سونوگرافی برای تشخیص واریکوسل

واریکوسل بیماری رایجی در مردان است که باعث بزرگ شدن رگ های داخل کیسه بیضه یا پوست نگهدارنده بیضه ها می شود. این بیماری شبیه به سیاهرگ های واریسی پاها است.

واریکوسل زمانی اتفاق می افتد که رگ های کوچک شبکه پامپینی فرم که در طناب اسپرماتیک قرار دارند متسع می شوند.

این رگ ها مانند یک توده یا کیسه کرم در اطراف بیضه به نظر می رسند و به کمک سونوگرافی واریکوسل یا سونوگرافی داپلر می توان این مشکل را به طور دقیق تشخیص داد.

علائم واریکوسل

واریکوسل معمولا هیچ نشانه و علائمی ندارد و به ندرت دردناک است، اما در صورت بروز علائم، بیمار دردی خفیف یا تیز را تجربه می کند که هنگام ایستادن یا ورزش طولانی مدت شدیدتر می شود.

درد در طول روز تشدید شده و زمانی که به پشت دراز بکشید تسکین می یابد. واریکوسل با گذشت زمان بزرگتر و قابل توجه تر شده و باعث اختلال در تولید اسپرم می شود، اما این وضعیت با درمان مناسب بهبود می یابد.

تشخیص و درجه بندی واریکوسل

یک پزشک ماهر واریکوسل را با بررسی شرح حال بیمار و انجام معاینه فیزیکی کامل تشخیص می دهد. برای تایید تشخیص از سونوگرافی واریکوسل همراه با سونوگرافی داپلر رنگی استفاده می شود.

اسکن، ترموگرافی مادون قرمز، ونوگرافی و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی روش های دیگری برای تشخیص واریکوسل هستند.

برای سونوگرافی ابتدا بیمار با پاهای باز به پشت دراز می کشد. برای دسترسی بهتر به کیسه بیضه از یک بند استفاده شده و آلت تناسلی با یک حوله پوشانده و با چسب روی شکم محکم می شود.

سونوگرافی واریکوسل با قابلیت داپلر رنگی به دلیل حساسیت و قابلیت های بیشتر مشکل را به دقت تشخیص می دهد. واریکوسل در سونوگرافی به شکل ساختارهای لوله ای و کرم مانند که همان رگ های متسع هستند نشان داده می شود.

رگ های پامپینی فرم معمولا اندازه ای بین 0.5 تا 1.5 میلی متر دارند، اما در واریکوسل قطر این رگ ها به 2 تا 3 میلی متر می رسد.

هنگام انجام مانور والسالوا یا بازدم اجباری با دهان و بینی بسته، جریان خون در رگ های واریکوسل برگشته و تغییرات فازی مشاهده می شود.

سونوگرافی برای تشخیص واریکوسل چه زمانی انجام می شود

واریکوسل در صورت وجود فشار در رگ های اسپرماتیک، ضعیف بودن تون عروق و نازک شدن فاسیای پوست رخ می دهد.

این وضعیت برای سلامتی خطرناک نیست، اما میزان تولید و کیفیت اسپرم به دلیل آسیب دیدگی کاهش یافته و برخی از موارد بیماری منجر به ناباروری می شوند.

برای تشخیص علائم واریکوسل لازم است متخصص واریکوسل معاینه و سونوگرافی انجام دهد. از جمله علائم پاتولوژی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ایجاد لکه های دایره ای شکل در یکی از بیضه ها
  • تورم رگ های بیضه
  • بزرگ شدن یا پیچ خوردن رگ ها
  • درد خفیف در بیضه
  • ناراحتی و سنگینی در کیسه بیضه

این علائم در مرحله اولیه علائم بیماری و زمانی ظاهر می شوند که آسیب شروع به پیشرفت می کند. بیمار پس از فعالیت بدنی شدید، ایستادن یا نشستن طولانی مدت و گاهی هنگام برانگیختگی جنسی احساس درد خواهد داشت.

برای تشخیص رگ های واریسی و تغییر اندازه بیضه ها از سونوگرافی با استفاده از سنسور داپلر استفاده می شود. این آزمایش به تعیین جهت و سرعت گردش خون در کیسه بیضه و همچنین رد تومور کمک می کند.

این آمایش نه تنها برای تشخیص علائم، بلکه برای تعیین مشکلات باروری همچون موارد زیر کاربرد دارد:

• مشکلات لقاح
  • کیفیت پایین مایع منی

آزمایش توسط متخصص اورولوژی یا فلبولوژی انجام شده و پس از معاینه کامل، مشکل به طور دقیق تشخیص داده می شود.

سونوگرافی واریکوسل چگونه انجام میشود

آماده شدن برای سونوگرافی تشخیص واریکوسل

تشخیص واریکوسل از طریق سونوگرافی نیازی به آمادگی خاصی نداشته و قبل از آزمایش نیازی به تغییر رژیم غذایی، کاهش مصرف غذا و پر کردن مثانه نیست.

قبل از مصرف داروها توصیه می شود با پزشک مشورت کنید. گاهی قبل از عمل لازم است از مصرف داروها خودداری کنید.

