اختلالات انزال در مردان چیست – انواع مشکلات انزال، علت و درمان

اختلالات انزال در مردان چیست

اختلالات انزال در مردان چیست

اختلالات انزال در مردان به معنای مشکلاتی در رفلکس های انزال هستند که منجر به مشکلات انزال می شوند.

اختلال انزال مشکل در ترشح مایع منی در طول فعالیت جنسی است که در گروه های انزال زودرس، تاخیر در انزال یا نداشتن انزال طبقه بندی می شود.

انواع اختلالات انزال در مردان

اختلالات انزال در چهار گروه طبقه بندی می شوند:

انزال زودرس چیست

انزال در کمتر از یک دقیقه تحت عنوان انزال زودرس شناخته می شود. روش دیگر برای تعریف این اختلال، اندازه گیری میزان رضایت خود یا همسرتان است.

اگر شما یا شریکتان به طور مداوم از زمان صرف شده برای انزال ناراضی هستید، بهتر است گزینه های موجود برای افزایش این زمان در رختخواب را بررسی کنید.

تصور غلط رایجی وجود دارد که رابطه جنسی باید بیشتر از حد معمول طول بکشد. یک مطالعه بزرگ روی 500 زوج در 5 کشور مختلف نشان می دهد که میانگین زمان دخول تا انزال 5.4 دقیقه است.

بنابراین صرف تنها چند دقیقه تا انزال دلیلی برای نگرانی نیست، اما اگر متوجه شدید که انزال خارج از کنترل شماست و به طور مداوم سریعتر از زمان دلخواه به اوج می رسید، بهتر است به درمان فکر کنید.

علت انزال زودرس

انزال زودرس در نتیجه عوامل اصلی روانی یا فیزیکی رخ می دهد. علل فیزیکی انزال زودرس عبارتند از:

  • مشکلات پروستات مانند پروستاتیت (التهاب پروستات)
  • مشکلات تیروئید (پرکاری یا کم کاری غده تیروئید)
  • مشکلات اعصاب
  • مصرف داروهای تفریحی یا تجویزی
  • استعداد بیولوژیکی (حساس بودن آلت تناسلی)

موارد زیر از جمله علل روانی انزال زودرس هستند:

  • مشکلات مربوط به رابطه
  • استرس
  • افسردگی
  • اضطراب عملکرد
  • احساس گناه در مورد رابطه جنسی (با تربیت سختگیرانه و باورهای خاص درباره رابطه جنسی ایجاد می شود)
  • ترس از رابطه جنسی
  • تجربیات جنسی اولیه و تشویق به انزال سریع (مانند ترس از گیر افتادن در حال خودارضایی توسط والدین)
  • ترومای جنسی (مانند سوء استفاده جنسی یا تجربه جنسی ناراحت کننده)
اختلالات انزال در مردان چیست

درمان زود انزالی

برای انتخاب یک راه حل طولانی مدت ابتدا لازم است بدانید چه چیزی باعث انزال زودرس می شود. در این میان روش های زیادی برای درمان این مشکل وجود دارد.

در برخی افراد که انزال زودرس آن ها منشا روانی دارد، درمان به آن ها حتی بدون مصرف دارو اعتماد به نفس کافی برای به دست آوردن کنترل بیشتر را باز می ‌گرداند.

روش های درمان این بیماری شامل موارد زیر است:

  • قرص های انزال زودرس (Priligy) : این داروی بالینی اثبات شده باید 1 تا 2 ساعت قبل از رابطه جنسی برای کنترل انزال مصرف شود.
  • اسپری تاخیری : می توانید تنها چند دقیقه قبل از فعالیت جنسی برنامه ریزی شده به آسانی از اسپری بر روی سر و ساقه آلت تناسلی استفاده کنید.
  • دستمال مرطوب تاخیری : یک راه بسیار سریع برای کمک به رفع انزال زودرس این است که چند ثانیه قبل از رابطه جنسی از یکی از این دستمال ها بر روی آلت تناسلی استفاده کنید.

همچنین شاید بخواهید روش های طبیعی تری مانند تکنیک “شروع ایست” یا تمرینات کگل را برای درمان انزال زودرس امتحان کنید.

بیشتر بخوانید : بهترین درمان طبیعی برای زود انزالی

تاخیر در انزال چیست

تاخیر در انزال که تحت عنوان اختلال ارگاسم نیز شناخته می ‌شود وضعیتی است که مرد برای مدت طولانی یا علی ‌رغم تمایل خود اصلا نمی‌ تواند انزال کند.

