بیماری های رابطه جنسی دهانی (اورال) + روش های انتقال و پیشگیری

بیماری رابطه جنسی دهانی

بیماری ‌های آمیزشی در نتیجه تماس مستقیم فیزیکی با فرد مبتلا گسترش می یابند. این بیماری ها معمولا از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی منتقل می شوند. رابطه جنسی دهانی باعث بروز یک سری از بیماری های خاص آمیزشی خواهد شد.

رابطه جنسی دهانی شامل تحریک آلت مردانه با زبان، تحریک فرج و واژن با زبان و تحریک مقعد (زن و مرد) با زبان است.

در این مقاله قصد داریم درباره انواع بیماری های آمیزشی قابل انتقال از طریق رابطه جنسی دهانی، شیوه پیشگیری و علائم آنها صحبت کنیم.

بیماری های جنسی اورال

بیماری های آمیزشی قابل انتقال از طریق رابطه دهانی (اورال)

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، بیماری های مقاربتی زیر از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل می ‌شوند:

بیماری آمیزشیناحیه درگیر شدهشیوه انتقال
کلامیدیاگلو اندام تناسلی دستگاه ادراری مقعدارائه رابطه جنسی دهانی به شریک جنسی مبتلا به کلامیدیا که آلت تناسلی، واژن،دستگاه ادراری، یا مقعد او درگیر است، باعث درگیری گلو هم می شود.   دریافت رابطه جنسی دهانی از فرد مبتلا به کلامیدیا که گلوی او هم درگیر است، منجر به درگیری آلت تناسلی، واژن، دستگاه ادراری و مقعد خواهد شد.
سوزاکگلو اندام تناسلی دستگاه ادراری مقعدارائه رابطه جنسی دهانی به شریک جنسی مبتلا به سوزاک که آلت تناسلی، واژن،دستگاه ادراری، یا مقعد او درگیر است، باعث درگیری گلو هم می شود.   دریافت رابطه جنسی دهانی از فرد مبتلا به سوزاک که گلوی او هم درگیر است، منجر به درگیری آلت تناسلی، واژن، دستگاه ادراری و مقعد خواهد شد.  
سفلیسلب ها دهان گلو اندام تناسلی مقعد راست رودهارائه رابطه جنسی دهانی به فردی که دارای زخم سفلیس یا بثورات پوستی روی اندام تناسلی یا مقعد است منجر به درگیری لب ها، دهان یا گلو  می شود.   دریافت رابطه جنسی دهانی از فردی که دارای زخم سفلیس یا بثورات پوستی روی لب ها، دهان، یا گلو است منجر به درگیری اندام تناسلی، مقعد و راست روده خواهد شد.
تبخال (هرپس)لب ها دهان گلو اندام تناسلی و نواحی اطراف مقعد راست روده باسنارائه رابطه جنسی دهانی به فرد دارای تبخال که ناحیه تناسلی، مقعد، راست روده و باسن او را درگیر کرده منجر به درگیری لب ها، دهان و گلو خواهد شد.   دریافت رابطه جنسی دهانی از فرد دارای تبخال که لب ها، دهان و گلوی او درگیر است منجر به درگیری ناحیه تناسلی، مقعد، راست روده و باسن خواهد شد.
ویروس پاپیلومای انسانی (اچ پی وی)دهان گلو ناحیه تناسلی آلت تناسلی مردان واژن دهانه رحم مقعد راست رودهارائه رابطه جنسی به فرد دارای اچ پی وی که آلت تناسلی، واژن، مقعد و ناحیه تناسلی او درگیر است منجر به درگیری گلو هم خواهد شد.   دریافت رابطه جنسی از فرد دارای اچ پی وی که گلوی او درگیر است منجر به درگیری آلت تناسلی، واژن، مقعد، راست روده یا ناحیه تناسلی می شود.
اچ آی وی (HIV)سیستم ایمنیارائه رابطه جنسی دهانی به آلت تناسلی، واژن، یا مقعد فرد دارای اچ آی وی منجر به ابتلا به اچ آی وی خواهد شد.   دریافت رابطه جنسی دهانی روی آلت تناسلی، واژن، یا مقعد از جانب فرد دارای اچ آی وی منجر به ابتلا به اچ آی وی خواهد شد.

بیشتر بخوانید : ظاهر شدن نشانه های اچ پی وی و زگیل تناسلی در دهان

پیشگیری از بیماری جنسی دهانی

پیشگیری از بیماری های آمیزشی قابل انتقال از طریق رابطه دهانی

راه های بسیاری برای پیشگیری و کاهش خطر انتقال و ابتلا به بیماری های آمیزشی وجود دارد.

