تاثیر عفونت پروستات بر اختلال نعوظ مردان

آیا بیماری های مقاربتی منجر به اختلال نعوظ می شوند

تمام بیماری های مقاربتی با اختلال نعوظ مرتبط نیستند، اما برخی از آن ها از جمله سوزاک، کلامیدیا، هپاتیت ویروسی و HIV باعث عفونت در پروستات شده و بر نعوظ و توانایی برقراری رابطه جنسی تاثیر می گذارند.

برخی از عفونت‌ های منتقله از راه جنسی به صورت بالقوه باعث پروستاتیت یا وضعیتی می شوند که التهاب، غده پروستات را تحت تاثیر قرار می ‌دهد.

در صورت تشدید التهاب این احتمال وجود دارد که مرد در حفظ نعوظ برای برقراری رابطه جنسی با مشکل مواجه شود.

مردان به اندازه زنان به بیماری های دستگاه تناسلی مبتلا نمی شوند، اما در صورت ابتلا به چنین بیماری هایی با مجموعه ای از مشکلات رو به رو خواهند شد.

برای مثال در مردان، پروستاتیت حساس ترین بیماری دستگاه تناسلی ادراری است و بیشترین تاثیر را بر توانایی جنسی می گذارد.

بدون شک پروستاتیت یکی از رایج ترین بیماری های آندرولوژی است و تکرر ادرار، فوریت ادرار، درد پرینه سوپراپوبیک و لومبوساکرال و غیره از جمله علائم اصلی آن محسوب می شوند.

زمانی که از اختلال نعوظ صحبت می کنیم در واقع منظور یکی از علائم پروستاتیت است که عمدتا در نتیجه نوع مزمن این بیماری رخ می دهد.

البته علاوه بر پروستاتیت مزمن، سایر بیماری های دستگاه ادراری تناسلی مانند اپیدیدیمیت بیضه، اورتریت، سیستیت و غیره نیز منجر به ناتوانی جنسی می شوند.

تاثیر عفونت پروستات بر نعوظ مردان

اختلال نعوظ چیست

اختلال نعوظ، بیماری جنسی رایجی است که حفظ نعوظ برای انجام فعالیت های جنسی را دشوار یا غیرممکن می کند.

اصطلاح “اختلال نعوظ” معمولا با ناتوانی کامل در رسیدن به نعوظ یا حفظ آن همراه است، اما واقعیت این است که اختلال نعوظ شدت های متفاوتی دارد.

برخی از مردان مبتلا به اختلال نعوظ تقریبا راحت به نعوظ می رسند اما قادر به حفظ آن برای مدت زمان کافی و برقراری رابطه جنسی نیستند.

برای برخی نیز رسیدن به نعوظ دشوار نیست، اما هر بار برای برقراری رابطه جنسی قادر به انجام این کار نیستند. برخی دیگر حتی زمانی که برانگیخته می شوند نمی توانند نعوظ داشته باشند.

اختلال نعوظ در مردان میانسال و مسن رایج تر است، اما مردان در تمام سنین و با هر زمینه ‌ای با این مشکل مواجه می شوند.

مشکلات و بیماری های مختلف، مصرف داروهای خاص یا داشتن فاکتورهای سلامت منفی مانند اضافه وزن، سیگار کشیدن یا مصرف داروهای غیرقانونی عواملی هستند که خطر اختلال نعوظ را افزایش می دهند.

پروستاتیت چیست

پروستاتیت التهاب غده پروستات بوده و به طور کلی از پسوند “یت” با معنای التهاب استفاده می شود. برای مثال، تیروئیدیت التهاب غده تیروئید است.

پروستاتیت یکی از رایج ترین بیماری های اورولوژی در ایالات متحده بوده و سالانه حدود 2 میلیون بیمار سرپایی به مراکز درمانی مراجعه می کنند.

تقریبا 25 درصد از مردان با علائم ادراری تناسلی به پروستاتیت مبتلا هستند. همچنین مطالعات کالبد شکافی میزان شیوع هیستولوژیک پروستاتیت را بین 64 تا 86 درصد نشان داده اند.

حدود 8.2 درصد از مردان در مقطعی از زندگی به پروستاتیت مبتلا می شوند. رایج ترین شکل این بیماری، پروستاتیت مزمن یا سندرم درد مزمن لگنی است که 90 تا 95 درصد از کل موارد این بیماری را تشکیل می دهد.

سرطان پروستات و پروستات بزرگ شده نیز موضوعاتی هستند که به طور گسترده مورد بحث قرار می گیرند، اما پروستاتیت سزاوار توجه بیشتری است.

