آزمایش عفونت های مقاربتی و آنچه باید بدانید

بیماری های مقاربتی چیست

بیماری‌ های مقاربتی عفونت‌ هایی هستند که معمولا از طریق رابطه جنسی محافظت‌ نشده مانند رابطه جنسی واژینال، رابطه مقعدی و دهانی و همچنین از راه های غیرجنسی مانند خون یا فرآورده های خونی منتقل می شوند.

متخصصان امروزه ترجیح می دهند به جای بیماری مقاربتی، از عنوان عفونت های مقاربتی استفاده کنند، زیرا فرد بدون هیچ یک از علائم بیماری، دچار عفونت می شود.

در حقیقت بسیاری از بیماری های مقاربتی به دلیل عدم وجود علائم غیر قابل تشخیص هستند.

این عفونت ها در برخی موارد منجر به بیماری های جدی تری همچون ناباروری، نابینایی، سرطان و آسیب دیدگی اندام ها می شوند، به همین دلیل اگر از نظر جنسی فعال هستید، لازم است به طور مرتب آزمایش بدهید.

بر اساس گفته سازمان بهداشت جهانی روزانه بیش از یک میلیون نفر به بیماری های مقاربتی مبتلا می شوند، در حالی که گزارش های جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ ها نشان داده است که نرخ ابتلا به این بیماری ها به مرور زمان افزایش یافته است.

خبر خوبی که داریم این است که بسیاری از بیماری های مقاربتی اگر سریع تشخیص داده شوند قابل درمان هستند.

همچنین راه‌ های آسانی از جمله برقراری رابطه جنسی ایمن با استفاده از کاندوم و انجام مرتب آزمایشات در صورت داشتن فعالیت جنسی برای محافظت از بدن در برابر بیماری‌ های مقاربتی وجود دارد.

بیشتر بخوانید : آزمایش اسپرم و تفسیر نتایج آن

انواع بیماری های مقاربتی و علائم آن ها

انواع بیماری های مقاربتی عبارتند از:

از میان این هشت بیماری مقاربتی ذکر شده می توان سیفلیس، سوزاک، کلامیدیا و تریکومونیازیس را درمان کرد.

درمانی برای هپاتیت B، هرپس، اچ آی وی و اچ پی وی وجود ندارد، اما علائم بیماری با تکنیک های مختلف و مصرف دارو قابل کنترل هستند.

تحقیقات نشان داده است که عفونت اچ پی وی در 80 درصد افراد به خودی خود طی 18 تا 24 ماه از بین می رود.

انواع آزمایشات عفونت های مقاربتی

سوزاک و کلامیدیا

ترشحات واژن، خونریزی واژینال بین دوره‌ های قاعدگی و درد یا ناراحتی هنگام ادرار کردن از جمله علائم سوزاک هستند.

کلامیدیا علاوه بر علائم سوزاک علائمی چون ترشحات واژن و درد شکم را به همراه دارد.

در صورت تجربه علائم زیر از پزشک بخواهید برای شما آزمایش تجویز کند:

• کمتر از 25 سال سن داشته و از نظر جنسی فعال هستید. اینگونه زنان از نظر بیولوژیکی بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های مقاربتی هستند.
  • چندین شریک جنسی یا یک شریک جدید دارید.
  • مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و نگران این هستید که به بیماری مقاربتی مبتلا شده باشید.

اچ آی وی، هپاتیت B و C و سیفلیس

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ ها، زنان بین 13 تا 64 سال باید حداقل یک بار آزمایش اچ آی وی انجام دهند.

توصیه می شود در صورت بالا بودن خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی سالانه آزمایش اچ آی وی انجام دهید.

آزمایش اچ آی وی، هپاتیت B و C و سیفلیس معمولا در شرایط زیر توصیه می شوند:

• پس از آخرین باری که برای بیماری های مقاربتی آزمایش داده اید، چندین شریک جنسی داشته اید (یا شریک شما با چندین شریک دیگر رابطه جنسی داشته است).
  • نتیجه آزمایش بیماری های مقاربتی شما مثبت بوده است.
  • از داروهای داخل وریدی استفاده می کنید.
  • باردار هستید یا قصد بارداری دارید.

