالت شل بازمی گردد.

علت سفت شدن (نعوظ) آلت تناسلی در مردان

اختلال نعوظ چگونه رخ می دهد

اختلال نعوظ به این معناست که چیزی مانع روند طبیعی بدن برای ایجاد و حفظ نعوظ می شود. این اختلال به دلایل مختلفی رخ می دهد که سه مورد از رایج ترین آن ها عبارتند از:

  • مغز سیگنال های صحیح به آلت تناسلی ارسال نمی کند : اختلالات عصبی مانند مالتیپل اسکلروزیس، بیماری آلزایمر و پارکینسون و اختلال در توانایی مغز برای ارسال سیگنال های تحریک جنسی به سیستم تولید مثل در بروز اختلال نعوظ نقش دارند.
  • جریان خون به آلت تناسلی کافی نیست : فشار خون بالا، بیماری قلبی، کلسترول بالا و دیابت بر جریان خون به آلت تناسلی تاثیر گذاشته و رسیدن به نعوظ را دشوار می کنند.
  • بافت نعوظ آسیب دیده است : این مشکل زمانی اتفاق می افتد که مرد برای سرطان پروستات یا مثانه تحت پرتو درمانی قرار گرفته باشد.

بیشتر بخوانید : راه‌های تقویت نعوظ در مردان

علت اختلال در سفت شدن آلت تناسلی مردان

اختلال نعوظ اتفاق رایجی است که بر خلاف تصور عموم دلایل مختلفی داشته و اگرچه به عنوان یک مشکل فیزیکی در نظر گرفته می شود، در واقع در بسیاری از موارد منشا روانی دارد.

اختلال نعوظ به دلیل مشکلات آناتومیک، اختلال در سیستم عصبی و بیماری های هورمونی رخ می دهد، اما در بسیاری از موارد نیز در اثر مصرف مداوم داروها ایجاد می شود.

مهمترین عامل شناخته شده مرتبط با اختلال نعوظ در سنین پایین، اضافه وزن است. چاقی ناشی از تغذیه ناسالم و بیش از حد بوده و منجر به عملکرد ضعیف در بسیاری از مردان می شود.

علاوه بر این مورد، مصرف داروهای قلبی و داروهایی که تعادل هورمون ها را تغییر می دهند از دیگر عوامل ایجاد اختلال نعوظ است.

دلایل مختلفی برای مشکل در سفت شدن آلت تناسلی وجود دارد که 60 درصد از مردان برای مدت کوتاه یا به طور دائم در طول زندگی تجربه می کنند. این دلایل را می توان تحت دو عنوان اصلی جسمی و روانی مورد ارزیابی قرار داد.

علت سفت شدن ناحیه تناسلی در مردان

علت از بین رفتن سفتی در آلت تناسلی مردان

پیش از بحث درباره دلایل سفت نشدن آلت تناسلی، ابتدا باید بدانیم که “چطور ممکن است آلت تناسلی سفت شود”. این فرآیند در واقع بسیار پیچیده است.

هنگامی که یک مرد از طریق بینایی، صدا، لمس و فکر تحریک می شود، سیستم عصبی مرکزی یا ساقه Y واکنش نشان می دهد، ماهیچه جسم غاری شل می شود، حجم رگ ها به بیش از هشت برابر افزایش می یابد، و مقدار مشخصی خون به داخل جسم غاری پمپاژ می شود.

پس از نعوظ کامل، برخی از رگ ‌ها فشرده و بسته شده و باعث می شوند آلت تناسلی در حالت سفت باقی بماند. نعوظ علاوه بر مکانیسم فیزیولوژیکی، با انرژی، نشاط و وضعیت روانی فرد نیز مرتبط است.

اینطور بگوییم که یک مرد جوان پرانرژی تنها به 5 ثانیه زمان نیاز دارد تا به نعوظ برسد. وقتی خسته از محل کار به خانه بازمی گردید، ممکن است 5 دقیقه طول بکشد تا به نعوظ برسید.

سلامت بدن نیز بر سفت شدن آلت تناسلی تأثیر می گذارد. اگر بدن از سلامت کافی برخوردار نباشد، این عملکرد به طور طبیعی کاهش یافته و انرژی کافی برای رسیدن به نعوظ را نخواهید داشت.

واکنش صحیح به اختلال نعوظ با پرسیدن سوالاتی مانند “چرا آلت تناسلی سفت باقی نمی ماند؟” شروع می شود.

عوامل مختلفی از جمله موارد زیر در کاهش نعوظ هنگام برقراری رابطه جنسی یا نعوظی که به اندازه کافی برای دخول سفت نیست نقش دارند:

  • وضعیت سلامت جسمانی
  • مصرف داروهای پزشکی و تفریحی تفریحی
  • عوامل مرتبط با سبک زندگی
  • مشکلات روانی مانند اختلالات رایج سلامت روان

گاهی مجموعه ای از عوامل مختلف بر نعوظ و همچنین سایر جنبه های سلامت و عملکرد جنسی تأثیر می گذارند.

در صورت وجود اختلال در عملکرد نعوظ می توانید با پزشک اورولوژیست در کلینیک الهام یک قرار ملاقات تنظیم کنید. اختلال نعوظ علل احتمالی بیشماری دارد اما بسیاری از آن ها به راحتی قابل شناسایی و درمان هستند.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "علت سفت شدن آلت تناسلی در مردان (نعوظ)" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