از بین بردن زگیل‌ تناسلی(سریع ترین روش)

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) ایجاد شده و یکی از شایع‌ترین بیماری ‌های جنسی (STD) محسوب می ‌شود. هرچند واکسنی برای کمک به پیشگیری از عفونت HPV وجود دارد، ولی این بیماری درمانی ندارد. سریع ‌ترین روش برای از بین بردن زگیل‌ تناسلی، روش جراحی، منجمد کردن آن ‌ها از طریق نیتروژن مایع یا استفاده از درمان ‌های مبتنی بر جریان الکتریکی یا لیزر برای سوزاندن زگیل‌ ها است.

زگیل تناسلی یکی از شایع ‌ترین بیماری‌ های مقاربتی (STD) است. تقریباً 79 میلیون آمریکایی به این ویروس مبتلا هستند که باعث ایجاد زگیل تناسلی می ‌شود. تقریباً یک نفر از هر 100 فرد بالغ در ایالات‌ متحده دچار این بیماری هستند.

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) ایجاد می‌ شود. این ویروس گونه‌ های زیادی دارد که بعضی از آن‌ ها می‌توانند باعث زگیل ‌های مسری و بعضی دیگر می ‌توانند باعث سرطان شوند.

بیشتر بخوانید : هزینه درمان زگیل تناسلی

برای از بین بردن و درمان زگیل‌ تناسلی، دکتر باید آن‌ها را از طریق جراحی بردارد. برای درمان به ‌موقع، بهتر است نشانه ‌های آن و HPV را بدانید. همچنین، اطلاع از این علائم به شما کمک می‌ کند تا دیگران را به این ویروس مبتلا نکنید.

علائم زگیل تناسلی

زگیل ‌های تناسلی زائده‌ هایی روی اندام تناسلی شما هستند که به دلیل ابتلا به HPV ایجاد می ‌شوند. زگیل تناسلی در زنان با مردان متفاوت است و هر کدام از خود چهره متفاوتی نشان می دهند. با دانستن علائم زگیل، شما می توانید سریع تر برای از بین بردن زگیل تناسلی اقدام کنید و نتایج بهتری از درمان بگیرید.

علائم زگیل تناسلی معمولاً برای همه‌ی افراد یکسان هستند، البته به‌غیراز تفاوت ‌هایی که در آناتومی زنان و مردان وجود دارد. زگیل ‌ها می ‌توانند در نواحی زیر ظاهر شوند:

در زنان:

• روی واژن
  • روی دیواره‌ واژن
  • در فاصله‌ ميان‌ مقعد و واژن
  • در مقعد یا کانال مقعدی
  • روی گردن رحم
  • در دهان

در مردان

• روی قسمت بالایی آلت تناسلی
  • بر روی خود آلت تناسلی
  • روی بیضه‌ ها
  • در مقعد
  • در دهان

این علائم غیر آناتومی زگیل تناسلی در همه‌ افراد دیده می‌ شوند:

• زائده‌ های به شکل گل‌ کلم
  • خارش یا ناراحتی در ناحیه‌ تناسلی
  • خونریزی هنگام انجام عمل جنسی
  • نواحی کوچک صورتی ‌رنگ، به رنگ پوست یا قهوه‌ ای متورم

دلایل ایجاد زگیل‌ تناسلی

زگیل‌ های تناسلی بیرونی ناشی از HPV هستند. تقریباً بیش از 120 گونه HPV وجود دارد ولی تنها حدود 40 گونه می ‌توانند باعث عفونت بخشی از بدن شوند که با نام دستگاه آنوژنیتال شناخته می ‌شود. از بین بردن زگیل تناسلی در هر 40 گونه ای که منجربه زگیل می شوند تقریبا به یک روش است.

این 40 نوع HPV باعث زگیل ‌هایی می ‌شوند که معمولاً شکل مشابهی دارند. این زگیل‌ ها می‌ توانند به‌صورت زیر باشند:

• صاف
  • به شکل گنبدی
  • به شکل گل‌کلم
  • ساقه دار
دلایل ایجاد زگیل تناسلی

چه کسی ممکن است دچار زگیل تناسلی شود؟

هرکسی که دارای رابطه‌ی جنسی با فرد مبتلا به HPV باشد می ‌تواند دچار زگیل تناسلی شود.

ویروس پاپیلوم انسانی زمانی منتقل می‌شود که پوست شما با ناحیه‌ عفونی بدن فرد مبتلا، تماس پیدا می‌ کند. برای اینکه HPV باعث زگیل در ناحیه‌ تناسلی شود، این تماس باید در ناحیه‌ تناسلی یا در نزدیکی آن رخ دهد.

این ویروس مسری بوده و می‌ تواند روی پوست شخص مبتلا وجود داشته باشد. HPV می ‌تواند از طریق تماس دست یا تماس جنسی منتقل شود.

بعد از آنکه ویروس وارد پوست شما شد، با سلول‌ های پوست شما ترکیب شده و شروع به تکثیر می ‌کند. این امر باعث شکل‌ گیری زائده‌ هایی (زگیل ‌ها) روی پوست ناحیه‌ مبتلا خواهد شد.

