علائم اولیه ابتلا به ویروس اچ پی وی (hpv)

علائم ابتلا به ویروس HPV

علائم ابتلا به ویروس اچ پی وی (HPV) در مردان و زنان و همچنین نحوه پیشگیری، تشخیص و درمان آن موضوعاتی هستند که در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم.

ویروس اچ پی وی چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی نوعی عفونت مقاربتی بسیار رایج است که هم مردان و هم زنان را درگیر می کند.

این نوع ویروس باعث بروز بیماری های بسیاری از جمله زگیل تناسلی و انواع خاصی از سرطان ها می شود.

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های جدی تر بسیار ضروری است که ویروس اچ پی وی به سرعت شناسایی و درمان شود.

علائم اچ پی وی در زنان

  1. زگیل تناسلی : یکی از رایج ترین علائم اچ پی وی در زنان زگیل تناسلی است که روی فرج، دهانه رحم، واژن و مقعد ظاهر می شوند. زگیل ها صاف یا برجسته بوده و به رنگ صورتی، قرمز یا خاکستری هستند. همچنین گاهی خارش یا درد داشته و در طول رابطه جنسی یا هنگام معاینه واژینال خونریزی می کنند.
  2. غیرطبیعی بودن جواب تست پاپ اسمیر : تست پاپ اسمیر غیرطبیعی یکی دیگر از علائم اچ پی وی در زنان است. در طول آزمایش، پزشک برای بررسی تغییرات غیرطبیعی از سلول های دهانه رحم نمونه گیری می کند. وجود ویروس اچ پی وی باعث ایجاد تغییراتی در سلول ها می شود و می توان این مشکل را از طریق آزمایش پاپ اسمیر تشخیص داد.
  3. خونریزی واژینال : ویروس اچ پی وی باعث رشد غیرطبیعی سلول ها در دهانه رحم و باعث خونریزی بین قاعدگی، بعد از رابطه جنسی یا بعد از یائسگی می شود.
  4. رابطه جنسی دردناک : زنان مبتلا به این ویروس در حین رابطه جنسی و به خصوص اگر زگیل تناسلی وجود داشته باشد دچار درد می شوند.
  5. ترشح : ویروس اچ پی وی باعث تولید ترشحات غلیظ و بدبو از واژن می شود که گاهی نشانه عفونت یا التهاب است.

بیشتر بخوانید : 8 نکته که باید درباره واکسن HPV بدانید

علائم اچ پی وی در مردان

  1. زگیل تناسلی : ویروس اچ پی وی در مردان نیز همانند زنان باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود. این زگیل ها روی آلت تناسلی، کیسه بیضه و مقعد ظاهر شده و ظاهری صاف یا برجسته و رنگ صورتی، قرمز یا خاکستری دارند. همچنین گاهی زگیل ها خارش یا درد داشته و در طول رابطه جنسی یا هنگام معاینه مقعدی خونریزی می کنند.
  2. سرطان مقعد : ویروس اچ پی وی باعث سرطان مقعد در مردان شده و علائمی همچون خونریزی مقعدی، درد یا ترشح به همراه خواهد داشت.
  3. سرطان آلت تناسلی : ویروس اچ پی وی در موارد نادر باعث سرطان آلت تناسلی می شود. علائم این بیماری شامل ایجاد توده یا زخم در آلت تناسلی، ترشح یا خونریزی است.
  4. سرطان گلو : اچ پی وی باعث سرطان در قسمت پشت زبان، لوزه ها و گلو می شود و علائمی مانند گلودرد مداوم، مشکل در بلع و گوش درد ایجاد می کند.
  5. بدون علامت : توجه به این نکته ضروری است که بسیاری از مردان مبتلا به ویروس اچ پی وی گاهی هیچ علائمی ندارند. در واقع، بیشتر افراد مبتلا به این ویروس به هیچ وجه دچار بیماری نمی شوند.
علائم ویروس اچ پی وی در زنان و مردان

تشخیص ویروس اچ پی وی

این ویروس در زنان معمولا از طریق تست پاپ اسمیر تشخیص داده می شود. در طول آزمایش، پزشک برای بررسی تغییرات غیرطبیعی از سلول های دهانه رحم نمونه می گیرد.

وجود ویروس اچ پی وی باعث ایجاد تغییراتی در سلول ها می شود که می توان آن ها را از طریق آزمایش پاپ اسمیر تشخیص داد.

