مخاط یا Mucus در آزمایش ادرار – اورولوژی

مخاط یا به اصطلاح پزشکی آن Mucus ، یک ماده لزج است که توسط غشاء ها و غده ها تولید می شود تا بخش های خاصی از بدن را روان کاری و محافظت کند. مخاط، مجرای ادراری را پوشانده و از آن محافظت می کند، بنابراین وجود مقداری مخاط در ادرار طبیعی است.

اما مخاط بسیار زیاد یا مخاطی که تغییر رنگ یا غلظت داده است، می تواند نشان دهنده یک عارضه زمینه ای باشد که ممکن است نیاز به بررسی داشته باشد.

مطالب زیر را بخوانید تا در مورد مخاط یا Mucus موجود در آزمایش ادرار بیشتر بدانید و پی ببرید چه زمانی طبیعی و چه زمانی غیرطبیعی است.

حقایقی در مورد وجود مخاط، Mucus در ادرار

• مثانه و مجرای ادراری، برای کمک به حفاظت مجرای ادراری از میکروب ها، مخاط تولید می کنند.
  • به ندرت، مخاط درون ادرار می تواند نشانه ی مسئله جدی تری مثل سرطان مثانه باشد
  • درمان مخاط درون ادرار، بستگی به علت زمینه ای دارد.

دلیل وجود Mucus یا مخاط در ادرار

mucus در آزمایش ادرار

دلایل بسیاری ممکن است برای وجود مخاط در ادرار وجود دارد وجود داشته باشد، شامل:

ترشح طبیعی

هم زمان با حرکت مخاط از میان مجرای ادراری، میکروب هایی که ممکن است باعث عفونت شوند نیز به بیرون رانده می شوند.

مخاط درون ادرار، رقیق و شبیه مایع است و معمولا شفاف، سفید یا کرم رنگ است.

مقدار مخاط موجود در ادرار، می تواند متفاوت باشد.

اگرچه، مقادیر زیاد مخاط یا مخاطی که تغییر رنگ می دهد، ممکن است نشان دهنده عفونت یا مشکلات دیگر باشد.

گاهی اوقات، زنان ممکن است تصور کنند مخاط بیشتری در ادرارشان تولید شده است، اما این مخاط ممکن است از مهبل ناشی شده باشد.

مخاط مهبلی، در مراحل مختلف دوره قاعدگی و نیز در طول بارداری، مقدار، رنگ و غلظت متفاوتی دارد.

عفونت مجرای ادراری (UTI)

UTI ها در میان شایع ترین انواع عفونت قرار دارند که هر ساله توسط پزشکان درمان می شوند.

هم مردان و هم زنان می توانند مبتلا به عفونت مجرای ادرار شوند، اگرچه این بیماری در زنان، بیشتر شایع است.

مطابق موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی، حداقل 40 تا 50 درصد از زنان، حداقل یک نوع از UTI را در طول زندگی خود تجربه خواهند کرد.

علائم عفونت مجرای ادرار شامل موارد زیر است:

• مخاط درون ادرار
  • خون در ادرار
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • نیاز شدید به ادرار

عفونت های انتقالی از طریق رابطه جنسی (STI ها)

عفونت های رابطه جنسی با 20 میلیون عفونت جدید در سال در ایالات متحده، از آنچه بسیاری از مردم فکر می کنند، شایع تر هستند.

افراد جوان، بیش از همه در خطر هستند و انجمن سلامت جنسی آمریکا، گزارش داده است که نیمی از افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، تا سن 25 سالگی، درگیر یکی از انواع عفونت های انتقال جنسی می شوند.

هم کلامیدیا و هم سوزاک، باعث افزایش مخاط در ادرار می شوند.این نشانه، به خصوص در مردان، قابل توجه است.

سایر علائم این ویروس های رابطه جنسی ، شامل موارد زیر است:

کلامیدیا:

• احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • درد و ناراحتی کلی در ناحیه لگنی
  • درد و التهاب در بیضه ها
  • خونریزی مهبلی (نامرتبط با دوره قاعدگی)
  • ترشح سفید و تیره

سوزاک

• درد و ناراحتی کلی در ناحیه لگنی
  • درد در هنگام ادرار کردن
  • خونریزی مهبلی (نامرتبط با دوره قاعدگی)
  • ترشح زرد یا سبز

بیشتر بخوانید: درباره ویروس اچ پی وی یکی از شایع ترین ویروس های رابطه جنسی چه می دانید؟

سندروم روده تحریک پذیر (IBS)

سندروم روده تحریک پذیر یک اختلال گوارشی کارکردی در نظر گرفته می شود.