بیشتر بخوانید : کدام عفونت مقاربتی باعث خارش می شود؟

ویروس پاپیلومای انسانی (اچ پی وی)

اچ پی وی یکی از رایج ترین عفونت ها میان افراد فعال جنسی بوده و ابتلا در مردان سه برابر بیشتر از زنان است، اما تنها انواع خاصی از این ویروس منجر به زگیل تناسلی یا سرطان دهانه رحم می شوند.

آزمایش اچ پی وی موارد زیر است:

• تست پاپ اسمیر : در این آزمایش دهانه رحم از نظر وجود سلول های غیر طبیعی مورد بررسی قرار می گیرد. افراد بین 21 تا 65 سال باید هر سه سال یکبار تست پاپ اسمیر انجام دهند.
  • تست اچ پی وی : به افراد بالای 30 سال که تست پاپ اسمیر آن ها طبیعی بود است توصیه می شود که هر پنج سال یک بار آزمایش اچ پی وی انجام دهند.
آزمایشات بیماری های مقاربتی

آزمایش عفونت های مقاربتی چیست و چه زمانی باید انجام شود؟

تشخیص و درمان زودهنگام برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی بسیار مهم است، اما احساس خجالت باعث می شود افراد از مراجعه به پزشک خودداری کنند.

متأسفانه خجالت بسیاری از افراد و به ویژه آن هایی که زیر 25 سال سن دارند مانع از انجام آزمایشات و دریافت درمان های لازم می شود.

باید به خاطر داشته باشید که انجام آزمایش عفونت های مقاربتی دلیلی برای خجالت زدگی نیست.

در واقع کنترل سلامت جنسی بخش جدایی ناپذیر سلامت جسمی و روانی شما (و افرادی که با آن ها رابطه جنسی دارید) است.

آزمایش عفونت های مقاربتی انواع مختلفی از جمله آزمایش ادرار، آزمایش خون، سواب و معاینه فیزیکی دارد. معمولا در شرایط زیر انجام آزمایشات توصیه می شود:

• قصد شروع یک رابطه جدید دارید.
  • همسرتان به شما خیانت کرده است.
  • به داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم فکر می کنید و اخیرا خود و همسرتان آزمایش انجام نداده اید.
  • شریک جنسی شما چندین شریک جنسی دارد.
  • چندین شریک جنسی دارید.
  • علائمی دارید که نشان دهنده عفونت مقاربتی است.

اگر با یک شخص در رابطه طولانی مدت هستید و هم خود و هم همسرتان قبل از وارد شدن به رابطه برای بیماری های مقاربتی مورد آزمایش قرار گرفته اید، احتمالا نیازی به آزمایش های مرتب نخواهید داشت.

با این حال اگر قبل از وارد شدن به رابطه مورد آزمایش قرار نگرفته اید، بهتر است برای کاهش احتمال ابتلا به عفونت آزمایش انجام دهید.

برخی زنان تصور می‌ کنند که در طول معاینات معمول از نظر وجود بیماری‌ های مقاربتی نیز مورد آزمایش قرار می‌ گیرند، اما باید از پزشک بخواهید آزمایشاتی که نیاز دارید را برای شما تجویز کند.

افراد باردار قبل از زایمان در اولین ملاقات با پزشک به عنوان یک روش غربالگری آزمایش عفونت های مقاربتی را انجام می دهند، زیرا برخی از عفونت ها بر جنین تأثیر می گذارند.

آزمایش بیماری های مقاربتی چیست و چه زمانی باید انجام شود

در طول آزمایش بیماری های مقاربتی چه اتفاقی می افتد؟

ترس از آسیب دیدگی یکی از دلایلی است که افراد از آزمایش اجتناب می کنند. برای اکثر افراد ناراحتی جزئی دارند اما آزمایش خیلی سریع تمام می شود.

یادآوری این نکته نیز مفید است که متخصصان همیشه با افرادی که بیماری های مقاربتی دارند در ارتباط هستند، بنابراین نیازی نیست برای صحبت کردن درباره این موضوع خجالت بکشید.

با در نظر گرفتن این موارد بهتر است بدانید که رایج ترین آزمایش های عفونت های مقاربتی عبارتند از:

معاینه فیزیکی

برخی از بیماری های مقاربتی مانند زگیل تناسلی و هرپس پس از معاینه فیزیکی و بررسی برجستگی ها یا زخم ها قابل تشخیص هستند.