در زیر با جزئیات درباره این موارد صحبت خواهیم کرد:

کاندوم

کاندوم با پوشش کامل آلت تناسلی یک شیوه رایج انسدادی جهت پیشگیری از بارداری و بیماری های آمیزشی است. سه نوع کاندوم از نظر جنس وجود دارد یعنی لاتکس، پلاستیکی یا لمبسکین (پوست بره).

کاندوم های لمبسکین فقط از بارداری پیشگیری می‌ کنند و برای عدم انتقال بیماری های آمیزشی مناسب نیستند.

کاندوم های لاتکس و پلاستیک با پوشش دهی کامل آلت تناسلی و جلوگیری از تماس مستقیم آلت به واژن و مقعد، فرد را در برابر بیماری ‌های آمیزشی محافظت می ‌کنند.

فرد باید با شروع فعالیت متفاوت جنسی، کاندوم خود را عوض کند. مثلا اگر قرار است رابطه از اورال به مقعدی تغییر کند، کاندوم باید عوض شود.

این مسئله در مورد تغییر رابطه مقعدی به واژینال هم صدق می‌ کند.

کاندوم داخلی (زنانه)

کاندوم های داخلی یا زنانه جایگزینی برای کاندوم های معمولی هستند که روی آلت تناسلی قرار می گیرند. کاندوم زنانه به اندازه سایر کاندوم ها محافظت ایجاد می‌ کند. این کاندوم ‌ها کیسه هایی پلاستیکی هستند که وارد واژن یا مقعد شده و بخش هایی از فرج (بیرون واژن) یا پوست اطراف مقعد را می پوشانند.

این کاندوم خطر تماس مستقیم با مایع منی یا پوست طرف مقابل را که انتقال دهنده بیماری مقاربتی است کاهش می دهد.

سد های دهانی

سد دهانی ورقه ای کوچک و لاتکس یا پلی اورتان است که مثل یک سد بین دهان و واژن یا مقعد در زمان رابطه جنسی دهانی عمل می کند.

سد دهانی میزان تماس بین دهان و اندام تناسلی و مقعد را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی را کم می کند.

واکسن اچ پی وی (HPV)

اچ پی وی یک بیماری رایج مقاربتی است. انواع خاصی از اچ پی وی منجر به بروز سرطان و زگیل تناسلی می شود. دانشمندان واکسنی ساخته اند که فرد را در برابر اچ پی وی محافظت می ‌کند. این واکسن برای افراد بین ۹ تا ۴۵ سال در دسترس است.

بهتر است کودکان قبل از شروع سن فعالیت های جنسی واکسینه شده باشند تا خطر ابتلا به بیماری‌ های آمیزشی کاهش یابد. واکسن اچ پی وی ایمن بوده و شایع ترین عارضه، درد موقت و قرمزی ناحیه تزریق واکسن است.

این واکسن فقط از ابتلا به اچ پی وی پیشگیری می کند و سویه های اچ پی وی را که فرد قبل از تزریق واکسن داشته، درمان نمی کند.

قرص پروفیلاکسی قبل از مواجهه (PrEP)

قرص پرپ یا پروفیلاکسی قبل از مواجهه که به صورت روزانه مصرف می شود به کاهش خطر ابتلا به اچ آی وی کمک می کند. در واقع اگر فرد هر روز آن را مصرف کند خطر ابتلا به اچ آی وی در زمان رابطه جنسی تا ۹۰ درصد کاهش می ‌یابد.

افرادی که در خطر بالایی برای ابتلا به اچ آی وی قرار دارند این قرص برای آنها مناسب است.

در موارد زیر قرص پرپ تجویز خواهد شد:

  • اگر مرتب از کاندوم استفاده نمی ‌کنید.
  • شریک جنسی اچ آی وی مثبت دارید.
  • شریک جنسی ای دارید که در خطر بالای ابتلا به اچ آی وی قرار دارد.
  • رابطه واژینال یا مقعدی با شرکای جنسی متعددی دارید مخصوصاً بدون کاندوم
  • اخیرا بیماری آمیزشی دیگری مثل کلامیدیا یا سوزاک داشته‌ اید
  • خدمات جنسی واژینال یا مقعدی ارائه می کنید
  • از مواد مخدر تزریقی با سوزن مشترک استفاده کرده اید