این بدین معنی است که مجرای گوارشی، طبیعی به نظر می رسد و هیچ گونه آسیب یا التهابی را نشان نمی دهد، اما به طور طبیعی کار نمی کند.

IBS شایع ترین اختلال معده ای-روده ای کارکردی است و 10 تا 15 درصد از افراد را در سراسر جهان درگیر کرده است.

یکی از علائم احتمالی IBS، وجود مخاط در مجرای گوارشی است.

اگرچه مخاط در روده بزرگ وجود دارد و از طریق مقعد از بدن خارج می شود، ممکن است در کاسه توالت، با ادرار مخلوط شود- باعث شود افراد تصور کنند، مخاط در ادرار آن ها وجود دارد.

سایر علائم شایع سندروم روده تحریک پذیر شامل موارد زیر است:

• درد شکمی
  • نفخ
  • گاز معده

زخم روده (UC)

زخم روده یکی از شکل های بیماری التهاب روده است. حدود 907000 آمریکایی، UC دارند.

برای مبارزه با آسیب روده بزرگ، ممکن است بدن، مخاط بیشتری تولید کند، که از طریق مدفوع از بدن خارج می شود.

بار دیگر، مخاط می تواند در کاسه توالت با ادرار مخلوط شود و این برداشت را ایجاد کند که مخاط بسیار زیادی در ادرار وجود دارد.

سایر علائم زخم روده عبارت اند از:

• درد و گرفتگی شکمی
  • کم خونی
  • خونریزی از مقعد

سنگ کلیه

سنگ های کلیه، رسوبات سختی هستند که در داخل کلیه ها شکل می گیرند. این سنگ ها شامل مواد معدنی و نمک های مختلف هستند.

خطر ابتلا به سنگ کلیه در طول زندگی یک مرد، 19 درصد است، در حالی که این خطر برای یک زن، 9 درصد است.

سنگ هایی که در کلیه باقی می مانند، هیچ علائمی بروز نمی دهند، اما اگر به داخل مجرای ادراری حرکت کنند، می توانند باعث افزایش مخاط و نیز موارد زیر شوند:

• نیاز مداوم به ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • تهوع
  • درد در شکم و نیمه تحتانی کمر

علائم سرطان مثانه

در صورت وجود سرطان مثانه، معمولا نشانه ها و علائم دیگر، زودتر خودشان را نشان می دهند، از جمله:

• خون در ادرار
  • دشواری در ادرار
  • ادرار دردناک
  • نیاز شدید به ادرار به صورت مکرر

محتمل تر است که مخاط درون ادرار، به یک عفونت، عارضه گوارشی یا یکی از دلایل دیگری که در بالا ذکر شد، مرتبط باشد.

تنها راه اطمینان، مراجعه به پزشک است.

بیشتر بخوانید: انواع بیماری های اورولوژی

زمان مراجعه به پزشک

هرکسی که میزان بسیار زیادی از مخاط را در ادرار مشاهده می کند یا شاهد افزایش کلی در تولید مخاط است، باید به پزشک مراجعه کند.

در حالی که معمولا، مقدار مشخصی از مخاط در ادرار وجود دارد، وجود مقادیر زیاد، ممکن است نشان دهنده ی یک عارضه زمینه ای باشد که نیازمند درمان پزشکی است.

تست های وجود Mucus یا مخاط در ادرار

برای آزمایش وجود مخاط در ادرار، ممکن است پزشک، آنالیز ادرار انجام دهد، که شامل بررسی یک نمونه ادرار تحت میکروسکوپ است.

این روش، آسان و غیر تهاجمی است و تنها نیاز است که فرد، ظرفی حاوی ادرار فراهم کند. بسیاری از پزشکان، آنالیز ادرار را به عنوان بخشی از معاینات روزانه انجام می دهند.

ممکن است پزشک در صورتی که فردی مشکوک به عفونت مجرای ادرار باشد نیز، این تست را انجام دهد.

تست وجود مخاط در ادرار

گزینه های درمانی

درمان های رایج برای این عارضه ها، شامل موارد زیر است:

عفونت مجرای ادراری

پزشکان، برای عفونت های مجاری ادراری که ناشی از عفونت باکتریایی هستند، آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

مهم است که آب زیادی نوشیده شود تا باکتری از سیستم، بیرون رانده شود.

افرادی که دچار تشدید عفونت مجرای ادراری می شوند، ممکن است نیازمند استفاده از آنتی بیوتیک با دوز پایین، به مدت یک دوره 6 ماهه یا بیشتر باشند تا از ابتلا به UTI جدید جلوگیری کنند.

