انواع بیماری های مقاربتی در زنان و درمان آن

کلینیک الهام سالانه غربالگری بیماری های مقاربتی در زنان را برای تمام زنان فعال جنسی زیر 25 سال و زنان مسن دارای شریک جنسی جدید یا شریک جنسی مبتلا به عفونت مقاربتی توصیه می کند.

کلامیدیا و سوزاک از دلایل مهم و قابل پیشگیری ابتلا به بیماری التهابی لگن و ناباروری هستند. حدود 10 تا 15 درصد از زنان مبتلا به کلامیدیا در صورت عدم درمان مشکل به بیماری التهابی لگن مبتلا می شوند.

کلامیدیا بدون هیچ علائمی باعث عفونت لوله فالوپ می شود. بیماری التهابی لگن و عفونت بدون علائم در دستگاه تناسلی فوقانی باعث آسیب دیدگی دائمی لوله های فالوپ، رحم و بافت های اطراف شده و در نهایت منجر به ناباروری می شوند.

بیماری های مقاربتی زنان

زنان معمولا نسبت به مردان بیماری های جدی تری را تجربه خواهند کرد:

کلامیدیا و سوزاک در صورت عدم درمان، خطر درد مزمن لگن و حاملگی خارج از رحم که وضعیتی مرگبار است را افزایش می دهند. این دو بیماری گاهی نیز منجر به ناباروری می شوند.

عدم درمان سیفلیس در زنان باردار تا 40 درصد مواقع منجر به مرگ نوزاد می شود.

خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی در طول رابطه جنسی واژینال محافظت نشده در زنان نسبت به مردان بیشتر است. رابطه مقعدی محافظت نشده نیز زنان را بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی قرار می دهد.

کلامیدیا

کلامیدیا یکی از رایج ترین بیماری های مقاربتی در زنان و به ویژه جوانان 15 تا 24 ساله است که معمولا از طریق رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی به فرد دیگر سرایت می کند.

این بیماری معمولا هیچ علائمی ندارد و با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان می شود. در صورت عدم درمان، کلامیدیا باعث بروز عوارض جدی تری مانند مشکل در بارداری خواهد شد.

آیا زنانی که با زنان رابطه جنسی دارند به کلامیدیا مبتلا می شوند؟

بله. اگر تنها با زنان رابطه جنسی دارید، احتمالا به کلامیدیا یا هر نوع عفونت مقاربتی دیگری مبتلا خواهید شد. کلامیدیا در دستگاه تناسلی فرد آلوده زندگی می کند و به شریک جنسی زن یا مرد منتقل می شود.

قبل از برقراری رابطه جنسی با شریک خود درباره سابقه جنسی صحبت کنید و اگر در معرض خطر هستید از پزشک یا پرستار بخواهید برای شما آزمایش عفونت های مقاربتی تجویز کند.

سوزاک

سوزاک نیز نوعی عفونت مقاربتی است که معمولا با برقرای رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی به فرد دیگر منتقل می شود. در سال 2014 در ایالات متحده بیش از 162 هزار زن به بیماری سوزاک مبتلا شدند.

این بیماری با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان شده و در صورت عدم درمان منجر به بروز عوارض جدی از جمله مشکلات بارداری خواهد شد.

بیشتر بخوانید : کدام عفونت مقاربتی باعث خارش می شود؟

بیماری های مقاربتی زنان در دوران بارداری

زنان باردار همانند سایر زنان به بیماری های مقاربتی مبتلا می شوند. زنان باردار همانند سایر زنان به بیماری های مقاربتی مبتلا می شوند. بارداری هیچ گونه محافظتی در برابر این بیماری ها برای مادر یا نوزادانشان ایجاد نمی کند.

بسیاری از بیماری های مقاربتی بدون علائم هستند، بنابراین شاید ندانید که به عفونت آلوده شده اید.