نتایج سونوگرافی برای تشخیص واریکوسل

سونوگرافی واریکوسل 15 تا 30 دقیقه طول کشیده و بهتر است در حین انجام این کار صبور باشید.

برای تشخیص صحیح گاهی توصیه می شود مانور والسالوا را نیز انجام دهید.

در طول این روش برای افزایش فشار در حفره شکم از بیمار خواسته می شود که با نگه داشتن بینی و دهان به شدت بازدم کند.

در سونوگرافی واریکوسل اندازه بیضه، سرعت جریان خون و وضعیت رگ های کیسه بیضه تعیین می شود. علائم این بیماری شامل موارد زیر هستند:

• اتساع عروق بیش از 2 میلی متر
  • افزایش قطر رگ های طناب اسپرماتیک به بیش 3 میلی متر
  • ایجاد ساختارهای لوله ‌ای در بیضه ها که ظاهری کشیده و برجسته دارند.

بیشتر بخوانید : سونوگرافی بیضه + کاربردها و انتظارات

طبقه بندی تفسیر نتایج سونوگرافی واریکوسل

نتایج این آزمایش به روش های مختلف تفسیر می شوند، اما یکی از محبوب ترین راه ها برای تعیین شدت بیماری، طبقه بندی مطابق با مرحله آسیب است:

• در مرحله اول، رگ های واریسی از بیرون قابل مشاهده هستند. جریان خون بازگشتی در عروق مغبنی نیز در طول مانور والسالوا مشخص خواهد بود.
  • در مرحله دوم تغییر قطر رگ های واریسی کوچک در بالای بیضه ها مشخص بوده و رفلاکس وریدی در طی مانور والسالوا قابل مشاهده است.
  • در مرحله سوم، رگ های واریسی بیضه در حالت ایستاده و در طول مانور والسالوا قابل مشاهده هستند.
  • در مرحله چهارم رگ بزرگ شده در وضعیت خوابیده به پشت قابل مشاهده نیست و هیپوتروفی بیضه وجود دارد.
  • در مرحله پنجم جریان خون رگ اصلی در وضعیت ایستاده یا در طول آزمایش قابل مشاهده است، اما در وضعیت خوابیده به پشت، رگ های گشاد شده به سمت زیر کیسه بیضه حرکت می کنند.
سونوگرافی واریکوسل چیست

درمان واریکوسل

مگر در مواردی که باعث درد، کاهش اندازه بیضه (آتروفی) و ناباروری شوند نیازی به درمان واریکوسل نیست.

هدف از جراحی بستن رگ های آسیب دیده و هدایت جریان خون به داخل رگ های سالم است. در صورت ناباروری، می توان از طریق درمان توانایی مرد برای تولید اسپرم با کیفیت را بهبود بخشید.

خطرات مرتبط با ترمیم واریکوسل شامل موارد زیر است:

جراحی واریکوسل

تکنیک های ترمیم جراحی عبارتند از:

• جراحی باز که تحت بیهوشی عمومی یا موضعی انجام شده و یک برش در کشاله ران، زیر کشاله ران یا در شکم ایجاد می شود.
  • استفاده از میکروسکوپ جراحی در حین عمل که دید جراح را بهبود می بخشد. در روشی دیگر از سونوگرافی داپلر به عنوان راهنما در طول عمل استفاده می شود. این تکنیک ها درصد موفقیت بالایی دارند.
  • در جراحی لاپاراسکوپی که تحت بی هوشی عمومی انجام می شود، یک ابزار نازک به همراه دوربین از طریق یک برش پوستی کوچک وارد شکم خواهد شد.
  • آمبولیزاسیون از راه پوست یک عمل سرپایی است که تحت بی حسی موضعی انجام می شود. در این عمل یک لوله بلند از کشاله ران یا گردن برای عبور ابزار وارد رگ می شود.

بیشتر بخوانید : عمل جراحی واریکوسل و انتظاری که می توان داشت

رگ های بزرگ شده بر روی مانیتور نمایش داده شده و جراح با استفاده از محلول یا پیچ هایی که باعث انسداد رگ های گشاد شده بیضه می شوند جریان خون را قطع و واریکوسل را ترمیم می کند. این روش امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

پس از جراحی توصیه می شود استراحت کنید و حداقل تا دو روز فعالیت های سنگین انجام ندهید. درد بعد از عمل معمولا خفیف است و با مسکن های بدون نسخه تسکین می یابد.

همچنین در برخی موارد توصیه می شود به طور موقت از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.

سبک زندگی و درمان های خانگی واریکوسل

تمام موارد واریکوسل‌ به جراحی نیاز ندارند، بنابراین اگر واریکوسل باعث ناراحتی جزئی شده است اما بر باروری تأثیری نمی ‌گذارد، سعی کنید برای تسکین علائم مسکن‌ های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف کنید.

همچنین توصیه می شود برای کاهش فشار هنگام ورزش از ابزارهای حمایتی استفاده کنید.

برای دریافت نوبت پزشک متخصص اورولوژی در کلینیک الهام جهت معاینه، تشخیص و انجام آزمایشات لازم مربوط به واریکوسل و دیگر بیماری های مردان با شماره های زیر تماس بگیرید.

0 دیدگاه در مورد "سونوگرافی برای تشخیص واریکوسل" ثبت شده