متخصص دستگاه تناسلی مردان : درمان بیماری ها و مشکلات

متخصص دستگاه تناسلی مردان

سیستم تولید مثل مردان

دستگاه تناسلی مردان با دستگاه ادراری ارتباط نزدیکی داشته و این دو معمولا به عنوان دستگاه ادراری تناسلی شناخته می شوند.

پس از تشکیل مجرای متانفریک و فعالیت نفرون ها، قسمت انتهایی مجرای مزونفریک (ولفین) در دیواره های جانبی سینوس ادراری تناسلی به دو قسمت تقسیم شده و در حالب ها و کانال های انزال قرار می گیرد.

بیضه ها از برجستگی گناد شروع شده و لوله های منی ساز با کانال های ترشحی تشکیل شده توسط مجرای ولفین ترکیب می شوند. سلول های اپیتلیال در دیستال مجرای ادرار پروستات را تشکیل می دهند.

در نتیجه ممکن است بیماری های مادرزادی دستگاه تناسلی نیز در بروز اختلالات دستگاه ادراری نقش داشته باشند.

وظایف دستگاه تناسلی مردان

وظیفه اصلی دستگاه تناسلی، تولید مثل است. در صورت موفقیت آمیز بودن فرآیند تهیه نیمی از مواد ژنتیکی (به شکل اسپرم) لازم و همچنین ذخیره، انتقال و تحویل این ماده برای بارور کردن همتای ماده یعنی تخمک، این گونه قادر به ادامه دادن بقاست.

بیماری های دستگاه تناسلی مردان

سیستم تولید مثل در برابر بسیاری از بیماری ها و اختلالات آسیب پذیر است. هر کدام از این موارد مانند پیچ خوردگی بیضه و سرطان اندام های تناسلی مانند بیضه ها و پروستات در درجات مختلف برای بدن مضر هستند.

از جمله بیماری های مرتبط با اندام تناسلی مردان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

متخصص دستگاه تناسلی

بیماری های آلت تناسلی و مجاری ادراری

مشکلات و ناهنجاری‌ های ساختاری و عملکردی مختلفی همچون تنگی مجاری ادراری و فیموز؛ فیبروماتوز (بیماری پیرونی) و پریاپیسم وجود دارد.

علاوه بر موارد فوق، آلت تناسلی محل مناسبی برای بروز مکرر بیماری های التهابی و بیماری های مقاربتی و برخی تومورهای خوش خیم و بدخیم است که منجر به اختلال عملکرد سیستم ادراری یا جنسی می شوند.

اخیرا بیماری ‌های مقاربتی و عفونت ‌های مرتبط مانند ویروس پاپیلوما و کاندیدیازیس به دلیل افزایش بروز، ارتباط با عفونت HIV و اثرات هم‌پاتوژنتیک در ایجاد برخی سرطان‌ ها، بسیار مورد توجه قرار گرفته ‌اند.

کارسینوم سلول سنگفرشی آلت تناسلی تنها 0.5 درصد از کل موارد سرطان در مردان را تشکیل می دهد، اما در برخی از مناطق آفریقا و آسیا نیز به طور قابل توجهی رایج تر است.

اکثر کارسینوم های سلول سنگفرشی آلت تناسلی تنها به آلت تناسلی محدود شده و با قطع عضو قابل درمان هستند. با این حال، تاخیر در زمان تشخیص یا وجود متاستازهای پنهان در علائم اولیه، پیش آگهی را بدتر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : تفاوت متخصص نفرولوژی و اورولوژی چیست

بیماری های غده پروستات و مایع منی

پروستاتیت نوعی بیماری غیر باکتریایی است که معمولا در مردان بالای 50 سال رخ می دهد. پروستاتیت باکتریایی در تمام سنین در نتیجه عفونت دستگاه ادراری ایجاد می شود، اما در برخی موارد تغییرات هماتوژن نیز دیده می شود.

از جمله ارگانیسم های رایج تر می توان به اشریشیا کلی، گونه های کلامیدیا، مایکوپلاسما و تریکوموناس واژینالیس اشاره کرد.