در مردان، اچ پی وی معمولا از طریق معاینه بصری تشخیص داده شده و پزشک به دنبال علائم زگیل تناسلی یا زائده های غیرطبیعی در آلت تناسلی، کیسه بیضه یا مقعد می گردد.

در برخی موارد، اچ پی وی با استفاده از آزمایش خون تشخیص داده می شود. با این حال، آزمایش خون معمولی برای شناسایی این ویروس وجود ندارد و این آزمایش برای اهداف غربالگری توصیه نمی شود.

درمان ویروس اچ پی وی

هیچ درمانی برای اچ پی وی وجود ندارد، اما با استفاده از روش های مختلف می توان بیماری هایی که به دلیل ویروس ایجاد می شوند را کنترل کرد.

به عنوان مثال، زگیل تناسلی با مصرف داروهای موضعی، واکسن یا لیزر درمانی بهبود می یابند.

رشد غیر طبیعی سلول ها در دهانه رحم نیز از طریق روش هایی مانند کولپوسکوپی یا بیوپسی مخروطی قابل درمان است.

بیشتر بخوانید : آیا ویروس اچ پی وی قابل درمان است؟

درمان ویروس اچ پی وی HPV

چگونه از ابتلا به ویروس اچ پی وی جلوگیری کنیم؟

پیشگیری از ابتلا به اچ پی وی اهمیت زیادی دارد، زیرا در حال حاضر هیچ روشی برای درمان این ویروس در دسترس نیست. در ادامه چند راه برای کاهش خطر ابتلا به ویروس اچ پی وی آورده شده است:

  1. واکسیناسیون : واکسن اچ پی وی در پیشگیری از عفونت با انواع اچ پی وی که بیشترین احتمال ایجاد سرطان و زگیل تناسلی را دارند، بسیار موثر است. این واکسن هم برای مردان و هم برای زنان و معمولا برای کودکان بین 11 تا 12 سال توصیه می شود، اگرچه افراد تا سن 26 سالگی نیز می توانند این واکسن را دریافت کنند.
  2. رابطه جنسی ایمن : استفاده از کاندوم یا سایر روش های محافظتی در طول فعالیت جنسی خطر ابتلا به اچ پی وی و سایر عفونت های مقاربتی را کاهش می دهد.
  3. محدود کردن تعداد شرکای جنسی : هر چه تعداد شرکای جنسی بیشتر باشد، خطر ابتلا به اچ پی وی و سایر عفونت های مقاربتی نیز بیشتر می شود.
  4. انجام منظم تست پاپ اسمیر : آزمایش پاپ اسمیر تغییرات سلولی غیرطبیعی در دهانه رحم که می توانند نشانه اولیه بیماری های مرتبط با اچ پی وی باشد را مشخص می کند. توصیه می شود زنان بین 21 تا 65 سال هر سه سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند.
  5. ترک سیگار : سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم که توسط اچ پی وی ایجاد می شود را افزایش می دهد.
  6. صادق بودن با شریک زندگی : اگر شما یا شریک زندگیتان به ویروس اچ پی وی مبتلا هستید، لازم است که درباره وضعیت خود صریح و صادق باشید. این کار به شما کمک می کند درباره سلامت جنسی خود تصمیمات آگاهانه بگیرید.
  7. رعایت بهداشت : شستن منظم اندام تناسلی به کاهش خطر ابتلا به ویروس اچ پی وی و سایر عفونت های مقاربتی کمک می کند.

به خاطر داشته باشید، پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ پی وی از اهمیت زیادی برخوردار است. با انجام اقداماتی برای کاهش خطر می توانید از خود در برابر بیماری های جدی که توسط این ویروس رایج ایجاد می شوند محافظت کنید.

در صورت مشاهده علائم و داشتن هر گونه نگرانی درباره ابتلا به ویروس اچ پی وی و زگیل تناسلی می توانید برای دریافت مشاوره و درمان زیر نظر پزشک متخصص به کلینیک اورولوژی الهام مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

2 دیدگاه در مورد "علائم اولیه ابتلا به ویروس اچ پی وی (hpv)" ثبت شده
  1. کاربر ناشناس

    سلام خسته نباشید و ممنون از سایتتون ببخشید ایا خود ارضاعی باعث ویروس اچ پی خواهد شد تماس با الت تناسلی خود

    1. کاربر ناشناس

      سلام قطعا هیچ ارتباطی نداره.
      ویروس اچ پی وی تنها از طریق تماس جنسی با فرد مبتلا می باشد.