آزمایش هورمون تستوسترون

آزمایش هورمون تستوسترون

تستوسترون چیست

تستوسترون هورمونی است که در مردان و همچنین در زنان وجود دارد. این هورمون در مردان عمدتا در بیضه ها و در زنان در تخمدان ها ایجاد می شود.

سطح تستوسترون در مردان ده برابر بیشتر از زنان است و به این دلیل بیشتر به عنوان یک هورمون مردانه شناخته می شود. تستوسترون بخشی مهم از یک زندگی سالم است.

تستوسترون چگونه بر سلامت و تندرستی تاثیر می گذارد

تستوسترون نقشی بسیار مهم در بلوغ مردان دارد و به رشد اندام های جنسی کمک می کند، باروری را افزایش می دهد، صدا را بم می کند و مسئول رشد موهای صورت و بدن است.

تستوسترون پس از بلوغ نیر همچنان مورد نیاز است و به حفظ توده عضلانی کمک می کند و در کنترل میل جنسی نقش دارد.

علت انجام آزمایش هورمون تستوسترون

بسیاری از مردان بدون آزمایش سطح تستوسترون، نسخه ای برای درمان جایگزینی تستوسترون دریافت می کنند، به خصوص اگر به جای یک متخصص مانند یک متخصص غدد درون ریز یا متخصص اورولوژی به پزشک مراقبت های اولیه مراجعه کنند.

درمان جایگزینی تستوسترون در صورت تجویز صحیح جنبه های مختلف عملکرد جنسی را بهبود بخشیده و به کاهش چربی و افزایش توده عضلانی بدون چربی در مردان مبتلا به هیپوگنادیسم نیز کمک می کند.

اما این درمان خطراتی نیز داشته و باعث می‌ شود غده هیپوفیز تولید تستوسترون را متوقف کند و در بسیاری از موارد تولید اسپرم به صفر یا نزدیک به آن برسد. به عبارت دیگر، باروری را کاهش می دهد.

دلایل زیادی برای انجام آزمایش خون وجود دارد. برای شروع، آزمایش خون نشانگرهای ظریفی که دلیل اصلی بروز علائم هستند و با درمان جایگزینی تستوسترون برطرف نمی شوند را مشخص می کند.

برای مثال مانند موارد هیپوگنادیسم ممکن است مشکل در بیضه ها نباشد و در واقع در مسیر سیگنال دهی غده هیپوفیز باشد.

حتی اگر مشکل اصلی در بیضه ها باشد، درمان های دیگر در مرحله اول عملکرد بهتری نسبت به درمان جایگزینی تستوسترون دارند. برای مثال، ورزش و رژیم غذایی تاثیر چشمگیری بر سطح تستوسترون خواهند گذاشت.

علاوه بر این موارد، لازم است بدانید سطح تستوسترون از نظر بالینی پایین است یا خیر، زیرا این مقدار با خطرات سلامتی دیگری به ویژه مربوط به قلب همراه است که بهتر است از آن ها آگاه باشید.

آزمایش هورمونی تستوسترون

چه زمانی باید آزمایش هورمون تستوسترون داد

سطح تستوسترون در صبح بالاتر است و به این دلیل آزمایش خون صبح قبل از ساعت 10 استاندارد طلایی [برای آزمایش دقیق سطح تستوسترون] است.

احتمالا برای تأیید این نتایج به آزمایش دوم نیاز دارید، چراکه در آزمایش هورمون تستوسترون در طول یک هفته یا حتی روزانه تقریبا 25 درصد تفاوت وجود دارد.

همچنین در صورت مرزی بودن سطح تستوسترون و تایید اینکه علائم به یکی از نشانگرهای حساس تر مانند گلوبولین باندینگ هورمون جنسی، فراهمی زیستی یا تستوسترون آزاد مرتبط هستند، پزشک آزمایش دوم را توصیه می کند.

در مورد زمان انجام آزمایش، دلیل اصلی انجام آزمایش هورمون تستوسترون تجربه علائمی همچون کاهش انرژی یا کاهش میل جنسی است.

همچنین پزشک در صورت مبتلا بودن به بیماری دیگری که فرد را مستعد کاهش تستوسترون می کند و یا مشاهده علائم نشان دهنده این مشکل مانند پوکی استخوان، دیابت یا HIV، این آزمایش را تجویز می کند.

با این حال، برخی از پزشکان ترجیح می دهند بیماران آزمایش اولیه را در دهه 20 سالگی انجام دهند. سطح تستوسترون در حالت ایده‌ آل از اواسط 20 سالگی‌ و زمانی که همه چیز عملکرد صحیح دارد و میل جنسی، نعوظ و توانایی عضله ‌سازی عالی باشد اندازه گیری می شود.

بیایید واضح بگوییم، آزمایش سطح تستوسترون زمانی که سالم و بدون علائم هستید هیچ هدفی بیشتر از روشن کردن آینده احتمالی ندارد.

سطح تستوسترون بدون وجود علائم احتمالا پایین خواهد بود. حتی پایین بودن سطح تستوسترون به صورت طبیعی و دانستن این موضوع شاید برخی برخی از پسرها ناراحت کننده باشد.

و پزشک در این مرحله درمانی تجویز نمی کند زیرا به آن نیاز ندارید و هرگز برای شخصی که سطح تستوسترون طبیعی و عملکرد خوبی دارد توصیه نمی شود که تستوسترون خود را بالا ببرد.

به عبارت دیگر، تستوسترون پایین فقط در صورتی مشکل ساز است که قبل از آگاهی از این موضوع علائمی را تجربه کنید.