در ادامه، این ویروس از زگیل خارج شده و به دیگر نواحی پوست شما یا به دیگر افراد منتقل می شود. البته هر بار که HPV وارد پوست شما می‌ شود باعث ایجاد زگیل نخواهد شد.

سلول ‌های پوستی مبتلا می‌ توانند بدون نشان دادن هیچ علائمی، ویروس را پخش کنند. در این حالت با اینکه علائم قابل ‌مشاهده ‌ای ندارید، همچنان HPV را به دیگران انتقال می‌ دهید.

تشخیص زگیل تناسلی

زگیل تناسلی معمولاً باعث آسیب نمی ‌شود. ولی از آنجا که این زگیل ‌ها مسری هستند، اگر علائمی مشاهده کردید باید حتماً به پزشک برای از بین بردن زگیل ها مراجعه کنید.

اگر زگیل‌های تناسلی درمان نشوند، احتمال دارد بدون آنکه بدانید، افراد دیگر را نیز مبتلا کنید. ویروس پاپیلوم انسانی در بعضی افراد باعث ایجاد سرطان می شود.

بعضی گونه‌ های HPV باعث ایجاد سرطان در مردان و زنان می شوند ولی احتمال ابتلا به این گونه از سرطان در زنان بیشتر است.

بنابراین، ضروری است که HPV فوراً درمان شود. در صورت مشاهده‌ هرکدام از علائم HPV، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

پزشک معمولاً سؤالاتی در مورد سلامت عمومی و فعالیت جنسی شما طی چند سال اخیر می پرسد. همچنین سؤالاتی در مورد بیماری‌ های جنسی که قبلاً داشته ‌اید هم می ‌پرسند.

در ادامه، پزشک، ناحیه‌ تناسلی را معاینه می‌ کند تا نشانه ‌های زگیل تناسلی را بیابد. در صورت نیاز، از پوست نمونه گرفته می ‌شود تا با انجام آزمایش ‌هایی بتوان وجود زگیل ‌های داخلی را بررسی کرد و برای از بین بردن زگیل تناسلی اقدام کرد.

دیگر آزمایش ‌هایی که پزشک ممکن است انجام دهد عبارت‌اند از:

• پاپ اسمیر
  • آنوسکوپی
  • کولپوسکوپی

پاپ اسمیر برای بررسی وجود سلول ‌های عفونی روی گردن رحم زنان انجام می ‌شود.

کولپوسکوپ دستگاهی است که برای مشاهده‌ی داخل واژن و گردن رحم برای یافتن زگیل استفاده می‌شود.

برای مشاهده‌ی نواحی داخلی مقعد، دکتر می تواند از آنوسکوپ استفاده کند تا ببیند آیا زگیل‌ ها داخل مقعد وجود دارند یا خیر؟

دکتر همچنین به بیمار می‌ گوید که با شرکای جنسی خود تماس گرفته و از آن‌ها بخواهد آزمایش HPV و زگیل تناسلی بدهند.

بیشتر بخوانید : لیزر زگیل تناسلی

روش های از بین بردن زگیل‌ تناسلی

متأسفانه درمانی برای HPV وجود ندارد. بااین‌حال، واکسنی برای این ویروس وجود دارد که از عفونت ویروسی پیشگیری می‌ کند.

اگر دچار زگیل تناسلی شده ‌اید، پزشک می‌تواند از چند گزینه‌ درمانی استفاده کند.

سریع‌ ترین شیوه این است که زگیل ‌ها را از طریق جراحی بردارند یا آن‌ ها را با استفاده از نیتروژن مایع، منجمد کنند. بعضی پزشکان ممکن است از جریان الکتریکی یا لیزر برای سوزاندن زگیل ‌ها استفاده کنند.

درمان زگیل تناسلی

مشکلات و عوارض جانبی احتمالی از بین بردن زگیل‌ تناسلی

درمان زگیل ‌های تناسلی با جراحی ممکن است باعث خطرات عفونت معمول در جراحی شود.

حذف زگیل‌ ها یک عمل نسبتاً ساده است. معمولاً عوارض جانبی خاصی به ‌غیر از ناراحتی بعد از جراحی ناحیه‌ مربوطه وجود ندارد.

اگر زگیل ‌ها در ناحیه‌ حساسی قرار داشته باشند، مقداری درد در آن ناحیه وجود خواهد داشت. همچنین اگر دچار HPV شوید احتمال دارد آن را به کس دیگری انتقال دهید.

بعضی گونه‌ های این ویروس باعث ایجاد سرطان در مردان و زنان می شوند. انواع سرطان احتمالی عبارت‌اند از:

• سرطان گردن رحم
  • واژن
  • سرطان آلت مردانه
  • مقعد
  • سرطان سر و گردن

زگیل تناسلی بیماری است که در زنان و مردان به صورت متفاوت خود را نشان می دهد. برای تشخیص و درمان این بیماری به کلینیک اورولوژی الهام مراجعه کنید و از خدمات درمانی ما با قیمت مناسب استفاده کنید.

0 دیدگاه در مورد "از بین بردن زگیل‌ تناسلی(سریع ترین روش)" ثبت شده