هیپرپلازی خوش خیم پروستات در مردان مسن رایج بوده و بیش از 50 درصد از افراد در سن 60 سالگی و بیش از 75 درصد در سن 80 سالگی به این بیماری مبتلا خواهند شد.

علت ابتلا به این بیماری مشخص نیست، اما مطالعات اخیر نشان داده است که سنتز 5 دی هیدروتستوسترون در بروز این مشکل نقش دارد.

نتایج بالینی نشان می دهند که فشردگی مجرای ادرار و انسداد خروجی ادرار، هیپرتروفی عضلات مثانه و فشار برگشتی با بیماری هایی همچون هیدرونفروز در ارتباط هستند.

سرطان پروستات (آدنوکارسینوم) یکی از رایج ترین تومورهای بدخیم در مردان است که سالانه باعث حدود 30 هزار مرگ می شود.

یکی از هر 10 مرد در طول زندگی خود از نظر بالینی به سرطان پروستات مبتلا می شود. علت ابتلا به این بیماری شناخته نشده است.

عدم تعادل هورمونی (نسبت استرون به تستوسترون) و سرطان زاهای بیرونی نقش مهمی در بیماری زایی دارند. آدنوکارسینوم در 98 درصد از نئوپلازی های پروستات دخیل است.

از آنجایی که ویژگی های بالینی سرطان پروستات شبیه به هیپرپلازی خوش خیم پروستات است و هر دو بیماری معمولا همراه با یکدیگر ایجاد می شوند، تنها 10 درصد از بیماران مبتلا به سرطان پروستات در مراحل اولیه متوجه این بیماری می شوند.

مشخص شدن آنتی ژن اختصاصی پروستات در نمونه های سرم و یا نمونه برداری نقش مهمی در تشخیص اولیه و اقدامات بعدی ایفا می کند. درمان و پیش آگهی سرطان پروستات به مرحله بیماری بستگی دارد.

متخصص دستگاه تناسلی مردان کیست

متخصص دستگاه تناسلی مردان

متخصصان دستگاه تناسلی که با عنوان اورولوژیست نیز شناخته می شوند، پزشکانی هستند که در تشخیص و درمان اختلالات مربوط به دستگاه ادراری و تناسلی مردان تخصص دارند.

متخصصان دستگاه تناسلی مردان نقش مهمی در مدیریت بیماری هایی که بر کلیه‌ ها، مثانه، مجاری ادراری، پروستات و سایر اندام‌ های دخیل در تولید، ذخیره و دفع ادرار تاثیر می گذارند دارند.

متخصص دستگاه تناسلی چه بیماری هایی را درمان می کند

متخصص دستگاه تناسلی پزشکی است که هرگونه بیماری مرتبط با سیستم ادراری هر دو جنس و دستگاه تناسلی مردان را تشخیص داده و درمان می کند.

این پزشکان مسئول بررسی عملکرد اندام‌ ها و ساختارهایی مانند کلیه‌ ها، مجرای ادرار، مثانه، پروستات، آلت تناسلی، مجرای جمع‌ آوری و ذخیره‌ اسپرم، غدد فوق کلیوی و اپیدیدیم (لوله‌ ای که ادرار را از مثانه خارج می کند) هستند.

بیشتر بخوانید : با متخصص بیضه یا دکتر بیضه بیشتر آشنا شوید

متخصص دستگاه تناسلی دقیقا چه اقداماتی انجام می دهد

پاسخ تا حدی به محل کار اورولوژیست بستگی دارد. یک متخصص دستگاه تناسلی در بیمارستان به احتمال زیاد به مشکلات فوری و حاد رسیدگی می کند.

در مقابل، اورولوژیست هایی که در مطب های خصوصی یا مراکز اورولوژی کار می کنند مسئول رسیدگی به مشکلات معمول تر هستند.

وظایف متخصص اورولوژی با توجه به محل کار او شامل مشاوره با بیماران، انجام معاینات فیزیکی و آزمایش های تشخیصی و طراحی و اجرای برنامه های درمانی است.