اگر معمولا و به طور مکرر نمی توانید در حین رابطه جنسی انزال کنید یا رسیدن به انزال 30 تا 60 دقیقه طول می کشد، احتمالا به این اختلال مبتلا هستید.

علت تاخیر در انزال

تاخیر در انزال ناشی از مشکلات فیزیکی یا روانی است. دلایل فیزیکی تاخیر در انزال عبارتند از:

  • آسیب دیدگی عصب لگن
  • عفونت مجاری ادراری
  • نقص مادرزادی
  • کمبود هورمون ها مانند کم کاری تیروئید (پایین بودن سطح هورمون تیروئید) یا هیپوگنادیسم (پایین بودن سطح تستوسترون)
  • دیابت
  • جراحی پروستات یا مثانه
  • آسیب دیدگی نخاع
  • مالتیپل اسکلروزیس
  • بیماری های عصبی
  • افزایش سن
  • مصرف داروهای ضد افسردگی (که گاهی برای درمان انزال زودرس استفاده می شود)، داروهای فشار خون بالا، شل کننده های عضلانی، مسکن ها یا دیورتیک ها
  • مصرف بیش از حد داروهای تفریحی یا الکل

تاخیر در انزال گاهی نیز دلایل روانی مهمی از جمله موارد زیر دارد:

  • مشکلات رابطه
  • اضطراب یا افسردگی
  • فشار
  • ترومای جنسی زودرس
  • تربیت سختگیرانه
انواع اختلال انزال در مردان

درمان تاخیر در انزال

بهترین روش درمان به علت تاخیر در انزال بستگی دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، چندین روش برای امتحان کردن وجود دارد:

  • در صورت وجود مشکلات روانی شاید بخواهید در مورد تروما یا تجربه قبلی که باعث تاخیر در انزال شده است با یک درمانگر جنسی صحبت کنید.
  • اگر اختلال نتیجه مسائل مربوط به رابطه است، باید با شریک زندگی خود صحبت کنید و یا زوج درمانی را در نظر بگیرید.
  • اگر اختلال ناشی از مصرف دارو باشد، باید با پزشک درباره عوارض جانبی احتمالی و جایگزین های مناسب صحبت کنید. همچنین نباید مصرف دارو را تا زمانی که به شما گفته شود قطع کنید.
  • اگر اختلال ناشی از مصرف الکل و مواد مخدر باشد بهتر است با یک موسسه یا پزشک عمومی برای ترک سیگار صحبت کنید.

انزال رتروگراد چیست

در انزال رتروگراد عضله گردن مثانه در طول ارگاسم بسته نشده و در نتیجه این اتفاق، مایع منی به جای خارج شدن از آلت تناسلی به داخل مثانه باز می گردد.

در صورت وجود این اختلال، هنگام رسیدن به اوج مایع منی بسیار کمی از آلت تناسلی خارج می شود و یا اصلا مایع منی وجود ندارد.

همچنین گاهی مردان پس از رابطه جنسی یا خودارضایی متوجه می شوند ادرار کدر شده است که نشان دهنده خارج شدن مایع منی از مثانه است.

انزال رتروگراد که گاهی “ارگاسم خشک” نامیده می شود به طور خاص به نارسایی آناتومیکی گردن مثانه اشاره دارد، اما گاهی به دلایل نامرتبط نیز رخ می دهد.

اختلال انزال در مردان

انزال رتروگراد به چه دلیل رخ می دهد

انزال رتروگراد چند دلیل بالقوه از جمله جراحی های انجام شده بر روی مثانه یا پروستات، مصرف برخی داروها و آسیب عصبی یا عواملی که عملکرد عضله گردن مثانه را مختل می کنند دارد.

موارد زیر بر اساس تحقیقات اثبات شده اند:

عمل جراحی

جراحی های انجام شده بر روی مثانه یا پروستات که باعث آسیب دیدگی گردن مثانه می شوند در بروز انزال رتروگراد نقش دارند.

اکثر افرادی که تحت عمل جراحی پروستاتکتومی، تمام یا بخشی از غده پروستات را برمی دارند انزال رتروگراد دائمی را تجربه می کنند.

این مشکل در نتیجه تخریب مکانیسم های طبیعی که از برگشت انزال به مثانه جلوگیری می کنند رخ می دهد.