گاهی از این نواحی نمونه برداری شده و برای آزمایش بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می شود. این نمونه ها به سرعت و با کمترین ناراحتی ممکن گرفته می شوند.

سواب

بسیاری از پزشکان در آزمایش عفونت های مقاربتی از اپلیکاتور پنبه ای برای گرفتن سواب از دهانه رحم استفاده می کنند. این روش سریع و بدون درد است و معمولا ناراحتی جزئی به همراه دارد.

آزمایش عفونت های مقاربتی

آزمایش ادرار و خون

برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی تنها از یک نمونه کوچک خون یا ادرار استفاده می شود. آزمایش ادرار سریع و بدون درد است، در حالی که آزمایش خون اندکی باعث ناراحتی می شود.

برای بیماری های مقاربتی زیر معمولا آزمایش خون و یا ادرار تجویز می شود:

• کلامیدیا
  • هپاتیت
  • سوزاک
  • اچ ‌آی ‌وی
  • سیفلیس
  • هرپس

آزمایش‌ های خون و ادرار گاهی اوقات نتایج دقیق ارائه نمی دهند و آزمایش‌ خون نیز تنها یک ماه پس از قرار گرفتن در معرض عفونت های مقاربتی، بیماری را نشان می دهد.

برای مثال، ظاهر شدن اچ آی وی در آزمایش خون از چند هفته تا چند ماه طول می کشد. در صورت منفی و کاذب بودن آزمایش اچ آی وی می توانید آزمایشات بیشتری انجام دهید.

تست اچ پی وی و پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر سلول های غیر طبیعی دهانه رحم که در برخی موارد نشانه های اولیه سرطان دهانه رحم هستند را مورد بررسی قرار می دهد.

نمونه‌ گرفته شده برای پاپ اسمیر همیشه از نظر اچ پی وی بررسی نمی‌ شود، بنابراین اگر می ‌خواهید آزمایش اچ پی وی انجام دهید، حتما به پزشک اطلاع دهید.

دقیق ترین آزمایش برای تشخیص بیماری های مقاربتی

در صورت مثبت بودن آزمایش عفونت های مقاربتی چه کاری باید انجام داد؟

اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد، کاملا طبیعی است که احساسات مختلفی از خشم گرفته تا شرم یا ترس را تجربه کنید.

این احساسات به شما کمک می کنند متوجه شوید که با انجام آزمایش اقدام درستی انجام داده اید، زیرا اکنون می توانید درمان لازم را دریافت کنید.

مرحله بعدی، بررسی آزمایشات و انتخاب درمان توسط متخصص است. همچنین بهتر است با شرکای جنسی اخیر تماس بگیرید و توصیه کنید که آن ها نیز آزمایش دهند. به خاطر داشته باشید برخی از بیماری های مقاربتی بهبود یافته و مجدد عود می کنند.

اگر دیگر با شریک قبلی خود در تماس نیستید، از متخصص بخواهید از طرف شما با آن ها تماس بگیرد. برخی از کلینیک های بهداشتی این خدمات را ارائه می دهند.

اگر در مورد سلامت روان خود نگران هستید و یا بیماری شما نتیجه تجاوز جنسی است، برای دریافت مشاوره و کمک با پزشک صحبت کنید.

بیشتر بخوانید : درمان زگیل تناسلی و هزینه انجام آن

نتیجه نهایی

اگر از نظر جنسی فعال هستید و به خصوص اگر جدیدا رابطه ای را شروع کرده اید، چندین شریک جنسی دارید یا علائم نگران کننده ای که ناشی از یک بیماری مقاربتی هستند را تجربه می کنید بهتر است به طور مرتب آزمایش انجام دهید.

پزشک متخصص آزمایش های مورد نیاز از جمله آزمایش ادرار یا خون، سواب یا معاینه فیزیکی را توصیه کرده و سپس نتایج و درمان لازم را به شما اطلاع می دهد.

اگر در مورد آزمایش نگران هستید، به خاطر داشته باشید که دانستن نتایج بهتر از ابتلا به نوعی بیماری مقاربتی است که عوارض جدی به همراه دارد. برای تشخیص و درمان انواع بیماری های مقاربتی می توانید به کلینیک اورولوژی الهام در تهران مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "آزمایش عفونت های مقاربتی و آنچه باید بدانید" ثبت شده