در صورت باردار بودن لازم است به عنوان بخشی از مراقبت های پزشکی در دوران بارداری آزمایش بیماری های مقاربتی از جمله اچ آی وی (ویروسی که باعث ایدز می شود) را انجام دهید.

ابتلا به این بیماری در دوران بارداری برای مادر و کودک جدی و حتی مرگبار خواهد بود.

ضروری است که از اثرات مضر بیماری های مقاربتی و نحوه محافظت از خود و نوزاد متولد نشده در برابر عفونت آگاه باشید.

اگر در دوران بارداری به بیماری مقاربتی مبتلا شدید، شریک جنسی شما نیز باید مورد آزمایش و درمان قرار گیرد.

بیماری های مقاربتی چگونه بر مادر و جنین متولد نشده تأثیر می گذارند؟

بیماری های مقاربتی بارداری را پیچیده کرده و بر روی مادر و جنین در حال رشد اثرات جدی خواهند داشت. برخی از این مشکلات گاهی در بدو تولد قابل تشخیص هستند و برخی دیگر تا ماه ها یا سال ها بعد ظاهر نمی شوند.

همچنین تایید شده است که عفونت با یک بیماری مقاربتی ابتلای فرد به اچ آی وی را آسان تر می کند.

می توان با دریافت مراقبت های پزشکی دقیق از بروز بسیاری از این مشکلات در دوران بارداری پیشگیری کرد.

این خدمات شامل آزمایش‌ های بیماری مقاربتی است که در اوایل بارداری شروع شده و در صورت لزوم نزدیک به زایمان تکرار می ‌شود.

بیشتر بخوانید : انواع بیماری های مقاربتی

آیا باید در دوران بارداری آزمایش عفونت های مقاربتی انجام داد؟

بله. آزمایش و درمان بیماری های مقاربتی در زنان باردار روشی بسیار مهم برای جلوگیری از بروز عوارض جدی در مادر و نوزاد است که در صورت عدم درمان منجر به عفونت می شوند.

در دوران بارداری هرچه زودتر مراقبت های پزشکی دریافت کنید، نتایج بهتری برای شما و جنین متولد نشده به همراه خواهد داشت. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در سال 2015 دستورالعمل‌ هایی مربوط به غربالگری بیماری‌ های مقاربتی در زنان باردار ارائه داده است.

توصیه‌ های غربالگری مورد نیاز پزشک در جدول اطلاعات تکمیلی مربوط به بیماری های مقاربتی در دوران بارداری آورده شده است. حتما از پزشک درباره انجام آزمایش عفونت های مقاربتی سوال بپرسید.

همچنین لازم است که با پزشک صادقانه درباره علائم و رفتارهای جنسی پرخطر صحبت کنید، زیرا برخی از پزشکان معمولا این آزمایش ها را توصیه نمی کنند.

حتی اگر در گذشته آزمایش داده اید لازم است مجددا در زمان بارداری آزمایش انجام دهید.

درمان بیماری های مقاربتی زنان باردار

درمان به موارد مختلفی بستگی دارد. بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک، سیفلیس، تریکومونیازیس و واژینوز باکتریایی همگی با آنتی بیوتیک هایی که مصرف آن ها در دوران بارداری بی خطر است درمان می شوند.

بیماری های مقاربتی که توسط ویروس هایی مانند هرپس، هپاتیت B یا اچ آی وی ایجاد می شوند را نمی توان درمان کرد.

هرچند این عفونت ها در برخی موارد با مصرف داروهای ضد ویروسی یا سایر اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر انتقال عفونت به نوزاد قابل درمان هستند.

اگر باردار یا به فکر باردار شدن هستید، برای محافظت از خود و کودکتان لازم است مورد آزمایش قرار بگیرید.

اکثر زنان مبتلا به کلامیدیا یا سوزاک هیچ علائمی ندارند. برای تشخیص و درمان انواع بیماری های مقارتی می توانید به کلینیک اورولوژی الهام مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "انواع بیماری های مقاربتی در زنان و درمان آن" ثبت شده