تاثیر افسردگی بر رابطه جنسی

تاثیر افسردگی بر رابطه جنسی

رابطه جنسی عملی صمیمانه و حساس است که با سلامت روان در ارتباط بوده و عوامل مختلفی با توجه به ماهیت تمایلات و میل جنسی، بر لذت بخش بودن یا حتی ممکن بودن آن تاثیر می گذارند.

برخی افراد به دلیل خجالت زدگی از اینکه چگونه چالش های سلامت روان و بیماری های روانی بر میل و لذت جنسی آن ها تاثیر می گذارند آگاه نیستند، اما درک این ارتباطات برای کمک به حفظ سلامت و شادی در روابط بسیار ارزشمند است.

افسردگی شدیدا رابطه جنسی را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود میل و لذت از ارتباط جنسی و همچنین احساس امنیت عاطفی با شریک زندگی خود را از دست بدهیم.

ارتباط میان افسردگی و مشکلات جنسی

شاید بسیاری از افراد ندانند، اما اشتباه نیست اگر بگوییم که مغز عضو جنسی اصلی در بدن است و تمام تمایلات جنسی ابتدا در مغز شروع شده و سپس به سمت پایین می روند.

انتقال دهنده های عصبی در مغز مسئول افزایش جریان خون به اندام های جنسی هستند، اما این انتقال دهنده ها هنگام افسردگی یا بروز سایر اختلالات خلقی به درستی ارتباط برقرار نمی کنند.

در نتیجه این اتفاق منجر به کاهش یا از بین رفتن میل جنسی می شود که به روابط آسیب زیادی می رساند.

ارتباط میان افسردگی و مشکلات جنسی

مشکلات جنسی ناشی از افسردگی

موارد زیر برخی از رایج ترین مشکلات ناشی از افسردگی هستند:

  • لذت نبردن : افراد افسرده از انجام کارهایی مانند برقراری رابطه جنسی که قبلا انجام می دادند، لذت نمی برند.
  • افزایش حساسیت عاطفی : هنگامی که برخی مسائل اجتناب ناپذیر در رابطه جنسی به اشتباه پیش می روند، افراد افسرده این تغییرات گذرا را به عنوان بازتابی از کمبودهای خود اشتباه گرفته و حتی بیشتر از رابطه جنسی دوری می کنند.
  • کم انرژی بودن : خستگی نشانه رایجی است که باعث کاهش انرژی جنسی می شود. افسردگی منجر به خواب بسیار کم یا زیاد شده و حتی استراحت زیاد نیز در بازیابی انرژی فرد تاثیری ندارد. کم انرژی بودن میل جنسی را مختل کرده و عملکرد جنسی نیز بدتر می شود. در نهایت بازیابی انرژی برای راضی نگه داشتن شریک جنسی سخت به نظر می رسد.
  • مشکلات مربوط به رابطه : معمولا برای افراد افسرده سخت است که بپذیرند سزاوار عشق هستند. این موضوع عاشقان آن ها را ناامید می کند چراکه قادر به تلاش بیش از حد برای عشق ورزیدن و دعوت فرد به یک رابطه جنسی تحریک کننده نیستند.
  • ناتوانی در رسیدن به ارگاسم (آنورگاسمی) : این وضعیت با تغییر مدت زمان رسیدن به ارگاسم، مانند نیاز به زمان یا تحریک بیشتر برای رسیدن به ارگاسم نسبت به قبل مشخص می شود.
  • اختلال نعوظ : بسیاری از مردان در مقاطع مختلف زندگی با این مشکلات مواجه می شوند. در چنین وضعیتی مرد در رسیدن به ارگاسم و یا انزال مشکل دارد. اگر این مشکل بطور گهگاه اتفاق بیافتد دلیلی برای نگرانی نیست، اما مزمن شدن اختلال نعوظ برای مرد و یا شریک او ناامیدکننده‌ خواهد بود.
  • انزال زودرس : این مشکل رایج در مردان زمانی رخ می دهد که مرد نتواند میل خود به ارگاسم را در حین رابطه جنسی کنترل کند.
  • کاهش میل جنسی : این مورد به معنای کم بودن علاقه و افکار ناخودآگاه مرتبط به رابطه جنسی در طول روز است (این وضعیت گاهی اختلال میل جنسی کم نامیده می شود). فرد در این وضعیت زیاد در مورد رابطه جنسی خیال پردازی نمی کند و به آسانی برای صمیمی شدن با شریک جنسی تحریک نمی شود.
مشکلات جنسی ناشی از افسردگی