از آنجایی که علائم بیماری های ادراری متفاوت هستند، متخصص دستگاه تناسلی علائم را به طور دقیق برای بیماران توضیح خواهند داد.

مشکل در شروع جریان ادرار در مقایسه با نشت ادرار پس از قطع جریان ادرار یا احساس عدم تخلیه کامل مثانه شرایط پزشکی متفاوتی هستند.

معاینه فیزیکی که توسط متخصص اورولوژی انجام می شود معمولا شامل معاینه ناحیه تناسلی و رکتوم خواهد بود.

متخصصان دستگاه تناسلی آزمایش های یرودینامیک انجام داده یا عملکرد مثانه برای ذخیره ادرار و توانایی دستگاه ادراری برای ادرار کردن طبیعی را ارزیابی می کنند.

درمان های مختلفی برای مشکلات مختلف ادراری یا تولید مثل مردان وجود دارد. همچنین اورولوژی یک تخصص جراحی است و برخی از بیماری ها از طریق جراحی درمان می شوند.

هرچند این بیماری ها با تغییر سبک زندگی، مصرف دارو، فیزیوتراپی و استفاده از ابزار پزشکی مانند ایمپلنت قابل کنترل هستند.

بسیاری از آزمایش‌ ها و درمان‌ های اورولوژی را می‌ توان در مطب انجام داد و برخی دیگر لازم است در بیمارستان انجام شوند.

متخصص دستگاه تناسلی مردان در تهران

انواع بیماری های اورولوژی

بیماری هایی که توسط متخصصان اورولوژی درمان می شود شامل موارد زیر هستند:

متخصصان اورولوژی بیماری های مختلف دستگاه ادراری و تناسلی مردان را تشخیص داده و درمان می کنند. برخی از رایج ترین مشکلاتی که توسط این متخصصان درمان می شوند عبارتند از:

• عفونت های دستگاه ادراری : عفونت های ادراری ناشی از عفونت های باکتریایی که مثانه، مجرای ادرار یا کلیه ها را تحت تاثیر قرار داده و علائمی همچون ادرار دردناک، تکرر ادرار و نیاز شدید به ادرار کردن ایجاد می کنند.
  • سنگ کلیه : سنگ های کلیه رسوبات معدنی سختی هستند که در کلیه ها تشکیل شده و درد و ناراحتی شدید به همراه دارند. متخصصان اورولوژی از تکنیک هایی همچون سنگ شکنی با مواج شوک، یورتروسکوپی یا نفرولیتوتومی از راه پوست برای شکستن و برداشتن سنگ های کلیه استفاده می کنند.
  • بزرگ شدن پروستات : بزرگ شدن پروستات بیماری رایجی است که بسیاری از مردان را با افزایش سن تحت تاثیر قرار می دهد. متخصصان اورولوژی برای درمان بزرگی پروستات داروها یا روش های جراحی را تجویز خواهند کرد.
  • اختلال نعوظ : اختلال نعوظ بیماری رایجی است که بسیاری از مردان با آن مواجه هستند و ناشی از عوامل مختلفی از جمله دیابت، فشار خون بالا و سطح پایین تستوسترون است. متخصصان دستگاه تناسلی برای درمان اختلال نعوظ از داروها یا روش های جراحی استفاده خواهد کرد.
  • سرطان پروستات : سرطان پروستات شکل رایجی از سرطان است که غده پروستات را در مردان تحت تاثیر قرار می دهد. متخصصان اورولوژی بسته به مرحله و شدت بیماری از جراحی، پرتودرمانی یا شیمی درمانی برای درمان سرطان پروستات استفاده می کنند.

اگر برای درمان انواع بیماری ها و مشکلات دستگاه تناسلی مردان به دنبال متخصص مجرب هستید می توانید به کلینیک اورولوژی الهام در تهران مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "متخصص دستگاه تناسلی مردان : درمان بیماری ها و مشکلات" ثبت شده