اگر فردی مبتلا به نوعی از UTI شود که ناشی از فعالیت جنسی است، معمولا نیازمند دوز واحدی از آنتی بیوتیک است.

عفونت های انتقال از طریق رابطه جنسی

پزشکان، هم سوزاک و هم کلامیدیا را با آنتی بیوتیک های تجویزی درمان می کنند.

تاثیر هیچ درمان خانگی یا درمان بدون نسخه ای، برای عفونت های انتقالی از طریق جنسی، ثابت نشده است.

شریک های جنسی، برای عفونت رابطه جنسی نیز نیاز به درمان دارند.

باید از روش های پیشگیری از جمله کاندوم برای جلوگیری از انتقال عفونت ها و ویروس های انتقالی در رابطه جنسی استفاده شود.

سندروم روده تحریک پذیر

از آنجا که سندروم روده تحریک پذیر، یک عارضه مزمن است، هیچ درمانی وجود ندارد. اگرچه، درمان های متعددی برای کمک به کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی، وجود دارد.

داروهای درمان سندروم روده تحریک پذیر عبارت اند از:

• داروی ضد اسهال، که با نسخه یا بدون نسخه، برای کنترل اسهال وجود دارد.
  • آنتی بیوتیک، برای درمان هرگونه عفونت باکتریایی
  • داروهای ضد انقباض، برای جلوگیری از گرفتگی روده ای

ایجاد تغییرات در رژیم غذایی یا سبک زندگی نیز ممکن است مفید باشد، از جمله:

• دوری از غذاهایی که باعث ایجاد نفخ و گاز معده می شوند، شامل سبزیجات چلیپایی و حبوبات
  • حذف گلوتن (موجود در گندم، گندم سیاه و جو) از رژیم غذایی
  • استفاده از مکمل های فیبری برای بهبود یبوست
  • مدیریت استرس، که می تواند محرکی برای علائم باشد

زخم روده

مانند سندروم روده تحریک پذیر، برای زخم روده نیز درمان قطعی وجود ندارد، اگرچه داروهایی وجود دارد که ممکن است علائم را تسکین دهد.

چنین داروهایی عبارت اند از:

داروهای ضد التهاب و داروهای سرکوب کننده ایمنی: این داروها می توانند التهاب بدن را کاهش دهند و می توانند به صورت مستقل یا ترکیبی استفاده شوند.

داروی بیولوژیکی: ممکن است پزشکان، این داروها را برای افرادی که علائم متوسط تا شدید دارند، برای ممانعت از فعالیت پروتئین های مسبب التهاب، تجویز کنند.

مسکن های بدون نسخه و داروهای ضد اسهال: ممکن است در برخی افراد، استفاده از این داروها سودمند باشد، اما تنها پس از مشاوره با دکتر، باید استفاده شوند.

در موارد شدید UC، ممکن است به جراحی برای برداشتن روده بزرگ و راست روده، نیاز باشد.

سنگ کلیه

سنگ های کوچکتر کلیه، ممکن است به هیچ درمانی نیاز نداشته باشند، زیرا می توانند از بدن از طریق ادرار، دفع شوند.

نوشیدن آب بیشتر، می تواند به این فرآیند کمک کند.

پس از دفع سنگ، علائم از بین خواهند رفت.

سنگ های بزرگتر ممکن است با سنگ شکنی برون اندامی با امواج شوک – فرآیندی که سنگ کلیه را به قطعات کوچکتر می شکند و در نتیجه می توانند آسان تر دفع شوند، درمان شوند.

ممکن است برای از بین بردن سنگ های بسیار بزرگ کلیه، نیاز به جراحی باشد.

نتیجه گیری

از آنجا که ترشح، بخشی از یک دستگاه ادراری سالم است، مقادیر متوسط از آن، هشدار دهنده نیستند.

اگرچه، مقادیر بسیار زیاد مخاط درون ادرار، نیازمند رسیدگی است تا پزشک بتواند علت زمینه ای را تعیین کند.

پس از تعیین علت، معمولا ترشحات با دارو، تغییرات سبک زندگی یا اقدامات مناسب دیگر، درمان می شود.

بیشتر بخوانید: ترشح واژن چیست و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

کلینیک اورولوژی الهام واقع در شهرک غرب با بهره گیری از پزشکان متخصص و فوق تخصص اورولوژی خدمات درمانی متعدد و وابسته به آن را به بهترین نحو انجام می دهد.

جهت دریافت نوبت از متخصص اورولوژی هم اکنون با کلینک الهام تماس بگیرید.

0 دیدگاه در مورد "مخاط یا Mucus در آزمایش ادرار – اورولوژی" ثبت شده