بیشتر بخوانید : عفونت های مقاربتی ، انواع آن + تشخیص و درمان

علائم بیماری مقاربتی دهان

علائم بیماری های آمیزشی

بیماری آمیزشیعلائمعوارض
کلامیدیااکثرا علامتی ندارند اما در صورت بروز، علائم عبارتند از:   گلودرد   ترشح خونی از واژن یا آلت تناسلی   سوزش ادرار   درد و ورم بیضه ها   درد و ترشح مقعدبیماری های التهابی لگن که منجر به درد لگن، ناباروری، یا بارداری پوچ می شود.   زایمان پیش از موعد یا نوزاد با وزن کم (در نوزاد با مادر مبتلا به کلامیدیا)   عفونت کلامیدیایی در چشم یا دستگاه تنفسی (در نوزاد با مادر مبتلا به کلامیدیا)   درد و اِسکار لوله های متصل به بیضه ها   خطر بالاتری برای ابتلا وانتقال بیماری های آمیزشی   آرتریت، ورم ملتحمه چشم، بثورات پوستی روی پا
سوزاکاکثرا علامتی ندارند اما در صورت بروز، علائم عبارتند از:   ترشح خونی از واژن یا آلت تناسلی   سوزش ادرار   درد و ورم بیضه ها   درد وترشح مقعدبیماری های التهابی لگن که منجر به درد لگن، ناباروری، یا بارداری پوچ می شود.   زایمان پیش از موعد یا نوزاد با وزن کم (در نوزاد با مادر مبتلا به سوزاک)   کوری،عفونت مفاصل یا عفونت خون (در نوزاد با مادر مبتلا به سوزاک)   درد واسکار لوله های متصل به بیضه ها   خطر بالاتری برای ابتلا و انتقال بیماری های آمیزشی   زخم پوست و درد مفاصل که به قلب زده واحتمال مرگ وجود دارد
سفلیساکثرا علامتی ندارند اما در صورت بروز، علائم عبارتند از:   زخم های بدون درد روی لب ها، دهان، گلو، پوست یا اندام تناسلی یا مقعد و نواحی اطراف.   بثورات پوستی روی بالاتنه، کف دست یا پا   علائمی مثل آنفلوانزاخطر بالاتری برای مرده زایی   تاخیر رشدی نوزاد، تشنج یا مرگ (در نوزاد با مادر مبتلا به سفلیس)   خطر بالاتری برای ابتلا وانتقال اچ آی وی   ضعف عضلات و آسیب به اندام های داخلی   کوری، دمانس، مرگ
تبخال تناسلی (هرپس)اکثرا علامتی ندارند اما در صورت بروز، علائم عبارتند از:   سر درد یا تب   زخم های دردناک و خارش دار اطراف نقطه درگیرخطر بالاتری برای ابتلا و انتقال اچ آی وی   آسیب مغزی، آسیب اندام های داخلی یا مرگ (در نوزادان با مادر مبتلا به تبخال)
اچ پی وی (HPV)اکثرا علامتی ندارند اما در صورت بروز، علائم عبارتند از:   زگیل در گلو که موجب تغییر صدا، مشکل در صحبت کردن یا تنگی نفس می شود   زگیل های تناسلی یا مقعدیسرطان دهانه رحم، مقعد، آلت تناسلی، سر و گردن (در صورت عدم درمان)
اچ آی وی (HIV)علائم سال ها پدیدار نمی شوند اما در صورت بروز، علائمی همچون آنفلوانزا خواهند بودخطر بالاتری برای ابتلا به عفونت های مختلف و سرطان (به علت نقص سیستم ایمنی)

زمان مراجعه به پزشک

اکثر افراد هیچ علائمی از بیماری های آمیزشی را تجربه نخواهند کرد. بنابراین اگر معتقدید در خطر بالایی برای ابتلا به بیماری های مقاربتی هستید آزمایش های تشخیصی را انجام دهید.

این مسئله در صورت رابطه جنسی محافظت نشده، داشتن شریک جنسی مبتلا به بیماری آمیزشی یا تجربه علائمی همچون ترشحات غیرعادی برای این افراد اتفاق می ‌افتد.

اکثر بیماری های آمیزشی قابل درمان هستند. برای انجام تست های بیماری های مقاربتی در تهران به کلینیک اورولوژی الهام واقع در شهرک غرب مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "بیماری های رابطه جنسی دهانی (اورال) + روش های انتقال و پیشگیری" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