بیشتر بخوانید : تمریناتی برای جلوگیری از انزال زودرس

دارو

برخی داروهای مصرفی برای درمان بزرگی پروستات، فشار خون بالا و افسردگی گاهی منجر به انزال رتروگراد می شوند.

مسدودکننده های آلفا از جمله تامسولوسین که با نام فلومکس فروخته می شود و برای درمان فشار خون بالا و هیپرپلازی خوش خیم پروستات (پروستات بزرگ شده) کاربرد دارد با انزال رتروگراد مرتبط هستند.

هرچند یک مطالعه در سال 2006 نشان داد که مصرف متناوب تامسولوسین منجر به بهبود انزال طبیعی می شود.

مطالعات همچنین نشان داده اند که برخی داروهای تجویزی برای درمان اختلالات خلقی مانند داروهای ضد افسردگی مهارکننده بازجذب سروتونین و داروهای ضد روان پریشی منجر به انزال رتروگراد یا تاخیر در انزال می شوند.

آسیب عصبی

انزال رتروگراد در برخی موارد نتیجه آسیب دیدگی اعصابی است که عضله گردن مثانه را کنترل می کنند. این آسیب در اثر مشکلات متعددی همچون دیابت، مالتیپل اسکلروزیس یا آسیب های نخاعی اتفاق می افتد.

نداشتن انزال چیست

نداشتن انزال اختلالی است که بر توانایی آزادسازی مایع منی زمان به اوج رسیدن فعالیت جنسی تاثیر می گذارد. این اختلال بدان معناست که در طول فعالیت جنسی از آلت تناسلی مرد مایع منی خارج نمی شود.

در وضعیت عادی زمانی که مرد به اوج می رسد، مایع منی از نوک آلت تناسلی خارج می شود. در موارد نداشتن انزال، مرد متوجه می شود که در نقطه اوج مایع منی از آلت تناسلی خارج نمی شود.

لازم به ذکر است که انزال همیشه بر توانایی مردان برای لذت بردن هنگام ارگاسم تاثیر نمی گذارد و تعداد زیادی از مردان همچنان بدون انزال این لذت را تجربه می کنند.

انزال به طور کلی به دو دسته مختلف طبقه بندی می شود که دانستن آن ها از اهمیت برخوردار است، زیرا این موضوع درمان ‌های بالقوه و عوامل زمینه ‌ای که باید در نظر گرفته شوند را تحت تاثیر قرار می دهد.

مشکلات انزال در مردان

علائم نداشتن انزال موقعیتی

تعداد زیادی از مردان مبتلا به این عارضه علائمی را تجربه می کنند که به طور کلی “اختلال موقعیتی” نامیده می شود. این بدان معناست که مرد تحت هر شرایطی نداشتن انزال را تجربه نمی کند.

برخی از مردان هنگام خودارضایی قادر به انزال هستند، اما در طول رابطه جنسی با بی انزالی مواجه می شوند.

این موضوع در شرایط خاص گاهی برعکس است. مرد در حین رابطه جنسی انزال می کند، اما هنگام خودارضایی قادر به انجام این کار نیست.

میان مردان مبتلا به بی انزالی موقعیتی، علائم زمانی که فرد در یک موقعیت استرس زا قرار دارد ظاهر شده و زمانی که در یک محیط آرام ‌تر قرار بگیرد متوجه می ‌شود که هیچ مشکلی ندارند.

علائم نداشتن انزال کامل

برخی از مردان علائم موقعیتی را تجربه می کنند و برخی دیگر از بی انزالی کامل رنج می برند. در این وضعیت خاص مرد در موقعیت های آرام و یا استرس زا اصلا قادر به انزال نیست.

انزال بدون توجه به فعالیت جنسی، چه از طریق خودارضایی یا رابطه جنسی رخ نمی دهد. در موارد نداشتن انزال کامل، مشکل به دو دسته انزال آنورگاسمی و انزال ارگاسمیک تقسیم می شود.

در مبتلایان به انزال آنورگاسمی، عوامل روانی عناصر زمینه‌ ای هستند که در بروز این وضعیت نقش دارند. در انزال ارگاسمیک، مرد ارگاسمی طبیعی را تجربه می کند، اما مایع منی از آلت تناسلی خارج نمی شود.

