واریکوسل گرید 1

واریکوسل رگ های واریسی در بیضه هستند که شبکه پامپینیفورم پلکسوس را تشکیل می دهند. کلمه “واریکوسل” در زبان یونانی به معنای “تومور متشکل از گره های وریدی” است.

این بیماری میان تمام گروه های سنی رایج است. اما بیشتر در دوران بلوغ و در نوجوانان 14 تا 15 ساله مشاهده می شود. به طور کلی واریکوسل در 10 تا 15 درصد از مردان مشاهده می شود.

همچنین اگر مردان نابارور باشند این نرخ به 40 درصد و در صورت ابتلا به ناباروری ثانویه که فرد قبلا صاحب فرزند شده است این میزان به 80 درصد افزایش می یابد.

واریکوسل وضعیتی است که قرن ها به عنوان عامل ناباروری در 50 درصد مردان شناخته می شود.

بنابراین مشکل اصلی مشخص کردن این موضوع است که هنگام مواجه شدن با تغییرات جزئی در تجزیه و تحلیل مایع منی بیمار چه اقداماتی انجام دهیم.

واریکوسل گرید 1 چیست

واریکوسل مجموعه ای از رگ های ملتهب یا متورم در داخل کیسه بیضه است. این بدان معناست که رگ های واریسی داخل کیسه بیضه قرار دارند.

به طور کلی این بیماری به دلیل اختلال در جریان خون در رگ های کیسه بیضه و در نتیجه تجمع خون در رگ ها و ایجاد التهاب رخ می دهد.

واریکوسل در این مرحله به راحتی قابل مشاهده نیست. شاید بیمار تورم خفیفی را در ناحیه کیسه بیضه احساس کند و علائم خفیفی مانند ناراحتی و درد داشته باشد.

واریکوسل همچنین با مسدود کردن جریان خون در بیضه ها باعث کاهش نسبت اسپرم در مایع منی بیمار می شود.

در این وضعیت عمل تولید مثل نیز مختل و بیضه ها دچار آسیب دائمی می شوند که با عنوان آتروفی بیضه شناخته می شود.

بهترین درمان واریکوسل گرید 1 چیست

دلایل ابتلا به واریکوسل گرید 1

واریکوسل اولیه یا گرید 1 زمانی مشاهده می شود که رگ اسپرماتیک داخلی و سیاهرگ کلیوی، نیاز به فضایی برای جریان خون بالا دارند. این اتفاق معمولا همراه با عملکرد نادرست دریچه رگ های بیماران رخ می دهد.

این ساختار از خروج خون از رگ های کیسه بیضه به جریان خون سیستمیک جلوگیری می کند. در نتیجه خون تجع می یابد و باعث متورم یا گشاد شدن رگ ها و سپس ایجاد واریکوسل می ‌شود.

واریکوسل ثانویه زمانی رخ می دهد که توده ای در کیسه بیضه جریان خون را در رگ اسپرماتیک داخلی مختل کند.

این بیماری در نتیجه افزایش فشار در رگ ها به دلیل ویژگی‌ های مکان آناتومیکی آن‌ ها رخ می دهد و با توجه به محل قررار گیری رگ های بیضه چپ، واریکوسل معمولا در بیضه سمت چپ دیده می شود.

فعالیت بدنی بیش از حد طولانی، بیماری هایی که فشار داخل شکمی را افزایش می دهند، ترومبوز یا فشردگی مداوم رگ های کلیه از جمله عوامل موثر در ایجاد این بیماری هستند.

سه عامل زیر ناباروری مردان نقش دارند:
پایین بودن کیفیت اسپرم ها، کاهش شدید تعداد اسپرم ها و اختلال در حرکت و بیرون ریختن آن ها

این مشکلات در ایجاد واریکوسل موثر هستند. در نتیجه دمای بیضه ها افزایش می یابد، عملکرد آن ها مختل می شود و اسپرم ها آسیب می بینند.

به عبارت دیگر، واریکوسل رگ های واریسی طناب اسپرماتیک و بیضه است و زمانی رخ می دهد که دریچه رگ ها به درستی عمل نکرده و باعث بازگشت جریان خون می شوند.

علائم و علت ابتلا به واریکوسل گرید 1

تشخیص واریکوسل گرید 1

در واریکوسل گرید 1، رگ های ناکارآمد قابل مشاهده نیستند. پزشک این رگ ها را در طول معاینه فیزیکی و در حالی که بیمار مانور والسالوا را انجام می دهد تشخیص خواهد داد. در این معاینه از بیمار می خواهد تا به مقدار لازم تنفس را حبس کند یا به خود فشار بیاورد.

مانور والسالوا نوعی تمرین تنفسی است که از آن به عنوان یک ابزار تشخیصی استفاده می شود. واریکوسل در طول این تمرین با لمس و یا به کمک دستگاه سونوگرافی یا روش داپلر تشخیص داده می شود.