این بیماری رایج ترین مشکل پروستات در مردان زیر 50 سال است. تمام موارد پروستاتیت یکسان نیستند و انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد. علت التهاب پروستات نیز با توجه به نوع بیماری مشخص می شود.

عوارض عفونت پروستات در مردان

آیا پروستاتیت بر زندگی جنسی تاثیر می گذارد

مشکلاتی که بر این غده کوچک تاثیر می گذارند زندگی جنسی فرد را نیز تحت تاثیر قرار می دهند.

برای مثال، هایپرپلازی خوش‌ خیم پروستات و حتی درمان های سرطان پروستات مانند پرتودرمانی باعث ایجاد مشکلات جنسی می شوند. در نتیجه این بیماری چه تاثیراتی خواهد داشت؟

پروستاتیت نقش مهمی در سلامت و کیفیت زندگی مردان داشته و علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن دستگاه ادراری، بر عملکرد جنسی نیز تاثیر می گذارد.

شواهد متعدد و رو به افزایش تایید می کنند که پروستاتیت باعث اختلال نعوظ یا مشکل جنسی رایجی می شود که مرد نمی تواند برای مقاربت لذت بخش به نعوظ برسد یا آن را حفظ کند.

آیا عفونت پروستات بر اختلال نعوظ تاثیر می گذارد

بله. عفونت پروستات بر اختلال نعوظ در مردان تاثیر مستقیم دارد. پروستاتیت خفیف ‌تر باعث انزال دردناک شده و لذت و میل جنسی را کاهش می‌ دهد و به دنبال آن اختلال نعوظ ایجاد می ‌شود.

مطالعه ای نشان می دهد که تقریبا نیمی از بیماران (45.4 درصد) مبتلا به پروستاتیت مزمن یا سندرم درد مزمن لگن اختلال نعوظ دارند و بیش از نیمی از مبتلایان به مشکلات نعوظ، از اختلال نعوظ متوسط ​​تا شدید رنج می برند.

پروستاتیت مزمن معمولا با اضطراب، افسردگی، هیپوکندریازیس، اختلالات روابط و حتی تمایل به خودکشی همراه است. اختلال نعوظ در بیماران مبتلا به این علائم روانی نیز شیوع بالایی دارد.

مطالعه دیگری که توسط دانشمندان ایتالیایی بر روی 285 مورد پروستاتیت مزمن انجام شد نشان می دهد که این بیماری منجر به اختلال نعوظ می شود.

بیشتر بخوانید : رعایت 6 قانون برای درمان اختلال نعوظ

عوامل تاثیر گذار بر اختلال نعوظ

نتایج این مطالعه نشان می دهد فراوانی اختلال نعوظ در افراد مبتلا به پروستاتیت مزمن و مشکلات پروستات بیشتر است. مکانیسم های زیر در ایجاد اختلال نعوظ نقش دارند:

• اختلال عملکرد اندوتلیال : معمولا عضلات آلت تناسلی و پوشش اندوتلیال (پوشش رگ های خونی) گشاد می شوند تا خون برای نعوظ وارد آلت تناسلی شود. اختلال عملکرد اندوتلیال و عدم از پر شدن آلت تناسلی با خون و در نتیجه اختلال در عملکرد نعوظ در مردان مبتلا به پروستاتیت مزمن محتمل تر است.
  • مشکلات روانی : بیماران مبتلا به پروستاتیت با درد و مشکلات ادرار دچار مشکلات روانی مانند اضطراب، افسردگی، استرس و غیره می ‌شوند که بر عملکرد نعوظ و رفتار جنسی آن ها نیز تاثیر می گذارد.
  • استرس اکسیداتیو : التهاب غده پروستات باعث تورم و فشردگی اعصاب و همچنین تغییر سیگنال عصبی و عدم تعادل اکسیژن و عوامل آنتی اکسیدانی می شود. در نتیجه استرس اکسیداتیو رخ داده و منجر به کاهش مزمن جریان خون به آلت تناسلی و مشکل در نعوظ خواهد شد.
ارتباط میان پروستاتیت و اختلال نعوظ مردان

ارتباط میان پروستاتیت و اختلال نعوظ

با توجه به مطالعات انجام شده میان پروستاتیت و اختلال نعوظ ارتباطی وجود دارد و اگرچه مکانیسم دقیق آن به طور کامل مشخص نیست، تصور می‌ شود که التهاب غده پروستات منجر به آسیب دیدگی اعصاب و رگ‌ های خونی مجاور که نقش بسیار مهمی در رسیدن به نعوظ دارند می شود.

مطالعات دیگر نیز نشان داده اند که پروستاتیت و اختلال نعوظ توسط عوامل زمینه ای مشابه مانند التهاب، استرس یا عادات سبک زندگی ایجاد می شوند.