تاثیر داروهای ضد افسردگی بر رابطه جنسی

کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ، تاخیر در انزال و آنورگاسمی که از عوارض جانبی رایج داروهای ضد افسردگی هستند از جمله مشکلات جنسی مبتلایان به افسردگی محسوب می شوند.

اما داروهای ضد افسردگی معمولا برای درمان افسردگی بسیار موثر و حتی نجات دهنده هستند. عدم درمان افسردگی بر سلامت جسم و روان و همچنین روابط تاثیر می گذارد.

شما شایسته درمان هستید و پس از دریافت درمان مناسب احساس بهتری دارید. اقداماتی نیز وجود دارد که می توان برای رفع عوارض جانبی جنسی انجام داد.

پزشک برای کمک به رفع عوارض جانبی، سعی می کند کمترین دوز موثر داروی ضدافسردگی را برای شما تجویز کند.

در موارد دیگر، داروی دیگری با تاثیرات کمتر بر سلامت جنسی توصیه شده یا یک داروی ضد افسردگی دیگر یا داروی اختلال نعوظ که عوارض جانبی را خنثی می کند توصیه خواهد شد.

برای مثال اگر Lexapro یا Zoloft مصرف می ‌کنید و علائم افسردگی به خوبی بهبود یافته اند اما میل جنسی کمتر شده است، پزشک برای مقابله با عوارض جانبی، Wellbutrin که یک داروهای ضد افسردگی متفاوت است را به داروهای شما اضافه می کند.

همچنین پزشک عوامل دیگری مانند عدم تعادل هورمونی مانند کاهش تستوسترون یا سایر داروهایی مانند داروی کنترل بارداری که مصرف می‌ کنید و بر سلامت جنسی تاثیر می ‌گذارند را بررسی خواهد کرد.

در نهایت پزشک کمک می کند تا با شریک خود صحبتی مستقیم درباره سلامت جنسی داشته باشید و سایر عوامل استرس ‌زای رابطه که بر صمیمیت تاثیر می گذارند را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید : میل جنسی و بیماری کلیه

تاثیر داروهای ضد افسردگی بر رابطه جنسی

برای رفع افسردگی و بی میلی جنسی چه اقداماتی می توان انجام داد

شاید متوجه شده باشید که رابطه مستقیمی بین افسردگی و رابطه جنسی وجود دارد و دلیل اصلی آن، همان مسیرها و انتقال دهنده های عصبی مربوطه هستند. در ادامه نکاتی برای کمک به کنترل بهتر مشکلات وجود دارد.

1. درمان افسردگی

نباید مصرف داروهای ضدافسردگی را با فکر کردن به این موضوع که با سلامت جنسی تداخل دارند متوقف کنید. با پزشک درباره علائم صحبت کرده و اجازه دهید بهترین گزینه درمانی را برای شما انتخاب کند.

اولین اقدام پزشک در اکثر موارد، درمان علائم افسردگی است. لازم است بدانید زمانی که بتوانید علائم افسردگی را تحت کنترل داشته باشید، از نظر جنسی نیز احساس بهتری خواهید داشت.

به خاطر داشته باشید که گاهی افسردگی بر سلامت جنسی تاثیر منفی نمی گذارد، بلکه باعث تغیر دیدگاه شما در مورد رابطه جنسی می شود.

اگر واقعا اثرات منفی داروهای ضد افسردگی را احساس می کنید، شاید بهتر باشد با پزشک درباره روش های غیر دارویی صحبت کنید.

برای مثال، درمان شناختی رفتاری برای بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی بالینی عالی عمل می کند. به خاطر داشته باشید شاید نتایج فوری دریافت نکنید، اما برای مدیریت افسردگی و زندگی جنسی خود وضعیت بهتری خواهید داشت.