علت اختلالات انزال در مردان

دلایل زیادی وجود دارد که مردان اختلالات انزال را تجربه می کنند. در اکثر موارد، یک بیماری یا مشکل زمینه ای در پشت علائمی که بیمار تجربه می کند وجود دارد.

با این حال لازم است توجه داشته باشید که علل اختلالات انزال اولیه و ثانویه متفاوت هستند. در اختلالات اولیه معمولا در ساختار دستگاه تناسلی مشکلاتی وجود دارد.

در اختلالات ثانویه، پزشک ابتدا باید به دنبال احتمال انزال رتروگراد باشند. در این حالت مایع منی به جای خارج شدن از آلت تناسلی به سمت بالا به سمت مثانه بازمی گردد. این مشکل همچنین باعث عدم خروج مایع منی هنگام انزال می شود.

پزشک پس از رد انزال رتروگراد به عنوان یک احتمال، سایر علل بالقوه را بررسی خواهد کرد.

علت اختلالات انزال در مردان

نحوه پیشگیری از اختلالات انزال در مردان

پیشگیری از اختلالات انزال در مردان نیازمند ترکیبی از سبک زندگی سالم، صحبت با شریک زندگی‌ و درمان علل پزشکی یا روان‌ی است که در بروز این مشکلات نقش دارند.

در ادامه چند تکنیک برای جلوگیری از مشکلات انزال آورده شده است:

  • پیروی از یک سبک زندگی سالم : سبک زندگی سالم شامل ورزش منظم، رژیم غذایی متعادل، خواب کافی و مدیریت استرس عملکرد جنسی را بهبود می بخشد.
  • صحبت کردن با شریک زندگی : درباره خواسته ها، نگرانی ها و چالش های جنسی با شریک زندگی خود صحبت کنید. این کار به کاهش اضطراب عملکرد و در عین حال ایجاد رابطه ای دلپذیر و دلسوزانه کمک می کند.
  • مدیریت استرس و اضطراب : استرس و اضطراب منجر به مشکلات جنسی و اختلالات انزال در مردان می شوند. برای رفع این مشکلات مهارت ‌های مقابله با استرس مانند تکنیک ‌های تمدد اعصاب، تمرکز حواس، یا سرگرمی ‌های لذت‌ بخش را بیاموزید.
  • استفاده از تکنیک ‌های آرام ‌سازی : تنفس عمیق، مدیتیشن و آرام ‌سازی پیشرونده عضلات، تکنیک‌ هایی هستند که به کاهش استرس و افزایش آرامش در حین فعالیت جنسی کمک می کنند.
  • امتحان موقعیت ها و تاکتیک های مختلف جنسی : این کار به کشف استراتژی هایی برای افزایش فعالیت جنسی و مدت زمان رسیدن به انزال کمک می کند. شاید با تعدیل محرک، استراتژی هایی را کشف کنید که برای شما و شریکتان بهترین نتیجه را داشته باشد.
  • استفاده از کاندوم یا محصولات حساسیت ‌زدا : می توان از کاندوم یا داروهای حساسیت ‌زدا، مانند لوسیون ‌ها یا اسپری ‌های موضعی برای کاهش حساسیت آلت تناسلی و به تعویق انداختن انزال استفاده کرد.
  • کمک گرفتن از یک متخصص : در صورت تجربه مکرر مشکلات انزال بهتر است از یک پزشک متخصص مانند اورولوژیست، درمانگر جنسی یا یک مشاور کمک بگیرید.

این متخصصان پس از انجام معاینه، مشکلات اساسی را یافته و جایگزین های درمانی مناسب برای وضعیت شما را ارائه می دهند.

نتیجه گیری

به طور کلی مشکلات انزال رضایت جنسی و کیفیت زندگی مردان را تحت تاثیر قرار می دهند.

انزال زودرس، تاخیر در انزال و انزال رتروگراد همگی از مشکلات رایج مردان هستند که در نتیجه دلایل مختلف روانی، فیزیکی یا مصرف داروها ایجاد می شوند.

برای درمان این مشکلات لازم است از یک رویکرد جامع شامل تکنیک های رفتاری، درمان یا مشاوره، تغییر دارو یا درمان بیماری های زمینه ای پیروی کنید.

برای تشخیص اختلالات انزال در مردان و زنان و همچنین دریافت درمان مناسب به کلینیک اورولوژی الهام در تهران مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "اختلالات انزال در مردان چیست – انواع مشکلات انزال، علت و درمان" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