بر اساس نتایج مطالعه ای دیگر، مردان مبتلا به پروستاتیت مزمن در مقایسه با سایر مردان بیشتر دچار اختلال نعوظ می شوند.

این مطالعه همچنین نشان دهنده این است که شدت علائم پروستاتیت با شدت اختلال نعوظ ارتباط مستقیم دارد. با توجه به این موضوع، درمان پروستاتیت احتمالا منجر به بهبود علائم اختلال نعوظ در برخی از مردان خواهد شد.

مطالعه دیگری نشان داده است که علائم اختلال نعوظ در مردان مبتلا به پروستاتیت که برای درمان آنتی ‌بیوتیک مصرف می کنند در مقایسه با سایر افراد به طور چشمگیری بهبود می یابد.

این موضوع ثابت می کند که درمان عفونت یا التهاب زمینه ای در غده پروستات باعث بهبود علائم اختلال نعوظ در برخی از مردان خواهد شد.

بیشتر بخوانید : پروستاتیت و تاثیر آن بر درد لگن

تاثیر عفونت پروستات بر اختلال نعوظ مردان

همانطور که قبلا ذکر شد، پروستاتیت تاثیر مستقیمی بر اعصاب و عروق خونی که مسئول عملکرد نعوظ هستند دارد.

التهاب پروستات منجر به افزایش سطح سیتوکین‌ خون و آسیب دیدگی اعصاب و ایجاد اختلال در رگ‌ های خونی می شود. این آسیب رسیدن به نعوظ یا حفظ آن را برای مردان دشوار می کند.

این بیماری همچنین با تاثیرات روانی از جمله استرس، اضطراب یا افسردگی در اختلال نعوظ نقش داشته و مدیریت این مشکل را برای مردان چالش ‌برانگیزتر می ‌کند.

توجه به این نکته ضروری است که تمام موارد پروستاتیت باعث اختلال نعوظ نشده و شدت و زمان التهاب و همچنین سلامت کلی فرد در تعیین احتمال اختلال نعوظ نقش دارند.

همچنین اقدام سریع برای درمان پروستاتیت به کاهش خطر ابتلا به عوارض از جمله اختلال نعوظ کمک خواهد کرد.

گزینه های مختلفی از جمله مصرف دارو، تغییر سبک زندگی و روش های پزشکی برای درمان پروستاتیت و اختلال نعوظ وجود دارد.

مهم است که مردان برای دریافت بهترین درمان به پزشک مراجعه کرده و درباره علائم و نگرانی های خود صحبت کنند.

آیا عفونت پروستات بر اختلال نعوظ تاثیر می گذارد

آیا درمان پروستاتیت به بهبود عملکرد نعوظ کمک می کند

درمان پروستاتیت به نوع و شدت بیماری بستگی دارد. با مصرف آنتی بیوتیک می توان پروستاتیت باکتریایی را درمان کرد، اما درمان پروستاتیت غیر باکتریایی نیازمند ترکیبی از رویکردهای مختلف از جمله تغییر سبک زندگی، مدیریت استرس و مصرف دارو خواهد بود.

درمان پروستاتیت با کاهش التهاب و افزایش جریان خون به آلت تناسلی منجر به بهبود عملکرد نعوظ می شود.

در هر حال لازم است به این نکته توجه داشته باشید که درمان پروستاتیت همیشه به معنای بهبود قطعی اختلال نعوظ نیست و گاهی به درمان های بیشتری نیاز خواهید داشت.

علاوه بر روش های پزشکی، برخی درمان های طبیعی نیز برای کاهش علائم پروستاتیت و بهبود عملکرد نعوظ وجود دارد.

این درمان ها شامل مصرف مکمل های گیاهی حاوی نخل اره ای و پیگئوم است که التهاب را کاهش داده و علائم ادراری را بهبود می بخشند. طب سوزنی و تمرینات کف لگن نیز برای مدیریت پروستاتیت و بهبود عملکرد جنسی مفید هستند.

مهم است قبل از امتحان هر نوع درمان یا مکمل جدید با پزشک مشورت کنید، زیرا احتمال تداخل این مکمل ها با سایر داروهای مصرفی یا ایجاد عوارض جانبی بالقوه وجود دارد.

برای تشخیص و درمان عفونت پروستات می توانید به کلینیک اورولوژی الهام در تهران مراجعه کنید. با درمان و مدیریت مناسب می توان پروستاتیت را به طور موثر کنترل کرد و عملکرد نعوظ را بهبود بخشید.

0 دیدگاه در مورد "تاثیر عفونت پروستات بر اختلال نعوظ مردان" ثبت شده