بیشتر بخوانید : بهترین جراح واریکوسل در تهران

چه زمانی لازم است واریکوسل گرید 1 را درمان کرد

واریکوسل گرید 1 معمولا علائم قابل توجهی ایجاد نکرده و اکثر افراد حتی از ابتلا به این بیماری آگاه نیستند. با این حال در موارد زیر لازم است فرد تحت درمان قرار بگیرد:

• کم بودن تعداد اسپرم یا سایر مشکلات مرتبط با اسپرم
  • مواردی که واریکوسل باعث ایجاد درد و ناراحتی شدید می شود
  • بیمار به همراه شریک خود در تلاش برای بچه دار شدن هستند و ناباروری غیرقابل توجیه آن ها ناشی از واریکوسل است.

واریکوسل در صورت عدم درمان نهایتا منجر به آتروفی دائمی بیضه و ناباروری بیمار می شود.

واریکوسل گرید 1 چیست

درمان واریکوسل گرید 1

واریکوسل گرید 1 به ندرت علائم قابل توجه ایجاد کرده و از نظر پزشکی قابل درمان است.

علائم این بیماری را نیز می توان با استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم، مصرف داروهای مسکن بدون نسخه برای کنترل درد و پوشیدن لباس زیر تنگ برای جلوگیری از جریان خون نامنظم و تجمع خون مدیریت کرد.

اما در صورت مشکل ساز شدن علائم لازم است واریکوسل به کمک جراحی که تحت عنوان واریکوسلکتومی برداشته شود. رایج ترین و بهترین روش های برداشتن واریکوسل عبارتند از:

• واریکوسلکتومی باز: در این جراحی باز، برشی مستقیما بر روی کیسه بیضه، کشاله ران یا زیر شکم ایجاد می شود و رگ های واریسی بسته می شوند. این روش به دلیل طولانی بودن دوره نقاهت و ایجاد زخم معمولا ترجیح داده نمی شود.
  • واریکوسلکتومی میکروسکوپی: جراج در این تکنیک یک برش میکروسکوپی (کمتر از 1 میلی متر) روی کیسه بیضه ایجاد می کند. سپس رگ ها را زیر میکروسکوپ بررسی کرده و آن ها را برمی دارد. از آنجایی که محل برش بسیار کوچک است، جای زخم چشمگیری ایجاد نشده و بیمار دوره بهبودی کوتاه ‌تری خواهد داشت.
  • واریکوسلکتومی لاپاراسکوپی: جراح در این روش برای وارد کردن لاپاراسکوپ و ابزار جراحی یک برش کوچک روی شکم ایجاد کرده و تمام رگ های واریسی را به طور جداگانه مشاهده و درمان می کند. از آنجایی که این عمل نیز یک روش کم تهاجمی است، نسبت به واریکوسلکتومی باز اولویت دارد.
  • آمبولیزاسیون از راه پوست: جراح در طول این عمل به جای برداشتن واریکوسل، جریان خون به رگ های واریسی را مسدود می کند. در این تکنیک لوله ای از ناحیه کشاله ران وارد رگ ها می شود و دهانه رگ های واریسی به کمک نوعی سیم یا محلول مسدود می شود.

بیشتر بخوانید :
واریکوسل گرید 2
واریکوسل گرید 3

پس از درمان واریکوسل گرید 1 چه انتظاراتی باید داشت

به طور کلی واریکوسل گرید 1 به کمک روش های پزشکی درمان می شود. اما در صورت نیاز به جراحی، بیمار به مدت 2 تا 3 ساعت در اتاق ریکاوری بستری می شود و سپس در همان روز به خانه بازمی گردد.

به خصوص مردانی که پشت میز می نشینید می توانند چند روز پس از جراحی به محل کار بازگردند.

شاید به مدت 3 تا 4 هفته بعد از عمل در ناحیه کشاله ران احساس درد و تورم خفیف داشته باشید، اما می توان این علائم را به راحتی با داروهای مسکن بدون نسخه برطرف کرد. بهبودی کامل احتمالا 3 تا 6 هفته طول خواهد کشید.

مزایای درمان واریکوسل گرید 1

درمان واریکوسل گرید 1 مزایایی از جمله موارد زیر به همراه خواهد داشت:

• تسکین درد
  • جلوگیری از آتروفی بیضه
  • بهبود باروری و غیره

امروزه نظرات متفاوتی درباره درمان و مدیریت واریکوسل گرید 1 با تغییرات خفیف در اسپرم وجود دارد. برای تشخیص و درمان انواع گریدهای واریکوسل می توانید به کلینیک اورولوژی الهام مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "واریکوسل گرید 1" ثبت شده