آزمایش هورمون تستوسترون در زنان و مردان

چه افرادی باید آزمایش هورمونی انجام دهند

مشکلات هورمونی از جمله دلایل نسبتا رایج بروز مشکلات باروری مردان هستند. از این رو به مردان توصیه می شود در صورت تجربه هر یک از مشکلات زیر آزمایش هورمونی انجام دهند:

  • غیر طبیعی بودن نتایج آزمایش های باروری (تجزیه و تحلیل مایع منی یا DNA اسپرم)
  • وجود علائم تستوسترون پایین

وجود علائم تستوسترون پایین از جمله موارد زیر است:

  • اختلال نعوظ
  • کاهش میل جنسی
  • خستگی و کاهش انرژی
  • افسردگی و کاهش احساس سلامت عمومی
  • کاهش شدت ارگاسم
  • مشکل در رسیدن به ارگاسم
  • کاهش حجم انزال
  • تجمع چربی در اطراف شکم
  • کاهش توده عضلانی
  • پوکی استخوان یا استئوپنی (کاهش تراکم استخوان)

بیشتر بخوانید : آیا درمان جایگزینی تستوسترون برای شما مناسب است؟

چه افرادی باید آزمایش هورمونی انجام دهند

آزمایش تستوسترون خون چه مواردی را اندازه گیری می کند

تستوسترون در بدن همراه با جریان خون حرکت می کند، اما این هورمون همیشه تنها نیست. اگر تستوسترون به تنهایی در خون باشد، آن را تستوسترون آزاد می نامند که تنها 1 تا 3 درصد از سطح تستوسترون بدن را تشکیل می دهد.

پس چه اتفاقی برای بقیه تستوسترون بدن می افتد؟ باقی مانده تستوسترون در جریان خون با دو پروتئین ترکیب می شود.

گلوبولین متصل به هورمون جنسی پروتئینی است که بیشتر به تستوسترون در خون می چسبد و آن را حمل می کند.

تقریبا 45 درصد تستوسترون در مردان و 70 درصد تستوسترون در زنان به گلوبولین متصل به هورمون جنسی می چسبد. تستوسترون چسبیده به گلوبولین متصل به هورمون جنسی به راحتی برای استفاده در نواحی مختلف بدن جدا نمی شود.

آلبومین دومین پروتئینی است که به تستوسترون می چسبد و اتصال ضعیف تری دارد. اگر بدن به هورمون نیاز داشته باشد، تستوسترون متصل به آلبومین آزاد می شود.

بنابراین دو نوع آزمایش خون مختلف برای تستوسترون وجود دارد: آزمایش خون تستوسترون آزاد و آزمایش خون تستوسترون کامل.

آزمایش خون تستوسترون آزاد میزان تستوسترون آزاد شده از آلبومین را اندازه گیری کرده و آزمایش تستوسترون کامل میزان کل تستوسترون بدن را محاسبه می کند.

بیشتر بخوانید : 25 علامت تستوسترون پایین در مردان + علت‌های اصلی

دلایل کاهش سطح تستوسترون

عوامل مختلفی وجود دارد که باعث کاهش سطح تستوسترون می شوند.

  • هورمون لوتئینیزه کننده هورمونی است که در غده هیپوفیز ساخته شده و سطح تستوسترون را کنترل می کند. هرگونه مشکل در غدد هیپوفیز یا هورمون لوتئینیزه کننده سطح تستوسترون را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • تستوسترون هورمونی است که در بیضه مردان تولید می شود. آسیب دیدگی بیضه ها به دلیل تروما، اعتیاد به الکل یا برخی بیماری های ویروسی مانند اوریون بر میزان تولید تستوسترون تاثیر می گذارد.
  • مصرف بیش از حد استروئیدهای آنابولیک توسط افرادی که سعی در عضله سازی دارند یکی دیگر از دلایل رایج کاهش سطح تستوسترون است.

وظیفه استروئیدها تقلید اثر تستوسترون در عضلات است و مصرف آن ها باعث کاهش عملکرد بیضه ها و سطح تستوسترون می شود.

یک سوال رایج این است که خودارضایی بر سطح تستوسترون تأثیر می گذارد یا خیر. به عبارت ساده، دقیقا جواب این سوال را نمی دانیم زیرا مطالعات انگشت شماری برای بررسی این ارتباط انجام شده است.

با این حال دانشمندان نتوانسته اند ارتباط بین خودارضایی و سطح تستوسترون را تایید کنند.

دلایل کاهش سطح تستوسترون

دلایل افزایش سطح تستوسترون

سطح تستوسترون نیز می تواند مانند سایر هورمون های بدن بالا و مضر باشد.

  • بالا بودن سطح تستوسترون در مردان ناشی از وجود تومور در بیضه ها است. اما اگر سطح تستوسترون قبل از بلوغ بالا باشد، نشانه شروع بلوغ است.
  • بالا بودن سطح تستوسترون در زنان نشان دهنده تومورهای تخمدان یا وضعیتی به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک است.
  • بالا بودن سطح تستوسترون در هر دو جنس نشان دهنده تومور غده فوق کلیوی است.

بالا بودن سطح تستوسترون وضعیتی بسیار نادر است و به طور طبیعی زمانی رخ می دهد که در غدد و اندام های جنسی که مسئول تولید تستوسترون هستند مشکلاتی وجود داشته باشد.

تنها روش برای افزایش سطح این هورمون این است که تستوسترون را به عنوان دارو مصرف کنید.

 جهت تشخیص علت مشکلات هورمونی و جنسی ودرمان های متناسب و مشورت با پزشک اورولوژیست کلینیک الهام درباره استفاده از روش های جایگزینی هورمون در مردان و روش های جایگزین ایمن تر با شماره های زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "آزمایش هورمون تستوسترون" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