2. ارتباط مداوم با پزشک

زمانی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنید، احتمالا در طول زمان چندین عوارض جانبی را تجربه خواهید کرد. صحبت کردن با پزشک و به اشتراک گذاشتن علائم جدید از اهمیت برخوردار است.

پزشک با در نظر گرفتن علائم، مناسب ترین گزینه درمانی را انتخاب می کند. برای مثال دوز دارو را کاهش می دهد که به تنهایی بسیاری از مشکلات جنسی را برطرف خواهد کرد.

تنها نکته این است که خودتان دوز مصرفی را تغییر ندهید و اجازه دهید پزشک تصمیم بگیرد که چه چیزی برای شما بهتر است.

درمان مشکلات جنسی ناشی از افسردگی

3. شکستن الگوها

همانطور که قبلا ذکر شد، مغز نقش مهمی در ایجاد برانگیختگی جنسی ایفا می کند، اما شاید برای مدت زیادی به شیوه ای منفی فکر کرده باشید و اکنون درست فکر کردن برایتان دشوار باشد.

به عبارت دیگر باید یاد بگیرید که چگونه از فکر کردن بیش از حد به مسائلی که در زندگی اشتباه رخ داده اند دست بردارید. باید برخی موارد را فراموش کنید و آنگاه روان درمانی برایتان مفید خواهد بود.

4. صحبت با شریک زندگی

شریکتان نیز از افسردگی شما رنج می برد، در نتیجه مهم است که با آن ها صحبت کنید و مطمئن شوید که کاملا از وضعیت شما آگاه هستند. از آن ها کمک بخواهید و با پزشک برای اطلاع از تمام گزینه های درمانی موجود صحبت کنید.

با گفتگو و همکاری با شریک خود می توانید راه های جدیدی برای لذت بردن از رابطه جنسی پیدا کنید. گاهی بدن به خوبی به فعالیت های طولانی قبل از رابطه جنسی واکنش نشان می دهد و این جایی است که شریکتان می تواند کمک کند.

اگر دیدگاه‌ های متفاوتی در مورد رابطه جنسی دارید، حتما با شریک خود صحبت کنید. زیاد به چگونگی تاثیر افسردگی بر زندگی جنسی خود فکر نکنید، زیرا هر چه بیشتر فکر کنید، رهایی از افسردگی دشوارتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید : مواد غذایی که باید قبل از رابطه جنسی از خوردن آن اجتناب کنید

روش های درمان بی میلی جنسی ناشی از افسردگی

5. ورزش مرتب

داشتن یک سبک زندگی فعال روشی عالی برای مقابله با افسردگی و مشکلات جنسی است. برای افزایش ضربان قلب بهتر است به طور مرتب ورزش کنید، اما لازم نیست تمرینات ورزشی شدید انجام دهید.

در حقیقت تنها یک پیاده روی کوتاه نتایج خوبی به همراه خواهد داشت. صرف 20 تا 30 دقیقه برای انجام برخی فعالیت های بدنی در درمان افسردگی و بهبود میل جنسی معجزه می کند.

نتیجه (تاثیر افسردگی بر رابطه جنسی)

افسردگی اختلال روانی رایجی است که باعث بدخلقی و به هم ریختن افکار می شود.

در افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی بروز مشکلات دیگری مانند اضطراب به طور همزمان نیز رایج است و افسردگی طولانی مدت تاثیر قابل توجهی بر زندگی جنسی افراد خواهد گذاشت.

مردان و همچنین زنان گاهی متوجه می شوند که این مشکلات روانی در توانایی آن ها در اتاق خواب اختلال ایجاد می کند. آگاه بودن از علائم و علت بروز آن ها به فرد در شناسایی خطرات و یافتن راهکار مناسب کمک می کند.

اگر به دنبال راهی برای بهبود سلامت جنسی خود هستید متخصصین ما در کلینیک اورولوژی الهام در شهرک غرب می توانند بررسی های لازم را انجام داده و بهترین توصیه های درمانی را به شما ارائه دهند.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "تاثیر افسردگی بر رابطه جنسی" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